In Nederland bestaan er aardig wat pr-bureaus, maar hoe vind je een goed pr-bureau voor jouw merk? In dit artikel geven wij je graag een paar punten waar je op kunt letten bij het vinden van een geschikt pr-bureau. Zo voorkom je tijd en geldverspilling, want niet ieder pr-bureau is geschikt voor jouw merk. Laten wij snel naar de tips kijken zodat ook jij in 2018 het perfecte pr-bureau kunt inzetten.
Wat wil je bereiken?
Als merk is het belangrijk om te weten wat je middels een pr-bureau wilt bereiken. De meeste pr-bureaus specialiseren zich met name in publicaties en naamsbekendheid. Indien dat is wat je nodig hebt voor jouw merk, is een pr-bureau de juiste keuze. Wij raden je aan om altijd na te vragen bij wat ze voor jouw merk kunnen betekenen. Sommige bureaus zijn bijvoorbeeld beter in een andere branches die niet aansluiten op die van jou.
Bloggers and Brands is goed in beauty, fashion en lifestyle merken in het midden en hoogsegment. Andere pr-bureaus zijn goed in branches zoals technologie, reizen, horeca of de B2B markt. Kijk goed naar de merken waar het bureau al mee werkt en hoe de resultaten daarvoor zijn. Alhoewel resultaten per merk verschillen, kun je daar wel een indicatie uithalen voor je eigen merk. Uiteraard kun je met een pr-bureau ook doelen opstellen.
Bekijk eerdere cases
Als pr-bureau hebben wij op ons kantoor een map met onze cases liggen. Je kunt bij ons resultaten van andere merken inzien, maar ook onze persberichten en werkwijze. Dat doen wij omdat we graag willen dat onze klanten begrijpen wat we doen en waarom wij het doen. We raden je dan ook aan om dit te doen bij de pr-bureaus die je in gedachte hebt. Hun eerdere werk geeft je inzicht in wat het bureau voor jouw merk kan doen.
Door bijvoorbeeld eerdere persberichten te lezen kun je zien of de stijl van het bureau bij je past. Hoe verwerken zij bijvoorbeeld de beeldmaterialen en hoe spreken ze hun relaties aan? Dit zijn belangrijke punten waar je op moet letten, want het bureau zal jouw merk vertegenwoordigen naar belangrijke persrelaties. Dat moet natuurlijk op de juiste manier gebeuren. Door eerdere cases te bekijken en bespreken, kun je zien of een pr-bureau bij jouw merk past en welke plannen zij voor jou kunnen ontwikkelen.
Communicatie is belangrijk
Voor veel merken is pr nog een grijs gebied. Bij Bloggers and Brands sturen wij daarom elke week een korte update naar onze merken. Aan het begin van de maand krijgen onze merken een rapport met alle informatie. Zo weet je altijd waar je aan toe bent en wat wij voor jou aan het doen zijn. Wanneer je op zoek bent naar een passend pr-bureau is het belangrijk om hiernaar te vragen. Check altijd hoe een pr-bureau omgaat met de communicatie naar hun klanten toe.
Staan ze open voor de vragen die je hebt en kun je belangrijke punten bespreekbaar maken? Deze punten zijn handig om helder te hebben, want een pr-bureau zet je vaak voor een langere tijd in. Daarnaast is public relations een marketingtool waardoor de pr-strategie zou moeten aansluiten op je marketingplan. Zo kun je middels pr meer uit je verkoopteam kunnen halen. Een goed pr-bureau neemt deze doelen van tevoren met je door.
Hoog of laag budget
Zoals eerder aangegeven is pr een marketingtool voor de langere termijn. Wij raden je graag aan om niet te beknibbelen op je budget voor pr als je er eenmaal aan begint. Je investeert bij een pr-bureau met name in de tijd die ze steken in het onderhouden van persrelaties. Hoe meer tijd het bureau van jouw merk krijgt, hoe meer ze voor je kunnen betekenen. Staar je daarom niet blind op goedkopere opties, maar op een bureau dat niet alleen op de uurtjes let. Bij Bloggers and Brands hanteren wij bijvoorbeeld vaste tarieven per maand.
Zo weten onze klanten precies wat wij voor ze doen, maar blijft hun investering hetzelfde zelfs als wij meer tijd inzetten. De hoeveelheid tijd die we nodig hebben voor pr kan enorm verschillen er maand. Gemiddeld besteden wij er vaak meer tijd aan dan van tevoren ingeschat. Zo kunnen wij vaak de mooiste publicaties verzekeren, wat wij niet hadden kunnen doen als klanten ons daar niet de tijd voor hadden gegeven.
Waarom wij soms nee zeggen tegen klanten
Een pr-bureau is zoals eerder verteld met name geschikt voor publicaties en naamsbekendheid. Let daarom goed op welke beloftes een pr-bureau maakt. Bij Bloggers and Brands zijn wij heel duidelijk en transparant. Wanneer een klant bij ons komt voor bijvoorbeeld leads en sales, verwijzen wij ze vaak door naar een marketingbureau. Sales zijn bij ons een indirect resultaat van ons werk, echter is het niet onze core business.
Let dus goed op dat een pr-bureau niet zomaar garantie geeft op een X-aantal publicaties, leads of sales. Een passend pr-bureau kan zeker veel voor je betekenen. Echter heeft een pr-bureau geen invloed op klanten en hoeveel zij kopen. Een bureau kan ook niet voor persrelaties bepalen wanneer een publicatie verschijnt tenzij ze ervoor betalen, maar dan is het reclame en geen pr. Vraag dus altijd naar een realistische prognose voor jouw merk.
Wij hopen dat je iets aan onze tips hebt en zo een goed pr-bureau kunt vinden. Uiteraard kun je ook bij ons terecht. Hiervoor kun je ons mailen via info@bloggersandbrands.nl of bellen naar 06 30 38 13 80. Je bent ook van harte welkom op ons kantoor in Den Haag. Maak hiervoor een afspraak, dan zorgen wij dat de thee en koffie klaar staan.