fbpx

Zo verhoog je de omzet van je winkel

Bij Bloggers and Brands hebben een aantal teamleden veel ervaring in de Retail. Van verkoop op de vloer, visual merchandising en marketing op een hoofdkantoor. Yes, we hebben hier aardig wat kennis over in huis. In dit artikel duiken we daarom in een aantal tips voor het verhogen van de conversie in de winkel met behulp van marketing, social media en pr. Zo verhoog je de omzet van je winkel. Heb jij ook een prachtige winkel waar je te weinig klanten binnen ziet lopen? Dan is dit artikel speciaal voor jou, let’s go!

Van beneden naar boven werken

De winkelvloer is waar het gebeurd, daarom raden wij winkeleigenaren aan om goed te luisteren naar het verkopend personeel. Zij zien als eerste hoe klanten in de winkel reageren op de service, de producten en de omgeving. Tevens weet het personeel in de winkel je goed te vertellen op welke dagen en tijden het lekker druk is. Omdat je collega’s op de vloer direct bij het verkoopproces betrokken zijn, kunnen ze je vaak ook vertellen waar de verbeterpunten liggen. Deze informatie is heel belangrijk voor de marketingafdeling die vaak niet op de vloer staat.

Naar ons inzicht is het goed om feedback van het verkopende personeel te delen met de marketingafdeling. Deze afdeling zou namelijk niet enkel moet aansturen, maar ook moeten aanvullen. Wat ons opvalt in diverse winkels is dat het verkoopteam te weinig steun krijgt van het marketingteam, maar er wel op aangekeken wordt als de verkoopresultaten tegenvallen. Werk daarom van boven naar beneden om de missende marketingtools aan te vullen. Zo voorkom je gaten in de marketingstrategie en kunnen collega’s van diverse afdelingen beter met elkaar samenwerken voor een hogere omzet.

De interne communicatie

Er is vaak te weinig interne communicatie tussen het verkoopteam en de marketingafdeling. Naar onze ervaring zie je dat vaak terug aan de resultaten. Zo krijgen verkoopteams te laat of te weinig informatie over promoties en kortingsacties die de marketingafdeling bedenkt. POS-materiaal komt te laat aan, of het is niet duidelijk hoe en waar het in de winkel neergezet moet worden. Daarbij zijn we allemaal weleens een verkoper tegengekomen die niet op de hoogte was van een aanbieding. Die interne communicatie mag in de Retail zeker verbeterd worden.

Een andere belangrijke factor zijn de statistieken waar marketingafdelingen zich vaak op verlaten. Versus het actuele en daadwerkelijke gedrag van klanten in de winkel. Zo wordt er door de marketingafdeling vaak gekeken naar het bon bedrag en het aantal stuks in een mandje. Hier wordt het verkopende personeel vaak op afgerekend. Naar ons inzicht is het goed om te kijken naar waarom bepaalde statistieken achterblijven. Om vervolgens samen met het personeel op de winkelvloer een passende oplossing te zoeken. De samenwerking en communicatie tussen deze twee afdelingen is voor de omzet heel erg belangrijk.

Social media content en promoties

Social media blijft belangrijk voor de mode Retail. Immers zijn er steeds meer klanten die eerst online de gewenste producten bekijken, alvorens ze naar de winkel gaan om te kopen. Daarom raden wij winkels aan om gebruik te maken van social media. Met name Facebook en Instagram zijn goed in te zetten als extra (online) etalage. Deel de nieuwste producten in de winkels en laat weten hoeveel stuks er nog zijn. Zet een leuke kortingsactie op en trek op deze wijze lokale klanten de winkel binnen. Zo verhoog je de omzet van je winkel.

Naast het delen van informatie en de nieuwste producten, kun je op social media ook aan de branding van je winkel werken. Kies je eigen visuals, tone of voice en de manier waarop je met klanten communiceert. Daarbij kun je via social media ook een stukje klantenservice verzorgen door vragen te beantwoorden. Zo heb je voordat de klant de winkel inloopt al kunnen werken aan klantenbinding. Op deze wijze kun je het verkoopproces in de winkel versnellen, immers heb je de klant alvast online op weg geholpen.

Aan de slag met pr

Winkels verkopen met name fysieke producten. Denk aan kleding, schoenen en accessoires waarvan er elke week nieuwe items binnenkomen. Ofwel, je hebt elke maand weer iets nieuws te vertellen aan persrelaties. Persrelaties kunnen fashion journalisten, editors, bloggers, vloggers en stylisten zijn. Middels pr kun je hen als eerste voorzien van deze nieuwe items, die zij vervolgens delen met hun volgers ofwel jouw potentiële klanten. Gebruik maken van een pr-service zorgt ervoor dat je ook op langere termijn opvalt bij klanten.

Hoe vaker je in het nieuws voorbijkomt, hoe sneller klanten je herkennen. Ze zullen daardoor sneller je winkel binnenlopen waardoor je meer kunt verkopen, en zo verhoog je de omzet van je winkel.  Zet je winkel middels onze pr-service regelmatig in het zonnetje en in het nieuws. Dit kun je doen door het verzenden van persberichten, het organiseren van persevents en middels ons pr-bureau (fashion) items uit te lenen aan stylisten. Je kunt ook deelnemen aan onze leuke Showroom Parties. Pr kost qua investering namelijk minder dan advertentie, maar het levert hetzelfde en vaak meer resultaat op. Je hebt alleen iets meer tijd nodig, maar dat is het meer dan waard.

Hoe verhoog jij de omzet van je winkel?

Bij Bloggers and Brands kun je terecht voor een social media content, marketing en pr-strategie op maat. Dankzij ons team kunnen wij jouw winkel snel en effectief in het zonnetje zetten. Mail ons via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80 voor een passende oplossing. Bezoek ook ons kleine broertje The Art Of Culture: Het marketing en pr-bureau voor kunst, cultuur en maatschappij.

Yes, stuur mij handige business tips!

* indicates required



Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Showroom party!🎉

    Genereer meer publiciteit voor je nieuwste producten!

    Meld ook jouw merk aan voor 2 september 2019 om deel te nemen.

    Perfect voor eenmanszaken en startups in de beauty, fashion en lifestyle branche.

    Yes, reserveer een plek!