Zo kun je een restaurant promoten

De laatste tijd krijgen we meer aanvragen van restaurants om hen te helpen met marketing en public relations. Zo helpen wij bijvoorbeeld RestaurantKaart middels influencer marketing. Heel erg leuk, want bij Bloggers and Brands houden we van lekker eten. In dit artikel delen wij daarom praktische tips om je restaurant beter op de kaart te zetten. Want geen enkel restaurant wil lege tafeltjes of eten weggooien. Tevens is een restaurant promoten niet alleen belangrijk, maar ook erg leuk om te doen. Laten we daarom snel aan de slag gaan!

Voor wie kook jij?

Een restaurant promoten start in de keuken. Bedenk goed voor wie je kookt en waar je deze lekkerbekken, ofwel je doelgroep kunt vinden. Zo is het een goed idee om binnen het menu een thema op te stellen. Er zijn bijvoorbeeld vegan, pasta en sushi restaurants met een bijpassende kaart. Door een duidelijk thema weten potentiële klanten direct waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Je kunt als restaurant specialiseren in een bepaalde keuken of een speciaal gerecht. Daar komen klanten echt voor terug!

Als je weet wat en voor wie je kookt, wordt het ook makkelijker om klanten aan te spreken. Stel dat je een saladebar runt, dan kun je ervan op aan dat jouw klanten graag werken aan een gezonde lifestyle. Deze klanten zijn bijvoorbeeld vaak in de sportschool te vinden en zoeken op Google naar gezonde recepten. Ze gaan naar restaurants die hun vrienden aanbevelen die vaak dezelfde lifestyle hebben. Dankzij deze informatie kun je inzetten op een marketingplan waarbij je echt jouw ideale klant bereikt.

Een marketingplan

Marketing is alles wat je doet om je gerechten te verkopen. Daaronder vallen marketingtools zoals een goede website, social media, nieuwsbrieven, influencer marketing, offline en online advertenties. We raden je aan om van tevoren eerst uit te zoeken wat je kookt en voor wie je dat doet. Daarna ga je in een marketingplan voor een heel jaar precies aangeven hoe je klanten gaat binnenhalen. Omdat je het in het dagelijks leven al druk genoeg hebt, is het belangrijk om van tevoren het plan op te stellen.

Zo hoef je het enkel uit te voeren en mis je geen belangrijke punten waarop je meer tafels kunt vullen zoals feestdagen. Daarbij is het goed om per maand aan te geven wat je precies gaat doen. Post bijvoorbeeld op social media dat er een nieuwe menukaart is of dat je een nieuw dessert hebt ontwikkeld. Wellicht stuur je een nieuwsbrief naar je vaste klanten waarbij je hen een etentje met korting aanbiedt. Schrijf het allemaal op in je marketingplan zodat je het gehele jaar gericht kunt werken aan het vullen van je tafels.

Eten is een ervaring

Uit eten gaan is een heuse ervaring, en als het een goede ervaring is wordt dit graag gedeeld. Een restaurant promoten bestaat dus voor een groot gedeelte uit het goed bedienen van je klanten. Zorg er daarom voor dat je naast je marketingactiviteiten ook echt inzet op een fantastische ervaring in jouw restaurant. Alhoewel het misschien logisch klinkt, missen restaurants toch vaak dit belangrijke punt. Denk aan een fijne sfeer, vrolijk personeel, een schone omgeving en uiteraard heerlijk eten.

Wanneer deze punten in orde zijn zullen klanten ongetwijfeld reviews achterlaten. Dat kan tegenwoordig heel makkelijk op Facebook, Instagram of diverse review sites. Deze reviews kun je als het ware recyclen door ze te delen op je social media kanalen. Zo kunnen nieuwe potentiële klanten meteen zien waarom ze bij jou moeten aanschuiven. Dit noem je social proof, ofwel het bewijs dat andere mensen jouw restaurant warm aanbevelen. Social proof kun je ook krijgen door een publicatie in een magazine, krant, blog of nieuwssite.

Regelmatig je restaurant promoten

Voor het promoten van een restaurant moet je dus eerst de doelgroep onderzoeken. Vervolgens zet je een marketingplan op wat je ook echt gaat uitvoeren. Daarnaast zorg je voor een fantastische ervaring in je restaurant, haal je prachtige reviews binnen en deel je die om nieuwe klanten binnen te halen. En ja, dit alles werkt echt heel goed als je het regelmatig doet. Hiermee bedoelen we dat eenmalig je restaurant promoten niet voldoende is om een heel jaar lang alle tafels te vullen.

Daarom komen we toch nog even terug op het marketingplan. Schrijf deze niet enkel uit, maar zet deze elke dag in. Immers komen er elke dag nieuwe restaurants bij en verzinnen je concurrenten de gekste gerechten om klanten binnen te halen. Het enige wat veel restaurants vaak niet doen is regelmatig werken aan de marketing. Aangezien marketing alles is wat je doet om te verkopen, zal dit ook een constante stroom van klanten opleveren. ‘Stay top of mind,’ zoals de Amerikanen zeggen en zorg ervoor dat klanten je nooit vergeten.

Wil jij ook je restaurant promoten?

Bloggers and Brands helpt restaurants bij het aantrekken van meer klanten. We verzorgen alles van marketingplannen tot social media content en persberichten. Bekijk onze marketing mogelijkheden en mail naar info@bloggersandbrands.nl voor advies op maat. Uiteraard mag je ons ook altijd bellen via 06 30 38 13 80.

Yes, stuur mij handige business tips!

* indicates required



Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Tweedaagse Instagram Workshop!

    Boek nu een early bird ticket voor 28 mei 2019.

    Perfect voor eenmanszaken en startups in de beauty, fashion en lifestyle branche.

    Yes, dat wil ik!