Als merk uniek overkomen op Instagram? Kan dat nog in deze tijd? Jazeker, met de drie handige tips in dit artikel kom je een heel eind! Wij zoomen in op onderscheidend vermogen, want dat is en blijft altijd belangrijk. Zeker nu er steeds meer online communicatie plaatsvindt via social media. Instagram heeft inmiddels miljoenen gebruikers en het wordt steeds lastiger om uniek over te komen. Iedereen gebruikt dezelfde type foto’s, filters, teksten en dat maakt het soms erg moeilijk. Gelukkig kun je onze tips inzetten om toch uniek over te komen als beauty, fashion of lifestyle merk. Here we go!
Geef je Instagram profiel een make-over
Het Instagram profiel is belangrijker dan je denkt, want middels je profiel kun je vertellen wat jouw beauty, fashion of lifestyle merk voor je ideale klant kan betekenen. Toch zien wij bij Bloggers and Brands veel Instagram profielen voorbijkomen die handige informatie missen. Sommige profielen zijn niet eens ingevuld, tijd om daar verandering in te brengen. Je wilt immers geen potentiële klanten mislopen omdat ze niet aan je profiel kunnen zien wat jouw merk voor hen kan betekenen.
Vier belangrijke punten die echt in je Instagram profiel moet vermelden zijn je merknaam, welke producten je verkoopt, wat daar zo bijzonder aan is en waar je ideale klant kan shoppen. Daarbij is het ook belangrijk dat je de juiste website link en mailadres in je profiel vermeld. In sommige gevallen is het ook erg handig om een telefoonnummer erbij te vermelden. Zo kunnen klanten makkelijk vragen stellen en sneller overgaan tot een aankoop. Uniek overkomen als merk op Instagram doe je vandaag nog door je Instagram profiel op te frissen!
Wat wil je klant graag zien?
Als merk uniek overkomen op Instagram, doe je door te onderzoeken wat je klant graag wilt zien. Als merk creëer je immers content voor je ideale klant, met als doel meer winst te generen. Toch zien wij het vaak gebeuren dat beauty, fashion en lifestyle merken posts plaatsen die populair zijn. Echter is een populair type post niet altijd wat jouw klant nodig heeft. Plaats je als beauty merk nu bijvoorbeeld veel foto’s van lekkere ijsjes omdat die veel likes genereren bij anderen, dan is het tijd om je strategie aan te passen.
De massa volgen heeft namelijk nooit iemand uniek gemaakt. Post dus echt enkel Instagram berichten waar je klanten iets aan hebben. Stel jezelf op als de expert binnen jouw branche. Deel handige tips, tricks en waardevolle adviezen waar klanten echt iets aan hebben. Dit bevordert niet alleen het vertrouwen in jouw merk, maar ook de conversie. Klanten kopen van merken die meer waarde bieden dan de concurrent. Op Instagram kun je bijvoorbeeld makkelijke polls inzetten en vragen stellen via Instagram stories. Dit is de makkelijkste manier om te achterhalen wat je ideale klant graag op jouw Instagram account ziet, probeer het eens!


Ontwikkel je eigen tone of voice
Een eigen tone of voice is heel belangrijk om uniek over te komen op Instagram. Bol.com, Hema en Coolblue hebben allemaal hun eigen tone of voice. Je herkent deze merken heel duidelijk aan hun manier van communiceren: De grapjes die ze maken, het beeldmateriaal met eigen branding en hoe ze hun producten laten zien. Hierdoor zijn deze drie merken heel uniek, ook op Instagram! Om je eigen merk uniek over te laten komen raden wij jou aan om ook een eigen tone of voice te ontwikkelen.
Wanneer wij voor onze klanten Instagram beeldmateriaal, teksten en hashtags ontwikkelen, dan zorgen we ervoor dat wij dat voor elke klant in hun eigen tone of voice doen. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat zij door hun de ideale klanten makkelijk herkend worden. Dat is de reden waarom we foto’s en video’s zelf maken. Zo weten wij zeker dat het gemaakte beeld echt uniek is. Wij bewerken de beelden in bijpassende style en alle teksten passen we aan op de identiteit van onze klanten. Zo krijgt elk merk waar wij mee samenwerken een unieke Instagram feed.
Ik wil gewoon veel likes en volgers
De hamvraag is: Waarom wil je graag veel likes en volgers? Als je denkt dat dit de enige manier is om ideale klanten en meer verkopen te genereren, dan kun je het behoorlijk mis hebben. Staar je niet blind op het aantal likes en volgers dat je hebt. Je kunt bijvoorbeeld 10.000 volgers hebben maar als niemand iets bij je koopt, dan heb je er niets aan. Veel likes op een Instagram post krijgen is leuk, maar dat betekent vaak dat mensen de post leuk vinden. De foto, het filmpje of de quote was voor hen leuk genoeg om op de like button te drukken.
Of ze jouw merk en producten leuk vinden? Tja, dat is een ander verhaal. Merk je dat je veel likes en volgers genereert door algemene Instagram posts, maar er geen verkoop uit haalt? Krijg je veel likes voor posts met beeldmateriaal en teksten van andere mensen, maar niet als je zelf een foto post van je eigen producten met je eigen teksten? Dan is het tijd om als merk uniek over te komen op Instagram. Want als je eigen content niet de reactie krijgt die je graag zou willen ontvangen, dan gaat er iets mis! Begin daarom vandaag nog met het maken van unieke content voor je ideale klant, waar je ook echt conversie uit kunt halen.
Zo kom je als merk uniek over op Instagram, hulp nodig?
Maak je geen zorgen! Bloggers and Brands heeft een handige social media service waardoor de content van jouw merk altijd uniek is. Mail ons via info@bloggersandbrands.nl voor alle opties en laat ons weten wat jij graag wilt bereiken voor je eigen beauty, fashion of lifestyle merk. In ons nieuwe magazine vind je ook alvast handige business tips. Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief om het magazine meteen te ontvangen in je inbox.