fbpx
bloggers and brands

Zo gebruik je Pinterest voor marketing

Pinterest voor marketing

Pinterest is geweldig! Wij zetten dan ook graag ons eigen Pin account in. Naast het verzamelen van prachtig beeldmateriaal en inspiratie, is Pinterest ook een heel handige marketingtool. Maar hoe kun je Pinterest nu eigenlijk gebruiken als het gaat om je marketing? Voor welk type bedrijf is het geschikt en hoe gebruik je het op een dagelijkse basis? In dit artikel leggen wij uit hoe je Pinterest voor marketing kunt gebruiken en hoe je onze nieuwe Blog en Pin service daar goed voor in kan zetten. Here we go!

Wat is Pinterest?

Je kunt Pinterest het best omschrijven als het grootste digitale prikbord op aarde. Op Pinterest pin je namelijk al je ideeën in de vorm van beeldmateriaal op je eigen bord. Je hebt echter geen punaises nodig en je kunt je pin borden overal ter wereld bekijken. Via de website of de app, aan jou de keuze. Pinterest is ook een van de grootste online visuele zoekmachines. In 2019 kon je door maar liefst 200 biljoen pins doorzoeken om je eigen borden mee te vullen. Ja, dat zijn er heel wat en er komen steeds meer pins bij!

Pinterest wordt ook gezien als een social media platform. Immers kunnen de meer dan 300 miljoen actieve internationale gebruikers elkaars pins liken, delen, erop reageren en natuurlijk pinnen. Op Pinterest kun je dus aardig wat bereik creëren middels je eigen Pinterest account. Je kunt namelijk een andere pinner gaan volgen, waardoor je diens pins automatisch in je eigen feed ziet verschijnen. Want wanneer je inlogt op Pinterest zie je meteen je eigen profiel met al je pins. In je feed zie je ook meteen suggesties en de nieuwste pins van de mensen die je volgt, handig!

pinterest voor marketing
pinterest voor bedrijven

Handige feiten

Pinterest heeft veel gebruikers (waarvan 50% internationaal) en dat zijn momenteel met name vrouwen. Waarvan het grootste gedeelte zo’n 85% bestaat uit vrouwen in de leeftijd van 25 tot 54 jaar. Echter zijn er ook steeds meer mannen (met name vaders) en millennials op het platform te vinden. De meeste gebruikers, zo’n 85% maakt gebruik van de Pinterest app. De mobiele aanhang is dus erg groot. Pinners zoeken met name op beauty, fashion, food, interieur en andere lifestyle onderwerpen. Dat zijn dus de onderwerpen waar onze klanten zich op richten.

Het is dus zeker de moeite waard om organisch en betaald te werken aan een Pinterest account met veel volgers. Volgens Pinterest gaat een op de twee gebruikers over tot een aankoop na het zien van een advertentie pin. Pins zijn altijd visueel in de vorm van foto’s, tekeningen en video’s. Hierdoor krijgt de gebruiker niet het typische reclame gevoel mee, maar eerder het inspirerende en motiverende gevoel dat een goede branding strategie kan bereiken. In 2018 gaf bijvoorbeeld al meer dan 78% van de gebruikers aan dat ze content van merken op Pinterest waardevoller vinden dan content op andere social media.

Wat levert het op?

Pinterest levert een enorm bereik onder met name vrouwen op, die dagelijks belangrijke beslissingen maken op basis van hun Pinterest borden. Ze gebruiken Pinterest om onderzoek te doen naar de producten die ze willen kopen. Evenals het opdoen van inspiratie, motivatie en informatie. Pinterest is daarom steeds belangrijker aan het worden voor merken die fysieke producten en ervaringen verkopen. Immers wordt er veel gezocht naar met name beauty, fashion en lifestyle producten. Heeft de gebruiker het gewenste product gevonden, dan bewaart hij of zij de pin op zijn bord om er later naar te kijken, kopen of lezen.

Als je een pin vanaf een website op Pinterest bewaard, dan kun je via Pinterest weer op die website terecht komen. Elke pin kun je namelijk aanklikken waardoor je terug wordt gestuurd naar de bron, ofwel de website waarop de Pin vandaan komt. Dit levert dus erg veel traffic op als je op regelmatige basis pins vanaf je website of webshop op Pinterest pint. Daarbij worden pins ook goed gevonden via Google, waardoor je niet enkel aan traffic werkt maar ook aan Search Engine Optimization, ofwel SEO.

pinterest voor je bedrijf

Pinterest voor marketing, waar moet ik beginnen?

Ook voor Pinterest heb je een strategie nodig. Immers draait Pinterest op regelmatig goede afbeeldingen, video’s en designs pinnen. Deze beeldmaterialen moeten voor de beste resultaten op je website staan. In de wilde weg alle plaatjes van de website pinnen om zo je Pinterest borden te vullen levert vaak weinig op. Op Pinterest zoeken gebruikers heel gericht naar specifieke onderwerpen. Daarbij heeft het geen zin om zomaar wat mooie plaatjes te pinnen, als dit betekent dat doorklikken naar de bijbehorende website niets oplevert.

Elk bedrijf is anders, maar voor een goede basis raden wij het volgende aan: Zorg ervoor dat elk plaatje dat je op Pinterest pint een passende context heeft. Dit kun je doen door een blog artikel te schrijven, daar beeldmateriaal bij te maken en dat weer te pinnen op je Pinterest bord. Wanneer een gebruiker dan op je pin klikt, komt hij of zij terecht bij een blog artikel waar verder gelezen kan worden. Je levert zo niet alleen mooi pin materiaal aan, maar ook handige informatie of een product in je webshop.

Onze blog en Pin service

Pinterest voor marketing inzetten is makkelijker dan je denkt. Middels onze nieuwe Blog en Pin service helpen wij je bij het maken van blog artikelen en passende Pins. Zo heb krijg je elke maand nieuwe blog content voor je website, zodat je kunt werken aan SEO en traffic. Daarbij zorgen wij er ook voor dat al het beeldmateriaal Pin-proof is en op het juiste Pinterest bord van je bedrijf gepint wordt. Zo lever je niet enkel mooie Pinterest plaatjes op voor je volgers, ofwel potentiële klanten. Maar ook handige informatie in de vorm van blog artikelen waarin je ook meteen je product kunt promoten. Hallo traffic, SEO, nieuwe klanten en een hogere conversie!

Dat klinkt goed, vind je ook niet? Neem contact met ons op om ook deze handige Blog en Pin service in te zetten via info@bloggersandbrands.nl. Dan gaan wij meteen aan de slag met het maken van handige blog artikelen en pins voor jouw beauty, fashion of lifestyle merk.

Yes, ik wil elke maand business tips ontvangen!

* indicates required




Vraagje? Antwoord!

Staat het antwoord op vraag of uitdaging er niet bij? Reserveer dan een plekje in onze agenda voor een Brand Babbeltje. No worries, no strings attached. Geboekt? Awesome! Vergeet niet om zelf te bellen naar ons kantoornummer. Die vind je in de bevestigingsmail. Wij zitten klaar om op de afgesproken dag en tijd de telefoon op te nemen. 

Openingstijden

Wij zijn elke werkdag tussen 09.00 en 17.00 bereikbaar. Doorgaans reageren we binnen 48 uur op mails. 

Contact

Mail: info@bloggersandbrands.nl

Tel: 06 30 38 13 80

Zakelijke gegevens

KvK: 27360063
BTW: NL001176128B46
Algemene voorwaarden
Privacy protocol

© Bloggers and Brands sinds 2015

Hello Brand Builder!

Momenteel nemen we geen nieuwe klanten aan voor uitvoerend werk.

Je kunt wel terecht bij Build my Business. Dat is onze business consulting en marketingadvies afdeling.

Ontdek hier alle consulting opties en boek gelijk een gratis Business Babbel.