Het zakelijk Instagram account is eindelijk gearriveerd in Nederland. Voor ons als PR en mediabureau is dat fantastisch. Eerder konden wij de resultaten van onze social media influencers enkel meten in pr-waarde en likes. Met het zakelijk instagram account kunnen wij veel meer statistieken inzien en delen met onze klanten. Wij hebben nu zelf al een paar dagen het zakelijk account in gebruik en wij delen graag onze ervaringen, here we go!
Makkelijk koppelen
Instagram maakt het heel makkelijk om een account te koppelen aan je Facebook pagina. Onder de opties van je Instagram profiel kun je een knopje vinden waarmee je over kunt stappen naar het zakelijk account. Later kun je alsnog terug naar een persoonlijk account, als je dat graag wilt. Tijdens het koppelen pakt het zakelijk account van Instagram meteen gegevens over van je Facebook pagina.
Denk aan de locatie, het mailadres en het telefoonnummer van je bedrijf. Je kunt zelf kiezen welke van deze gegevens je ook gaat gebruiken op Instagram. Er verschijnt daarna op je profiel naast de volg knop een contact knop. Je kunt ons nu vanuit de app bellen en mailen, heel handig! Tevens zie je onder onze gebruikersnaam staan waar wij ons mee bezighouden: Media, nieuws en publicaties. Het klopt niet helemaal, maar dat is de categorie waar onze Facebook pagina onder valt. Instagram neemt dat dus over evenals de stad waarin wij gevestigd zijn.
De statistieken
Hier zijn wij natuurlijk heel erg blij mee, met name omdat het veel meer inzicht biedt in onze feed. Op de homepage van je zakelijk account vind je naast opties nu een nieuw icoontje. Hieronder vind je de statistieken van je pagina. Die van ons is nog niet helemaal ingevuld aangezien het een week duurt voordat je echt alle resultaten ziet. Je ziet in ieder geval de resultaten van een hele week met de datums erbij.
Het eerste wat je ziet zijn het aantal weergaven van de hele week. Daarna kun je in de slider door swipen naar het bereik van je account en de kliks naar je website. Je ziet ook meteen de meest populaire berichten van de week en de tijden waarop jouw volgers het meest actief zijn. Bij de populaire berichten en volgers kun je doorklikken voor meer informatie. Zo kun je de belangrijkste berichten zien gebaseerd op het aantal weergaven.
Hoe zit dat nu met die likes?
Als je met je zakelijke account een foto post, dan zie je daaronder twee opties verschijnen. Je kunt kiezen uit promoten of statistieken bekijken. De nieuwe statistieken laten zien wat wij al hadden bedacht: Likes en volgers zeggen niet alles! Op een Instagram account van een van onze influencers zagen wij bijvoorbeeld de volgende resultaten. De influencer heeft op dit moment 1749 volgers en plaatste een foto van haar lunch.
De foto kreeg binnen een dag 80 likes, maar had volgens de statistieken 715 weergaven. De weergaven zijn volgens Instagram het aantal keer dat de foto is bekeken. Het bereik zijn als het ware de unieke bezoekers, Instagram noemt het unieke accounts. De foto had als bereik 515 unieke accounts. De likes en reacties ziet Instagram nu als betrokkenheid. Die kwamen op de foto van de lunch uit op 85. Alhoewel er dus ‘maar’ 80 likes zijn uitgedeeld is de foto door 515 mensen gezien. Je wordt dus vaker en beter gezien dan je denkt! Dat is zeer handige informatie voor merken die graag middels influencers willen adverteren, en werken aan branding en naamsbekendheid.
Inzicht in je volgers
Op de homepage van je statistieken kun je dus ook doorklikken. In het nieuwe scherm vind je het aantal volgers dat je hebt, hun geslacht en leeftijdscategorie. Tevens kun je zien waar de meeste volgers zich bevinden en voor ons is dat in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Als laatste kun je zien op welke tijden jouw volgers het meeste actief zijn. Dat kun je zelfs splitsen in uren en dagen.
Wat wij van onze statistieken hebben geleerd is dat onze volgers voor 80% vrouwen zijn. De meeste zijn tussen de achttien en vierenveertig jaar oud. Daarnaast zitten de meeste dus in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Voor ons is dat een fijne bevestiging want wij mikken juist op die steden en leeftijdscategorie. Veel van onze klanten en influencers zijn namelijk te vinden in deze steden.
Het zakelijk instagram account voor social influencers
Als mediabureau raden wij jou als social influencer aan om over te stappen naar het zakelijk account. Met name omdat je op deze wijze kunt laten zien wat een foto van jouw hand waard is. Als mediabureau kunnen wij onze influencers met een zakelijk account, nu beter helpen met het opstellen van het juiste tarief voor een sponsored post. Tevens kunnen wij nu verantwoorden naar onze klanten waarom wij dat tarief hanteren.
Voor merken en bedrijven zijn de statistieken ook erg belangrijk. Een merk ziet namelijk graag resultaat van hun investering. Eerder was dat op Instagram nog niet mogelijk. Tevens kan een merk jouw sponsored post nu ook extra laten promoten via jouw profiel. Wil je zelf meer volgers en likes genereren, dan kan je dat nu ook via de promotie optie. Je Instagram account laten groeien is nu makkelijker dan ooit.
Heb jij het zakelijk Instagram account al geactiveerd en wat vind je ervan?
Wil jij als merk adverteren met onze social media influencers? Wij helpen je graag met het opzetten van de juiste campagne. Mail ons via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80 voor advies.