Wie is de doelgroep van jouw merk?

Een van de eerste vragen die wij stellen aan onze klanten is: “Wie is de doelgroep van jouw merk?’ Er lijken weinig merken te zijn die hun doelgroep goed kennen. Daarom helpt ons team regelmatig met het (opnieuw) bepalen van een doelgroep. In dit artikel duiken we in de belangrijkste aspecten van doelgroepen. Wat is een doelgroep en hoe kom je erachter wie de doelgroep van jouw merk is? Want zodra jij weet wie de doelgroep van jouw merk is, kun je goede en gerichte stappen maken om de omzet en winst te verhogen. En wie zegt daar nou nee tegen?

 

Waarom heb ik een doelgroep nodig?

Een doelgroep bepalen is belangrijk voor alle aspecten binnen je bedrijf. Zodra je weet voor wie jouw product of service geschikt is, kun je gerichte plannen maken. De meeste merken starten met een concept, ofwel het idee voor bijvoorbeeld een kledingcollectie. Hiervoor bedenken ze eerst welke doelgroep ze willen bedienen. Denk aan mannen van 18 t/m 35 jaar in de randstad. Vervolgens gaan ze uitzoeken wat deze mannen graag dragen, waar ze behoefte aan hebben en wat de markt nog mist.

Op deze wijze kunnen ze een kledingcollectie ontwerpen die de doelgroep echt kan waarderen. Vervolgens kan ook het marketingplan, de branding en de verkoopstrategie ingericht worden. Immers is het belangrijk om de doelgroep op alle fronten en niveaus te bedienen en bereiken. Zonder het bepalen van de doelgroep kan dat erg moeilijk zijn. Je weet immers niet waar de doelgroep zich bevindt en hoe je ze het beste kunt bereiken. Dit zorgt er vaak voor dat marketingstrategieën niet aanslaan, dat wil je natuurlijk voorkomen.

Wie is de doelgroep van jouw merkPIN IT!

 

Begin met een doelgroeponderzoek

Wij raden het onze klanten altijd aan om een doelgroeponderzoek uit te voeren voor zij hun merk of product lanceren. Dat bevordert een goede start van de verkoop en omzet. Er zijn namelijk merken die zijn gestart met marketing en verkoop, zonder de doelgroep te kennen. Hierdoor hadden ze een aantal blinde vlekken en hebben ze de verkeerde groep consumenten aangesproken. En ja, hierdoor bleef de verkoop zo goed als uit. Onderzoek daarom goed de doelgroep van jouw merk om dat te voorkomen.

 

Let vooral op de volgende punten tijdens je doelgroeponderzoek:

Wie: Mannen, vrouwen of beide. Leeftijd, situatie, woonomgeving, budget etc.
Wat: De product of service die de doelgroep volgens jouw merk nodig heeft.
Waar: Waar hangt de doelgroep uit en kun je jouw producten daar aanbieden?
Waarom: Waarom zou de doelgroep jouw product willen kopen? Wat zijn de voordelen?
Hoe: Hoe kun je de doelgroep het beste bereiken, bedienen en aan hen verkopen?
Concurrentie: Wie zijn de concurrenten? Waarom en waar verkopen zij goed? Kun je daar je voordeel mee doen?
Prijzen: Hoe richt je de prijzen van jouw merk in, let op het budget van de doelgroep!
Promotie: Voor welke type promoties is jouw doelgroep gevoelig? PR, influencer marketing, social media advertenties of moet je juist de straat op?

 

Luister goed naar klanten

Wie is de doelgroep van jouw merk? Als het goed is ben je door de bovenstaande punten al een stuk beter op de hoogte van wie het zijn. Ben je al een tijdje op de markt te vinden met jouw producten? Super, dan weet je waarschijnlijk al goed wie jouw doelgroep is. De doelgroep bestaat als het goed is uit potentiële klanten. Het is altijd verstandig om te luisteren naar wat de klant te zeggen heeft. Tegenwoordig kan dat heel makkelijk en snel. Immers heeft iedereen social media en de meeste webshops hebben een review systeem. Hierdoor kun je heel snel achterhalen wat jouw doelgroep, ofwel (potentiële) klanten van jouw merk vinden.

Het is erg belangrijk om echt goed te luisteren naar de feedback die je krijgt. Meer dan eens heeft ons team opgemerkt dat merken feedback juist negeren. Klanten geven bijvoorbeeld aan dat de prijs te hoog is of dat ze het navigeren op de website lastig vinden. Wanneer je als merk deze feedback negeert, ontstaat er een grote kans dat de doelgroep uiteindelijk jouw merk gaat negeren. Immers geven mensen enkel geld uit aan merken waar ze waarde uit halen. Wanneer merken de wensen van hun klanten negeren en hun eigen visie willen blijven volgen, gaat het meestal snel mis. Blijf daarom goed luisteren naar de klant zodat je winst en omzet kunt blijven genereren.

Wie is de doelgroep van jouw merkPIN IT!

 

Een marketingplan

Nu je weet wie je doelgroep is en wat ze van je nodig hebben, is het tijd om een marketingplan op te stellen. Marketing is eigenlijk alles wat je doet om te verkopen. Van influencer marketing tot gratis samples uitdelen in een winkelcentrum, wees lekker creatief! Echter is het wel belangrijk om voor een heel jaar uit te stippelen wat en waarom je bepaalde marketingtools gaat inzetten. Zo voorkom je dat je belangrijke events vergeet zoals feestdagen, vakanties, nieuwe collecties of een belangrijk jubileum van je eigen merk.

Uiteraard kan er altijd iets onverwachts gebeuren, echter kun je door een marketingplan het meeste opvangen. Je weet hierdoor ook altijd wat je zou kunnen doen om de omzet en winst te verhogen. Immers heb je door het plan altijd de vinger aan de pols, ofwel je weet wat de doelgroep van jouw merk nodig heeft om tot een aankoop over te gaan. We hebben gemerkt dat veel merken geen marketingplan hebben en zo veel kansen mislopen. Immers wachten potentiele klanten niet op jou. Nee, jij moet ze erop attent maken dat je er bent en dat je een prachtig product verkoopt. Goed plannen dus!

 

We horen graag of je iets hebt aan onze doelgroep tips. Kom je er toch niet helemaal uit en kun je onze ondersteuning goed gebruiken? Mail ons dan via info@bloggersandbrands.nl voor marketingadvies op maat of bel ons via 06 30 38 13 80. Wij helpen je graag verder met het vinden van de juiste doelgroep en passende marketingtools.

Yes, stuur mij handige business tips!

* indicates required




Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!