Wat kun je verwachten van een pr-bureau?

Wat kun je verwachten van een pr-bureau? Een heel belangrijke vraag en in dit artikel gaan we daar eens goed op in. We merken namelijk dat er verschillende, maar vaak onrealistische verwachtingen zijn van pr-bureaus. Dit is overigens zeer begrijpelijk, want er zijn diverse pr-bureaus die verschillende resultaten beloven. Sommige pr-bureaus blijken zelfs marketingbureaus te zijn, maar noemen zich niet zo. Dat zullen we maar een marketingdingetje noemen. Laten wij daarom maar eens snel bekijken hoe het nu echt zit, let’s go!

Het traditionele pr-bureau

Van origine richten pr-bureaus zich op PR, ofwel Public Relations. Dit betekent dat een pr-bureau er alles aan doet om ervoor te zorgen dat de relaties tussen jouw merk, de pers en consumenten goed blijven. Die goede relaties zet een pr-bureau om in de volgende resultaten:

  • Naamsbekendheid
  • Social proof
  • Crossmediaal bereik
  • Branding
  • Events
  • Samenwerkingen
  • Publicaties online en offline

Zoals wij bij Bloggers and Brands altijd zeggen: ‘Wij maken jouw merk zichtbaar voor consumenten zodat je meer kunt verkopen.’ Hiervoor is PR dus een belangrijke marketing tool. Want als niemand weet wie je bent en wat je doet, gaan ze ook niet naar je op zoek. Zonder zichtbaarheid wordt het lastig om je ideale klant aan te trekken, maar dat wil je natuurlijk wel! Een pr-bureau helpt je daarom met het zichtbaar maken van je merk, zodat je meer ideale klanten kunt aantrekken om de omzet te verhogen.

Diverse pr-bureaus, andere resultaten

Er bestaan inmiddels diverse type pr-bureaus die ook weer allemaal diverse resultaten beloven. Zo zijn er traditionele pr-bureaus zoals hierboven beschreven, die nu ook andere services aanbieden zoals social media advertising. Weer andere pr-bureaus zijn enkel gericht op het genereren van zo veel mogelijk publicaties, terwijl andere zich meer richten op werken met influencers en branding. Er is dus keuze genoeg voor je merk en de bijbehorende doelen.

Wij raden je aan om goed te bedenken wat je wilt bereiken voor je eigen merk. Echter geldt er één waarheid voor alle pr-bureaus die je kunt vinden: Geen enkel bureau kan je binnen een dag, een week of een maand op de kaart zetten. Geen enkel pr-bureau kan je een x-aantal verkopen garanderen. Doet een pr-bureau dit wel, dan zit je bij een marketingbureau aan tafel of er is iets anders aan de hand. Wees voorzichtig met grote en onrealistische beloftes voor je merk!

Wat kun je verwachten van een pr-bureau?

Er is een ding wat alle pr-bureaus gemeen hebben: Het zijn geen verkopers. Wat je van een pr-bureau kunt verwachten is dat ze aan je zichtbaarheid werkt, zodat je meer ideale klanten kunt aantrekken. Daarna is het aan jouw verkoop of marketingteam om die zogenaamde leads om te zetten tot definitieve verkopen. Met andere woorden: PR is geen verkooptool, maar een marketingtool die indirect meehelpt aan meer verkoop.

Maar er is meer! Bij Bloggers and Brands scheppen wij graag realistische verwachtingen voor onze klanten. Daarom delen wij ook graag wat je niet van een pr-bureau kan verwachten. Dit zijn enkele punten die pr-managers over de hele wereld aan hun klanten meegeven:

  1. PR is geen salestool, de webshop of de winkel is dus hoogstwaarschijnlijk niet meteen uitverkocht na een publicatie.
  2. Een pr-strategie heeft minimaal twee tot zes maanden nodig om op gang te komen. Het is een marketingtool voor de langere termijn die je het liefst minimaal een jaar regelmatig inzet middels een strategie op maat.
  3. Je zal niet meteen op alle voorpagina’s en in magazines te vinden zijn. Je moet jezelf net als elk ander merk bewijzen en laten zien dat je het waard bent om over te publiceren. Dit is precies waar een pr-bureau je mee helpt.
  4. De pers is niet verplicht om over je merk of producten te schrijven. Dat moet je als het ware verdienen en een pr-bureau helpt je om dit proces te versnellen.
  5. Een pr-bureau kan geen x-aantal publicaties garanderen, tenzij ze de publicaties kopen. Echter verlaat je dan PR en ga je over in adverteren. Een goed pr-bureau kan wel een indicatie geven van hoeveel publicaties ze kunnen verzekeren voor jouw merk. Dit is echter een indicatie, het is geen garantie.
  6. Een goede pr-strategie is op maat gemaakt voor jouw merk. Het is wel belangrijk om je daar ook aan te houden. Een pr-bureau kan alleen goed werk verrichten als je het bureau ook geeft wat ze nodig heeft. Lever daarom op tijd beeldmateriaal, nieuws, samples en budget aan.
  7. Een pr-bureau kan niet gedachtelezen, daarom is het belangrijk om open te staan voor communicatie. Zorg voor een contactpersoon of een contactmoment zodat het pr-bureau vragen kan stellen indien nodig.
  8. Een ouder of groter pr-bureau is niet altijd de beste optie. Je kunt het beste kiezen voor een pr-bureau dat jouw branche begrijpt, maar ook weet hoe ze je doelen kunnen ondersteunen. Ga dus niet enkel af op prestige, resultaten uit het verleden of een grote naam.
  9. Een goed pr-bureau adviseert je ook wanneer je het niet verwacht. Immers is het aan hun de taak om de juiste boodschap over jouw merk naar buiten te brengen. Vertrouw op je pr-bureau en sta open voor adviezen en feedback.
  10. Als jij het niet weet, dan weten wij het ook niet. Met andere woorden: Je kunt niet van een pr-bureau verwachten dat ze alles voor je oplossen. Zorg daarom voor een goed product, een marketingplan en een helder realistisch doel.

Wat kun je verwachten van een pr-bureau

Zoek je nog een goed pr-bureau?

Wat kun je verwachten van een pr-bureau? Wij hopen dat ons artikel deze vraag heeft beantwoord. Kom je er toch niet helemaal uit of zoek je een pr-bureau voor jouw beauty, fashion of lifestyle merk? Ons team helpt je graag met het nakijken en versterken van je pr-strategie. Bel ons via 06 30 38 13 80 of stuur een mail naar info@bloggersandbrands.nl. Ons team helpt je graag verder met een passend pr-plan.

Yes, stuur mij handige business tips!

* indicates required



Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!