Influencer marketing is een zeer handige marketing tool, maar nog niet iedereen heeft er voldoende kennis over. In dit artikel vertellen we daarom graag wat je echt moet weten over influencer marketing. Bij Bloggers and Brands verzorgen wij namelijk influencer campagnes sinds 2015. Door het meten van elke campagne en dagelijks contact met onze influencers, hebben wij de vinger goed aan de pols. Tevens is eigenaresse Kaya zelf actief influencer sinds 2008, waardoor we er aardig wat over kunnen vertellen. Middels onze tips helpen wij je graag nutteloze influencer campagnes en slechte resultaten te voorkomen. Here we go!
Wat wil je bereiken?
Influencer marketing is een handige marketing tool, echter is het belangrijk om te bedenken wat je ermee wilt bereiken. Influencers zijn veelal mensen zoals jij en ik. Ze kunnen niet alle marketingproblemen oplossen, maar kunnen je algehele marketingstrategie zeker een goede boost geven. Influencer marketing kun je vooral goed inzetten voor naamsbekendheid, branding, awareness, crossmediaal bereik en SEO. Je kunt middels influencers snel de gewenste klanten op een leuke manier vertellen over je merk of producten. Dat scheelt een hoop tijd!
Influencers zijn geen verkopers of accountmanagers, het is dan ook een slecht idee verkooptargets te hangen aan influencer marketing. Influencers zijn met name goed in het motiveren, enthousiasmeren en aansporen van jouw potentiële klanten. Het verkopen van de producten of services is aan jouw verkoopteam. Echter kunnen wij wel aangeven dat onze influencer marketing campagnes zeker kunnen bijdragen aan meer winst. Zo kregen wij eerder van The Little Black Dress webshop, Byzoo en de NVD terug dat er meer werd verkocht door onze advertorials.
Goedkoop is duurkoop
Inmiddels kun je bij diverse bureaus en platformen terecht om influencers te vinden. Er zit echter wel een groot verschil in kwaliteit als het gaat om de influencers. Platformen of websites waarop je honderden influencers voor een klein prijsje kunt vinden, zijn vaak een gevalletje goedkoop duurkoop. De influencers zijn niet geverifieerd en de kwaliteit van de advertorials laat vaak te wensen over. Een belangrijk punt om over na te denken, want wil je echt dat een slechte influencer jouw merk vertegenwoordigt?
Goede influencers weten wat hun advertorials en invloed waard zijn. Een advertorial van een goede influencer kost daarom niet slechts €25 tot €50. Voor een goede advertorial van Bloggers and Brands, gemaakt door een van onze waardevolle influencers, kun je op minstens €150 excl. btw rekenen. Onze influencers zijn namelijk geverifieerd, voorzien van genoeg unieke bezoekers of volgers, én ze hebben een samenwerkingsovereenkomst met ons bureau. Hierdoor kunnen wij ervoor zorgen dat je niet alleen waardevolle advertorials ontvangt, maar ook dat iedere partij krijgt wat er afgesproken is.
Denk aan de branding van je merk
Eerder vroegen wij je al of je echt wilt dat een ‘slechte’ influencer jouw merk vertegenwoordigt? Wij hopen van niet, immers zegt de kwaliteit van de advertorials ook iets over de branding van jouw merk. Neem je genoegen met minder, dan is dat ook terug te zien in de advertorials, waardoor klanten een verkeerd beeld van je merk kunnen ontwikkelen. Want wat zegt een advertorial over jouw merk geschreven door een influencer zonder affiniteit met je producten? Wat dacht je van teksten vol met spelfouten en beeldmateriaal wat niet past bij de branding van je merk?
Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar de branding van de influencer zelf. Hoe gedraagt de influencer zich online en offline? Reageert de influencer netjes op zijn of haar volgers? Weet deze persoon zich netjes te verwoorden? Heeft de influencer een goede reputatie en affiniteit met het onderwerp van jouw merk? Dit zijn belangrijke vragen, want een influencer met slechte branding helpt die van jouw merk niet vooruit. Kijk daarom goed naar de branding van je merk en welke influencers in dezelfde lijn werken voor de beste advertorials.
Kijk verder dan het nieuws en de cijfertjes
Wat je echt moet weten over influencer marketing is dat je verder moet kijken dan het nieuws en de cijfertjes. Daarmee bedoelen wij dat een bekende influencer niet per se de beste optie is voor jouw merk. Een influencer kan miljoenen volgers hebben, maar dat zegt helemaal niets! Hiervoor koppelen we graag even terug naar de branding. Zo plaatste influencer Anna Nooshin eens een advertentie voor Shell. Anna, met name bekend om haar eigen persoonlijkheid en fashion, paste qua branding en doelgroep niet bij Shell.
Dat heef Shell geweten, want er waren een hoop mensen die over deze influencer campagne vielen. Dit leverde natuurlijk slechte publiciteit op voor beide partijen, waardoor deze campagne uiteindelijk weinig tot niets opleverde. Met als gevolg dat volgers van Anna en klanten van Shell, beide partijen ongeloofwaardig vonden. Kijk daarom voor je eigen merk goed naar influencers die qua branding en doelgroep echt bij de branding passen. Een goede influencer hoeft niet regelmatig in de spotlight te staan om goede resultaten te leveren. Een passende influencer hoeft ook geen miljoenen volgers te hebben om goede resultaten te boeken.
Kies voor goed advies en strategie
Het is verleidelijk om zelf of via een platform snel wat influencers bij elkaar te zoeken. Het kost weinig geld en tijd, maar het kan zeer slechte resultaten opleveren. Wat je echt moet weten over influencer marketing is dat goed advies goud waard is. Kies daarom voor een bureau zoals Bloggers and Brands met voldoende ervaring met influencer marketing. Bureaus die regelmatig influencer campagnes draaien weten welke influencers goed bij jouw merk passen. Ze zijn immers bekend met de juiste matches.
Bij Bloggers and Brands creëren wij voor elk merk een eigen strategie. Dit is erg belangrijk omdat je hiermee betere resultaten kunt behalen. Ons team werkt daarom nauw samen met de marketingmanagers van de merken waar we mee werken. Wij denken mee met promoties, acties, speciale dagen, de branding, de boodschap en het doel van de campagne. Door verder te kijken naar enkel de advertorials op zich, kunnen wij influencer campagnes in het voordeel van de algehele marketingstrategie laten werken. En wie zegt er nu nee tegen een goede marketing boost?