Wat is een barterdeal? Deze vraag krijgen we als pr-bureau heel erg vaak en daarom leggen wij in dit artikel graag uit wat het is. Het is namelijk een term die je vaker zal horen als je aan de slag gaat met public relations. Wat ons betreft is een barterdeal een heel goede methode om mooie publicaties te genereren. Het is daarom zeker de moeite waard om er meer over te leren, let’s go!
Wat is een barterdeal?
In de pr-wereld staat een barterdeal voor het ruilen van een product of service voor een publicatie. Je ruilt bijvoorbeeld drie lipsticks van je cosmetica merk voor een artikel in een magazine voor dames. Je betaalt dus niet in euro’s voor een publicatie. Men noemt dit ook weleens diensten uitwisselen met een gesloten beurs. Immers investeren de deelnemende partijen geen geld maar tijd, services en producten. Uiteraard kun je een barterdeal ook inzetten voor andere zaken buiten je pr-strategie.
Voor dit artikel richten we ons met betrekking tot pr op publicaties. Want publicaties zijn onderdeel van de resultaten die je kunt verwachten als je een pr-bureau inzet. Normaal gesproken moet je flink wat geld betalen voor een publicatie in (bijvoorbeeld) een magazine. Zo betaal je gemiddeld zo’n €10.000 voor een advertentiepagina in een blad. Middels een barterdeal kun je dus aardig wat geld besparen. Daar kunnen wij je als pr-bureau bij ondersteunen.


Betalen of barteren?
Een pr-bureau zet barterdeals in om voor een zeer lage investering publicaties te genereren. Zoals eerder aangegeven kan het inkopen van advertenties, ofwel publicaties behoorlijk wat geld kosten. Dat is natuurlijk geen probleem als je het budget hebt. Echter heeft niet elk merk of bedrijf budget voor dergelijke advertentiekosten. Een pr-bureau inzetten is dan een prachtige tussenoplossing. Immers betaal je nu enkel het pr-bureau voor hun inzet en geef je producten of services tegen de inkoopprijs weg. Dit scheelt je op langer termijn een hoop geld.
Tevens kun je middels barterdeals prachtige, maar ook waardevolle publicaties genereren. Een journalist of influencer die niet betaald wordt kan namelijk een eerlijk review delen. Immers worden ze niet betaalt en kunnen ze hun ongekleurde mening geven. Als de review goed is versterkt dat zo de waarde van je merk of bedrijf. Een journalist of influencer heeft zelf ook al veel volgers die zijn/haar mening vertrouwen. Wat vaak indirect resulteert verkoop op de langere termijn. En daar zeg je natuurlijk geen nee tegen!
Een barterdeal of en een advertentie?
Een barterdeal is handig als je voor een lage investering wilt werken aan het genereren van publicaties. Als pr-bureau kunnen we voor dergelijke deals afspraken maken met journalisten en influencers. Echter kunnen wij door het ruilsysteem niet volledig bepalen wat er in de publicatie beschreven wordt. Een publicatie kan daarom ook meningen en informatie bevatten waar je zelf niet meteen voor zou kiezen. Ofwel, je hebt bij een barterdeal niet de volledige controle over de informatie die over je merk verspreid wordt.
Merken en bedrijven met meer budget kiezen er daarom vaak voor om (ook) advertenties in te zetten. Wanneer je betaalt voor een advertentie ben je namelijk volledig in controle over de inhoud. Je kunt ook bepalen waar en wanneer de advertentie online komt te staan. Dit is de perfecte oplossing als je de branding en de boodschap van je merk wilt sturen. Of gericht wilt werken aan het werven van klanten, traffic en naamsbekendheid. Naar onze ervaring kunnen we je vertellen dat een mix van barterdeals en advertenties het beste werkt. Je krijgt zo namelijk de perfecte mix van eerlijke reviews, publicaties en gerichte advertenties.

De juiste verwachtingen
Nu je weet wat een barterdeal is en hoe je deze kunt inzetten, is het belangrijk om te bedenken of het ook echt iets is voor jouw merk. Immers moet je middels een barterdeal voldoende waarde kunnen leveren voor persrelaties, ofwel de journalisten of influencers waarmee je samenwerkt. Het product of de service die je aanbiedt moet dus ook echt iets bijdragen aan de behoeftes van deze persrelaties. Je kunt bijvoorbeeld niet verwachten dat een persrelatie drie pagina’s volschrijft over een paar schoenen van €25.
Als pr-bureau helpen wij je daarom bij het uitzoeken van de juiste barterdeal. We bekijken hoe we jouw product of service aantrekkelijk kunnen maken voor persrelaties. Tevens inventariseren we ook wat een realistische verwachting is als het gaat om publicaties. Immers betalen merken normaal gesproken duizenden euro’s voor een publicatie. Middels een barterdeal bespaar je op die kosten, echter is het dan wel belangrijk om je persrelaties in de watten te leggen. Evenals je verwachtingen iets bij te stellen over de invulling van de publicatie.
Heb jij ook een barterdeal nodig?
Naar ons inzicht is een barterdeal (bijna) altijd een goed idee. Deze laagdrempelige manier van publicaties genereren kan immers nooit kwaad. We hebben voor onze klanten middels deze pr-techniek dan ook al heel wat mooie publicaties kunnen verzekeren. Uiteraard helpen wij ook jou graag bij het genereren van barterdeals. Mail ons via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80 voor een passende oplossing. Bezoek ook ons kleine broertje The Art Of Culture: Het marketing en pr-bureau voor kunst, cultuur en maatschappij.
Hallo! Je hebt een leuke blog. Ga alstublieft verder!