Iedereen heeft weleens van PR gehoord, maar wat doet een PR bureau eigenlijk? PR staat voor Public Relations en een PR bureau onderhoudt dus relaties. Meestal onderhoudt een PR bureau relaties voor een bedrijf. Maar er zijn ook PR bureaus die relaties onderhouden voor celebrities, muzikanten en non profit organisaties. Dat klinkt waarschijnlijk nog een beetje te vaag en je denkt vast: Wat doet een PR bureau? In dit artikel vertellen wij je graag wat dat allemaal kan zijn, here we go!
Wat doet een PR bureau?
PR staat dus voor Public Relations. Een PR bureau onderhoudt de relaties tussen jouw bedrijf en jouw klanten, de media en invloedrijke personen. Als er nog geen relaties zijn, dan gaat een PR bureau die voor jou opbouwen. Relaties opbouwen kost nu eenmaal tijd en als drukke ondernemer heb je dat vaak niet. Jij gaat natuurlijk liever aan de slag met de klanten die je al hebt. Een PR bureau bouwt relaties op en onderhoudt ze, zodat jij nog meer klanten kunt aantrekken.
PR lijkt op daten
Potentiële klanten, de media en invloedrijke personen zitten niet altijd te wachten op informatie over jouw bedrijf. Een PR bureau maakt daarom gebruik van diverse manieren om invloedrijke personen bij jouw bedrijf te betrekken. Dat kan o.a. middels persevents, persoonlijk contact, bezoeken aan redacties en feestjes in showrooms. Hierdoor kan een PR bureau relaties ontwikkelen met invloedrijke personen om op die wijze, publicaties, een buzz en potentiële klanten te genereren.
Dat doet een PR bureau elke dag, want niet iedereen is direct overtuigd van de voordelen van jouw bedrijf. Alle events en contactmomenten zijn als het ware dates. En na de eerste date weet je meestal niet meteen of je wil trouwen. Invloedrijke personen weten dan ook vaak niet of ze direct aandacht aan jouw bedrijf willen besteden. De dates moeten dus overslaan in een waardevolle relatie, zodat beide partijen er iets aan hebben. En PR bureau is dus de hele dag aan het daten namens jouw bedrijf.
Niet alleen een persbericht
Met name journalisten, redacties, bloggers en influencers krijgen dagelijks veel persberichten. De helft van die berichten worden niet of half gelezen, omdat ze bijvoorbeeld niet aantrekkelijk genoeg zijn voor de lezer. Een goed PR bureau gebruikt dus ook andere manieren om deze invloedrijke mensen enthousiast te maken over jouw merk. Een PR bureau verzend dus niet alleen af en toe een persbericht.
Het team achter een PR bureau is dagelijks aan het netwerken, mailen, bellen en socializen. En daar gaat meer tijd inzitten dan je denkt. Journalisten mailen bijvoorbeeld niet terug. Een styliste is een paar schoenen vergeten, dus die moeten met spoed worden verzonden. Een blogger vraagt samples op voor een artikel en dat moet allemaal geregeld worden. Als je dat allemaal zelf moet doen, kom je tijd te kort voor belangrijke werkzaamheden. Toch best handig zo’n PR bureau!
Het takenlijstje
Elk PR bureau heeft zijn eigen specialiteit, maar er is bij elk bureau wel een rode draad te vinden. Het takenlijstje bestaat o.a. uit het uitwerken van een strategie. Het opstellen en onderhouden van een perslijst. Het schrijven van persberichten, beeldmateriaal maken en verspreiden dat onder invloedrijke personen. Invloedrijke personen en persrelaties te woord staan over jouw bedrijf.
Nieuwe netwerken aanboren om de juiste invloedrijke personen te vinden. Barterdeals maken, reclame inkopen, perspakketten verzenden. De showroom up to date houden en zorgen dat stylisten de juiste kledingstukken en schoenen ontvangen. Redacties van magazines voorzien van handige informatie, zodat ze die makkelijk en snel kunnen verwerken in een artikel. Dat is nog maar het eerste deel van het takenlijstje.
Op de langere termijn
Een PR bureau zet je in voor de langere termijn voor naamsbekendheid, potentiële klanten, marketing en waardevolle relaties. Een waardevolle relatie opbouwen krijg je namelijk niet snel voor elkaar. Een keertje bellen met een journalist zet geen zoden aan de dijk. Een PR bureau denkt daarom met je mee voor de langere termijn. Een waardevolle relatie met bijvoorbeeld een journalist, kan jouw bedrijf publicaties opleveren. Die zijn erg handig om naamsbekendheid op te bouwen en potentiële klanten aan te trekken.
Een PR bureau zorgt ervoor dat je zichtbaar wordt tussen alle andere bedrijven, die wellicht hetzelfde doen als die van jou. Zichtbaar zijn is erg belangrijk, want als mensen niet weten dat je er bent, gaan ze ook niet naar je op zoek. En dat betekend geen klanten! Een PR bureau zou dus onderdeel moeten zijn van je marketing strategie. Zodat je niet alleen morgen in de picture staat, maar ook jaren later wanneer je exposure misschien wel echt nodig hebt.
Weet jij al of je een PR bureau nodig hebt? Wij helpen je graag met onze onbeperkte PR service. Uiteraard ben je welkom voor een vrijblijvend adviesgesprek. Bel ons via 06 30 38 13 80, mail ons via info@bloggersandbrands.nl of chat met ons via de site.