
Vanochtend zagen wij wederom een bericht van een startup die de stekker eruit trekt. Hoe kan het dat zo veel startups falen? Bij Bloggers and Brands werken wij regelmatig met startups samen en hebben daarom goed inzicht in wat er beter kan. In dit artikel geven wij je dan ook graag tips en tricks met betrekking tot marketing om ervoor te zorgen dat jouw startup niet faalt. Het is namelijk heel erg leuk om een nieuw merk of bedrijf in de markt te zetten. Ons team helpt je daarom graag verder, blijf lezen!
Check de behoefte
Veel startup eigenaren zijn ervan overtuigd dat de doelgroep op hun product zit te wachten. Wij zijn er om je bruut wakker te schudden: ‘Niemand zit op jouw product of service te wachten.’ Het klinkt misschien hard, maar het is wel de waarheid. Samen met onze startup klanten onderzoeken wij dan ook graag waar de behoefte echt ligt. Soms is het product goed, maar welke doelgroep kan het echt gebruiken? Welke doelgroep wil het graag kopen? In veel gevallen blijkt de doelgroep er heel anders uit te zien dan de startup in eerste instantie dacht.
In het eerste jaar moet er daarom heel wat aangepast worden. Denk aan de branding, prijzen, marketing, verkrijgbaarheid en de communicatie naar de potentiële klanten toe. Blijf als startup de behoefte checken zodat je ‘on top of mind’ kan blijven bij de consument. Ga niet uit van wat jij zou doen, want jij bent niet je eigen klant. Als startup sta je ongetwijfeld honderd procent achter je eigen bedrijf, de doelgroep moet je echter nog overtuigen. Hou de doelgroep goed in de gaten en blijf meegroeien met de markt.
Maak een plan
Wij worden regelmatig last minute gebeld (lees een dag van tevoren), om een persbericht te schrijven want het product wordt morgen gelanceerd. Tja… We zijn snel, maar ook wij hebben tijd nodig om goede resultaten te genereren. Toch blijken veel startups geen tijdsbesef te hebben, want meestal hebben ze geen planning. Er is vaak enkel een lanceerdatum, maar voor de rest van de taken is er geen enkel plan uitgeschreven. Hier gaat het natuurlijk al gigantisch fout!
Bij het lanceren en het daarna verkopen van het product, komt veel meer kijken dan je denkt. Met betrekking tot marketing moet je dan ook een jaarplan uitschrijven, waarbij je ook let op de kleinste details. Waaronder ons op tijd bellen om je te helpen bij het opstellen van een pr-strategie. Als je bijvoorbeeld te laat bent met het uitsturen van een persbericht, is de nieuwswaarde alweer sterk verminderd. Dat betekent minder aandacht in de pers voor jouw product of service, ofwel minder potentiële klanten die van jouw merk of bedrijf afweten. En ja, dat resulteert in minder omzet en winst voor jouw startup.
Budget, budget, budget
We verbazen er ons dikwijls over hoeveel startups te weinig of geen budget voor de marketing hebben. Ja, wij raden je wederom aan om ook een plan voor de budgetten te maken. Uiteraard besteed je veel geld aan het maken van je product of service. Vergeet echter niet dat mensen er niet vanzelf naar op zoek gaan. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat mensen jouw merk en product leren kennen, maar het vervolgens ook daadwerkelijk kopen. Hiervoor heb je meer dan genoeg marketingbudget nodig en met een paar honderd euro ga je het echt niet redden.
Toch blijkt dat veel startups marketing en public relations niet al te serieus nemen. Echter is hun product of service zo goed dat iedereen het sowieso wil kopen, toch? Nee, in de praktijk falen startups juist door deze gedachtegang. In een wereld waarin er elke dag duizenden nieuwe producten worden gelanceerd, moet je er echt uitspringen. Dat doe je middels een goede marketing en pr-strategie, die je door voldoende budget ook echt uit kunt voeren. Immers staat een goed product alleen niet garant voor winst.
Denk groot, doe klein
Veel startup eigenaren beginnen hun avontuur met een zak vol geld. En ze denken groot, heel erg groot! Dat is naar ons idee een goed plan, echter raden wij onze startup klanten altijd aan om klein te beginnen. Die zak met geld gaat er namelijk sneller doorheen dan je denkt en er moet nog veel gebeuren voordat je startup daadwerkelijk winstgevend is. Denk groot en doe kleine tests zodat je van tevoren goed kunt meten wat echt werkt, voordat je een groot bedrag uitgeeft.
Wij merken namelijk regelmatig op dat de startups die ons benaderen meerdere projecten hebben lopen. Ze werken bijvoorbeeld met meerdere bureaus samen, maar nergens lijkt een rode draad doorheen te lopen. Ze betalen veel geld voor services die nog niet nodig zijn voor hun startup. Zo heeft het bijvoorbeeld geen zin om landelijk reclame te maken, wanneer je product slechts regionaal verkrijgbaar is. Denk daarom groot, maar begin klein zodat je grip blijft houden op de zaak.
Regelmatig is beter dan eenmalig
Startups falen sneller omdat ze niet regelmatig aan de marketing en pr-strategie werken. Zoals eerder aangegeven is de concurrentie moordend en als je niet voldoende in zicht bent, ben je alweer snel vergeten. We raden je daarom aan om regelmatig in beeld te blijven. Je kunt hiervoor public relations, influencer marketing, social media content en persevents inzetten. Zorg er in ieder geval voor dat je na de lancering niet verdwijnt: ‘Uit het oog, uit het hart.’
Alhoewel wij al onze klanten aanraden om regelmatig in beeld te blijven, zijn er maar weinig die ons advies echt aannemen. Startups falen omdat ze te weinig omzet en winst genereren. Dat komt omdat te weinig mensen weten wie ze zijn, waarom hun product de moeite waard is en waar ze het kunnen kopen. De consument gaat tegenwoordig minder snel voor de hype, maar eerder voor de constante factor. Daarom doen bedrijven zoals Apple, Nike, Coca Cola en Albert Heijn het zo goed. Zij zorgen ervoor dat ze constant ‘on top of mind’ blijven bij potentiële klanten. Doe hetzelfde, speel jouw startup regelmatig in de spotlights.
Heb je hulp nodig bij het maken van een marketing en pr-strategie voor jouw startup? Bel ons via 06 30 38 13 80 of mail naar info@bloggersandbrands.nl voor een marketingsessie. Dan maken wij samen met jouw team een strategie waardoor jouw startup relevant blijft.