Waarom krijg ik als influencer geen betaalde opdrachten?

Waarom krijg ik als influencer geen betaalde opdrachten? Deze vraag zien wij elke maand wel een paar keer voorbijkomen. Als mediabureau voor influencer marketing willen wij daar graag wat meer inzicht in geven. Wij merken dat de gedachte heerst dat je als influencer ‘recht hebt’ op betaalde opdrachten. Een onterecht idee waar wij je graag meer over vertellen. In dit artikel zullen we uitleggen waar merken en mediabureaus op letten voor ze jou als influencer een opdracht geven. Lees snel verder voor al onze tips en tricks.

 

De keuze is reuze

Vroeger was er slechts een handjevol influencers, nu zijn er alleen in Nederland al duizenden bloggers, vloggers en Instagrammers. Er zijn ook veel mensen die zichzelf een influencer noemen, maar dat eigenlijk niet zijn. In dit artikel vertellen wij daar iets meer over. Omdat er meer influencers dan opdrachten zijn, kan simpelweg niet iedereen aan de slag met betaalde opdrachten. Opdrachtgevers kiezen namelijk de influencers uit die het beste bij hen passen. Dit is een van de grootste redenen waarom jij als influencer geen opdrachten krijgt.

betaalde opdrachtenPIN IT!

 

De juiste match

Als mediabureau zijn wij dagelijks bezig met het matchen van influencers en merken. De merken waarvoor wij werken hebben bepaalde eisen en een type influencer in gedachte. Dit houdt in dat er veel influencers afvallen. Merken letten steeds beter op wie er echt bij hun merk past. Dat is naar onze mening een heel goede ontwikkeling, want zo ontstaan de beste campagnes.

Dit houdt wel in dat influencers met een onduidelijk onderwerp, minder sterke content en slechte branding afvallen. Als influencer kun je bijvoorbeeld van mening zijn dat je perfect bij Mango past, maar als Mango het daar niet mee eens is, word je niet aan een campagne toegevoegd. Vroeger draaide alles om de hoeveelheid volgers of unieke bezoekers. Tegenwoordig wordt er op het complete plaatje rondom een influencer gelet. We raden je daarom aan om hier als influencer aandacht aan te besteden.

 

Professionele influencers zijn gewild

Als mediabureau werken wij graag met professionele influencers. Dit houdt in dat je een KvK en btw-nummer hebt, maar ook dat je jezelf professioneel gedraagt. Helaas zijn er veel influencers die dat niet doen. Zo zijn er influencers die zich niet aan deadlines en gemaakte afspraken houden. Zij komen op onze zwarte lijst, ofwel de lijst met influencers waar wij niet meer mee willen werken. Wij zijn niet de enige met zo’n lijstje. Ook merken hebben steeds vaker lijstjes met influencers die zij niet meer willen benaderen in de toekomst.

Als influencer moet je namelijk kunnen meedenken met een merk en mediabureau. Zodra je een betaalde opdracht aanneemt ben jij degene die hen tevreden moet houden. Als influencer ofwel ondernemer, zijn merken en mediabureaus jouw klanten. Wanneer je met hen afspraken maakt moet je jezelf daaraan houden. Mocht je ineens minder of geen opdrachten meer krijgen, dan kan het zijn dat men je manier van werken onprettig vindt. Wij raden je aan om eens naar je manier van werken te kijken en deze te professionaliseren waar nodig.

 

Een mediabureau is geen werkgever

Wij merken op dat veel influencers verwachten dat een mediabureau een X-aantal opdrachten voor ze regelt. In de meeste gevallen kan een mediabureau je geen opdrachten beloven. Bij Bloggers and Brands doen wij dat ook niet. Je mag jezelf bij ons inschrijven en wij doen ons best om je te pitchen bij passende merken. Als mediabureau adviseren wij merken over influencers, maar zij bepalen zelf welke influencer de opdracht krijgt.

Het kan dus zomaar zijn dat sommige influencers meer betaalde opdrachten krijgen dan anderen. Simpelweg omdat merken vinden dat deze influencers goed bij hen passen. Daarnaast is een mediabureau geen werkgever. Geen enkel mediabureau is verplicht om jou van werk te voorzien, tenzij ze dat expliciet met jou hebben vastgelegd. Jezelf aansluiten bij een mediabureau is een goed idee, echter is het wel handig om te weten dat zij niet verantwoordelijk zijn voor jouw inkomsten.

naamsbekendheidPIN IT!

 

Hoe krijg ik wel meer betaalde opdrachten?

Zoals je in dit artikel kunt lezen ligt het aan diverse factoren waarom je als influencer geen betaalde opdrachten krijgt. Echter zijn er wel enkele punten waar je als influencer aan kunt werken om meer opdrachten te verzekeren. Zorg ervoor dat je website en social media kanalen er professioneel en anders uitzien dan die van anderen. Wees origineel, gedraag je zakelijk en onderhoudt contact met je mediabureau. Verander je bijvoorbeeld iets aan je manier van bloggen? Leuk, laat het ons weten zodat wij je nog beter kunnen pitchen aan merken.

Reageer tijdig op mails van je klanten, ofwel mediabureaus en merken. Zorg ervoor dat je betaalde opdrachten netjes en op tijd aanlevert. Betrouwbare influencers worden namelijk vaker ingezet door mediabureaus en merken. Als laatste is het belangrijk om met regelmaat goede en originele content te plaatsen. Zoals eerder verteld letten merken op meer dan alleen volgers. Jouw persoonlijkheid, website, social media kanalen en de content moeten er echt uitspringen. Onderscheidt je van de rest en leg de focus op passende onderwerpen.

Wij hopen dat je iets aan onze tips en tricks hebt, laat het ons weten via een comment!

Heb je minimaal 5.000 unieke bezoekers of volgers? Dan kun je jezelf als influencer aanmelden bij ons mediabureau of aanmelden voor onze perslijsten.

Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!