Waarom adverteren met bloggers soms fout gaat

Waarom adverteren met bloggers soms fout gaat. Daar vertellen wij je graag meer over.Β Wij krijgen namelijk regelmatig telefoontjes van ondernemers en bedrijven, die niet zo heel tevreden zijn over een samenwerking met een blogger. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat hun toekomstige ervaring wel goed is. In dit artikel geven wij jou graag een paar tips om teleurstelling te voorkomen, als het gaat om adverteren met bloggers. Here we go!

Wat wil je bereiken?

Hier gaat het vaak al direct mis. Veel ondernemers hebben gehoord dat werken met bloggers goed voor de zaken is. Dus huren ze snel een paar bloggers in en gaan ze aan de slag. Echter vallen de resultaten vaak tegen, met name omdat er van tevoren geen duidelijke doelen zijn opgesteld. Bij Bloggers and Brands inventariseren wij daarom altijd vooraf, wat jij wilt bereiken middels een advertorial op een blog. Dat kunnen o.a. de volgende voordelen zijn:

1. SEO
2. Linkbuilding
3. Traffic genereren naar een website, webshop of fysieke winkel
4. Naamsbekendheid
5. PotentiΓ«le klanten aanspreken en aansporen tot een aankoop
6. Een betaalbare en meetbare advertentie die voor onbepaalde tijd online blijft staan
7. Snel en gericht gebruik maken van het netwerk/doelgroep van een blogger
8. Snel en effectief nieuws verspreiden over een nieuw product of een service
9. Een leuke en andere manier van reclame maken
10. Zelf de conversatie kunnen leiden over jouw nieuwe product/service

waarom adverteren met bloggers soms fout gaatPIN IT!

Hoe kun je dat dan bereiken?

Ten eerste is het heel goed om te kijken naar wat jouw eigen doelgroep is. Die match je vervolgens weer met de doelgroep van een of meerdere bloggers. Daarna kijk je pas naar het bereik oftewel de unieke bezoekers per maand. Veel mensen maken namelijk de fout om alleen naar de hoeveelheid bezoekers te kijken. Echter zegt dit helemaal niets! Want een blog over breien met 20.000 unieke bezoekers per maand, kan vrij weinig betekenen voor een bedrijf dat waterlaarzen verkoopt.

Daarom hebben wij een pool met premium bloggers, waarvan wij precies weten bij welke bedrijven zij aansluiten. Wij letten daarbij o.a. op de doelgroep, het type lezer van de blog en wat het bedrijf waarvoor wij werken nodig heeft. Zo kunnen wij eigenlijk altijd een goede match maken, waardoor je het maximale uit een advertorial kunt halen. Tevens passen wij de match natuurlijk altijd aan op wat je graag wilt bereiken.

Help, wij willen beide iets anders!

Als je zonder mediabureau met een blogger werkt, dan kan het ook verkeerd gaan met afspraken maken. Veel bloggers zijn namelijk heel creatief, maar zakelijk gezien missen zij soms nog inzicht en is het voor hen lastig om zichzelf te verplaatsen in jou als ondernemer. Voor een blogger is het soms lastig om het creatieve proces te mixen met het zakelijke proces van jou als ondernemer.

Hierdoor heb jij als ondernemer wellicht een bepaald beeld van een advertorial. En de blogger ziet dat totaal anders, waardoor de advertorial niet overkomt zoals je graag wilt. Een afspraak maken over de inhoud van een advertorial is dan knap lastig. Een mediabureau kan jou daarbij helpen door de afspraken van tevoren met beide partijen door te nemen. Als mediabureau zorgen wij er bijvoorbeeld voor dat alles wat op papier staat daadwerkelijk gebeurt.

adverteren met bloggersPIN IT!

Stel de verwachtingen bij

Als laatste geven wij je graag mee, dat het adverteren met bloggers geen wondermiddel is. Wij spreken vaak met mensen die bijvoorbeeld denken, dat na het plaatsen van een advertorial alles in de webshop direct uitverkocht is. Alhoewel het adverteren middels een blogger vele malen effectiever is dan in een tijdschrift, blijft het in essentie hetzelfde proces. Adverteren op welke manier dan ook, doe je vaak met de langere termijn in gedachte.

Tevens is een advertorial net zoals een advertentie in een tijdschrift of krant, niet te meten in bijvoorbeeld CPC. Je kunt er ook niet tegen aankijken als een affiliate-achtige deal, daarvoor moet je echt zijn bij bedrijven als Zanox of Daisycon. Via mediabureaus betaal je meestal een vast bedrag, waarvoor je een bepaald aantal bloggers en advertorials krijgt. Afhankelijk van jouw wensen en het type mediabureau kunnen de prijzen verschillen. Budget wise kun je dus goed uit de voeten met deze manier van adverteren.

Heb jij iets aan ons advies en ken je iemand die deze tips ook kan gebruiken? Help hem of haar een handje en geef deze tips door. Daar zijn ze vast blij mee!

Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!