Twee weken geleden was Bloggers and Brands als spreker te gast bij het ILT, oftewel de Inspectie van Leefomgeving en Transport. Voor de communicatieafdeling van dit gedeelte van het ministerie, gaven wij een presentatie over vloggen voor bedrijven. Want veel mensen denken dat vloggen alleen voor jongeren geschikt is. Echter is vloggen voor iedereen en voor diverse bedrijven en organisaties geschikt. In dit artikel leggen wij jou graag uit waarom, daar gaan we!
Vloggen is alleen voor jongen mensen
Althans, dat is wat veel mensen denken. Echter ontstond vloggen rond 2008 op Youtube en wordt het juist door mensen boven de achttien gedaan om hun leven vast te leggen. Een vlog staat dan ook voor video log, een logboek in videovorm. Een vlogger is dus iemand die zijn of haar avonturen vastlegt. Zo zijn er mensen die hun reizen filmen, hun werk vastleggen of informerende vlogs maken.
Vlogger of Youtuber?
Een vlogger is dus iemand die zijn of haar dagelijkse bezigheden vastlegt en deelt met de wereld via Youtube. Een Youtuber maakt vaak filmpjes over andere onderwerpen zoals beauty, fashion, lifestyle, sport, games of iets anders. Youtubers doen dat vaak om entertainment te verzorgen of om hun kijkers te informeren over hun favoriete onderwerp. Youtuber is dus een algemene naam voor iemand die filmpjes maakt en deze op Youtube plaatst.
Kan ik ook vloggen?
Een vlogger houdt zich met name bezig met filmen van het dagelijks leven. Vlog video’s zijn vaak uncut, rauw en heel natuurlijk gefilmd. Het zijn over het algemeen video’s gemaakt door mensen zoals jij en ik. Je kunt prima filmen met een smartphone of een compact camera. Sommige vloggers maken van hun vlogs zelfs korte films of series. Zij filmen vaak met een DSLR camera voor een nog betere kwaliteit. Iedereen die het leuk vindt om zijn of haar leven te delen met de wereld kan dus vloggen.
Maar hoe doe ik dat binnen mijn bedrijf?
Bloggers and Brands vertelde tijdens onze presentatie bij het ILT, dat je vloggen prima kunt inzetten binnen een bedrijf of organisatie. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen om bij te houden wat er binnen het bedrijf gebeurt. Je kunt vloggen ook gebruiken om inzichtelijk te maken wat jij als werknemer de hele dag doet. Want binnen grote bedrijven kan het soms lastig zijn om in te schatten, wat collega’s nu eigenlijk de hele dag doen. Gemiddeld duurt een vlog tussen de vijf en tien minuten, het kost dus niet al te veel tijd.
Door een dagje te vloggen kun je elkaar laten zien, hoe je de dag doorbrengt en jouw taken uitvoert. Zo kun je wellicht uitzoeken hoe je efficiënter kunt werken of die ene collega laten zien, waarom jij op woensdagen geen extra taken op je kunt nemen. Gaat er een collega naar een workshop of presentatie? Dan kan hij of zij de workshop vloggen, zodat de rest van het team achteraf ook gebruik kan maken van de informatie. Vloggen tijdens een business trip is ook een fantastisch idee. Je kunt ook een sollicitatie vastleggen op film voor een interne vacature.
Wat levert vloggen voor bedrijven op?
Vloggen heeft een aantal voordelen op het gebied van communicatie. Collega’s kunnen elkaar door korte vlogs op de hoogte houden van ontwikkelingen binnen het bedrijf. Intern solliciteren kan sneller door het maken van een vlog, waarin een werknemer laat zien waarom hij of zij geschikt is voor een nieuwe functie. Informatie verkregen door workshops en presentaties kun je voor langere tijd bewaren en weer terugzien.
Afhankelijk van het type bedrijf, zou je ook kunnen vloggen voor klanten. Stel dat jij kleding op maat maakt, dan kun je bijvoorbeeld het proces filmen voor de klant. Werk je in de creatieve sector, dan kun je brainstormsessies in een vlog vastleggen. Door vloggen kun je een betere relatie met klanten opbouwen, omdat je hen inzicht geeft in het bedrijf en de processen. Vloggen is namelijk heel persoonlijk en het kan klanten helpen om een vertrouwd gevoel te ontwikkelen voor jouw bedrijf.
Heb jij al eens gevlogt?
Wil je eerst meer leren over vloggen voordat je eraan begint? Boek dan een presentatie of workshop bij Bloggers and Brands via info@bloggersandbrands.nl of bel naar Vanaf vandaag hebben wij een nieuw telefoonnummer. Wil jij info bij ons opvragen? Dan kun je ons vanaf nu bereiken via: 06 30 38 13 80. Wij vertellen je graag meer over alle blog en vlog presentaties die wij hebben. Uiteraard maken wij ze ook op maat.