Vijf veelgemaakte fouten in persberichten

Persberichten zijn een fantastisch hulpmiddel om nieuws over jouw merk te verspreiden. Het schrijven van een persbericht vraagt wel wat aandacht en inzicht. Niet iedereen begrijpt hoe je een persbericht op de juiste manier kunt opstellen. Hierdoor belanden heel veel persberichten meteen in de prullenbak. Om dat te voorkomen delen wij graag vijf veelgemaakte fouten in persberichten in dit artikel, let’s go!

 

Beste persrelatie

Er worden dagelijks veel persberichten verzonden die beginnen met ‘beste persrelatie.’ Soms staat er alleen ‘beste’ als aanhef aan het begin van het bericht. Een zeer onpersoonlijke manier van benaderen, die de meeste persrelaties allesbehalve waarderen. Wij horen regelmatig van onze persrelaties dat zij dergelijke persberichten direct in de prullenbak mikken. Personaliseer dus altijd alle persberichten die je verzendt of deel ze neutraal in.

 

Persbericht in de bijlage

Sommige persrelaties krijgen elke dag tientallen persberichten in hun mailbox. Veelal worden deze vlug doorgenomen om te zien of deze relevant zijn. Als het persbericht als PDF in de bijlage staat, dan kun je er van op aan dat deze niet wordt gelezen. Als een persrelatie eerst het bericht moet downloaden om het te kunnen lezen, dan gebeurt dat vrijwel nooit. Het kost te veel tijd dus maak het je persrelaties zo makkelijk mogelijk om het bericht te lezen.

Het gebeurt ook regelmatig dat merken en bedrijven zelf een persbericht opmaken. Zij verzenden het bericht dan als een plaatje. Echter is een plaatje als persbericht lastig te downloaden en lezen op je telefoon. Daarnaast worden de letters vaak onleesbaar en als iemand het bericht wel wil gebruiken, dan moet hij of zij eerst alles overtypen. Maak van je persberichten dus geen plaatjes, maar een bruikbare tekst die men snel kan knippen en plakken.

fouten in persberichtenPIN IT!

 

Maar ik vind deze schrijfstijl mooi!

We merken vaak op dat merken en bedrijven zelf een persbericht opstellen en willen dat wij dat verspreiden. Dat doen wij bij Bloggers and Brands nooit, om de simpele reden dat dergelijke persberichten meestal niet aansluiten op onze persrelaties en hun doelgroep. Wij horen vaak dat een marketing of pr-medewerker van het bedrijf vindt, dat zijn of haar eigen persbericht goed geschreven is. Geheel terecht, want je moet altijd trots zijn op je eigen werk.

Toch is het verstandig om niet koppig vast te houden aan wat jij mooi vindt staan. Je schrijft een persbericht immers voor de doelgroep van de persrelatie. Zij zijn degene die je moet aanspreken. Door de juiste toon of voice in een persbericht, kan b.v. een journalist zien of het nieuws past bij de doelgroep waarvoor hij of zij schrijft. Het is dus verstandig om je te verplaatsen in de doelgroep en je eigen wensen los te laten.

 

Een persbericht is geen nieuwsbrief

Wij zien het regelmatig gebeuren dat merken en bedrijven hun persberichten inrichten als een nieuwsbrief. Zinnen als ‘koop nu’ en ‘kom gezellig shoppen in onze webshop’ horen niet in een persbericht thuis. Een persbericht hoort nieuws omtrent jouw merk of bedrijf te bevatten. Een persbericht zet je niet in om conversie te genereren. Een persrelatie zal een dergelijk bericht dan ook geen tweede blik gunnen of publiceren. Onthoud dus goed dat PR en sales twee verschillende onderdelen van een marketingstrategie zijn.

 

Schieten met hagel

Wij krijgen vaak de vraag naar hoeveel persrelaties het persbericht wordt verzonden. Wij vragen dan meteen wie de doelgroep is. Veel merken denken dat als het bericht naar zo veel mogelijk mensen wordt verzonden, er vast wel iemand over wil schrijven. Wij adviseren onze klanten altijd om ons een perslijst te laten maken. Op deze wijze kunnen wij persrelaties benaderen die echt relevant zijn voor jouw nieuws.

Je kunt bij wijze van spreken liever tien mensen mailen, die echt willen weten hoe het met jouw merk gaat. Dan een miljoen mensen die het persbericht meteen weggooien. Het is daarom goed om met jouw PR bureau te bespreken voor wie het nieuws bedoeld is. Samen met het PR team kun je dan de juiste persrelaties benaderen, zodat jouw investering geen weggegooid geld is.

Heb jij weleens een van deze vijf veelgemaakte fouten in persberichten gemaakt? Wij helpen jou graag bij het opstellen van een fantastisch persbericht, dat in de smaak valt bij al onze persrelaties. Je kunt ons bereiken via info@bloggersandbrands.nl of bellen naar 06 30 38 13 80.

Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!