We zijn gek op nieuwe merken, want die kun je vanaf de start meteen goed neerzetten. Toch zijn er marketing fouten die nieuwe merken maken, waardoor ze hun eerste indruk bij de consument verpesten. Dat wil je natuurlijk voorkomen en daarom delen wij in dit artikel vijf marketing fouten die je als nieuw merk niet moet maken. Zo kun je jouw nieuwe merk niet alleen goed lanceren, maar ook doorpakken wanneer het feestje voorbij is, let’s go!
Een merk lanceren zonder producten
Het komt vaker voor dan je denkt, nieuwe merken die zichzelf lanceren voordat ze het product op voorraad hebben. Alhoewel wij het enthousiasme van nieuwe ondernemers waarderen, is het strategisch gezien een heel slechte zet. Immers willen consumenten meteen toegang hebben tot de producten die je promoot. Als ze eerst weken tot maandenlang moeten wachten voordat het er is, bouw je snel een slechte reputatie op.
Ons advies is dan ook om ervoor te zorgen dat je eerst alle producten in huis hebt. Het komt namelijk vaak voor dat het product tegen valt, omdat er bijvoorbeeld een productiefout in zit. Denk aan beschadigde verpakkingen, teksten die niet kloppen of het product wat zelf niet helemaal goed in elkaar zit. Om te voorkomen dat je hierdoor een slechte eerste indruk neerzet, kun je het beste wachten met lanceren tot je een goede partij producten in huis hebt.
Het product overschatten
Uiteraard is het goed om vertrouwen te hebben in je eigen product. Je eigen product overschatten is een minder goed idee. Toch maken we het vaak mee dat nieuwe merken denken dat hun product zichzelf wel verkoopt. Ze gaan ervan uit dat de pers direct onder de indruk is en dat de producten meteen uitverkopen. Nu zeggen we niet dat dit onmogelijk is, maar de realiteit laat vaak andere resultaten zien.
We raden onze klanten dan ook altijd aan om vanuit de klant en de pers te denken. Voor jou en je team is het vanzelfsprekend dat je product goed is. Echter moeten consumenten en persrelaties daar eerst van overtuigd worden. De Nederlandse pers en consument zijn nuchter en realistisch: Laat maar zien waarom jouw merk het waard is om in te investeren. Voorkom thuiskomen van de koude kermis en creëer realistische verwachtingen over je eigen product voor jezelf.
Advies in de wind slaan
Marketing en pr-bureaus zijn er om jouw team te helpen. Echter zien we het regelmatig gebeuren dat nieuwe bedrijven bureaus inhuren, maar het gegeven advies in de wind slaan. Dat gaat natuurlijk niet lang goed en uiteindelijk boeken sommige merken daardoor minder goede resultaten. Immers werken bureaus graag mét jou en niet tegen je bedrijf. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de neuzen dezelfde kant opstaan. Bij Bloggers and Brands voeren wij daarom altijd eerst een adviesgesprek.
Voor ons als bureau moet het duidelijk zijn dat jouw merk ook daadwerkelijk iets aan onze hulp heeft. Er moet ook een open houding zijn vanuit je team, zodat feedback en adviezen prettig gedeeld kunnen worden. Als bureau willen wij natuurlijk ook goede resultaten boeken, middels onze services die jouw merk ondersteunen. Bureaus zijn er om je te helpen. Zie hun advies dan niet als bemoeienis, maar als hulp. Immers werkt een bureau ook aan hun eigen reputatie en heeft het er niets aan om slecht advies te geven.
[one_half padding=”0 5px 0 0″][/one_half]
[one_half_last padding=”0 0 0 5px”][/one_half_last]
Lanceren zonder plan
Dit is een van de meest gemaakte marketing fouten die nieuwe merken maken. Een merk of een product lanceren gaat goed als je een plan hebt. Echter worden wij vaak last minute gebeld om een lancering te organiseren. Alhoewel wij er altijd iets moois van weten te maken, hebben wij liever wat meer tijd voor betere resultaten. We raden nieuwe merken daarom aan om een plan te hebben. Een lancering planning kost minimaal twee maanden, met name omdat er altijd iets ‘verkeerd’ gaat. Je hebt voldoende tijd nodig om schoonheidsfoutjes op te kunnen vangen, zonder stress!
Ook na de lancering is er een plan nodig, want wat doe je als de hype voorbij is? Hoe ga je contact houden met de pers en consumenten? Het is verstandig om dat voor minstens een jaar goed op papier te zetten. Er zit namelijk al heel veel werk in het runnen van een merk en een planning helpt je bij het houden van focus op je doelen. Stel daarom, eventueel met behulp van ons marketingteam, een marketing en pr-plan op. Zo heb je voor, tijdens en na de lancering een duidelijk (verkoop) doel en taken waarop je je kunt concentreren.
De pers niet serieus nemen
Als marketing en pr-bureau werken wij nauw samen met onze persrelaties. Onze band met hen is erg belangrijk en we doen er alles aan om die goed te houden. Nieuwe merken zijn daar helaas niet altijd op de hoogte van en nemen de pers niet altijd even serieus. We raden nieuwe merken uiteraard aan om dat wel te doen. Dit houdt in dat je er niet vanuit gaat dat de pers op jouw merk zit te wachten. Je moet ze overtuigen van de voordelen en de waarde die je kunt bieden.
Ga er bijvoorbeeld niet vanuit dat je de dag na de lancering in alle kranten en magazines staat. Je moet jezelf echt bewijzen als nieuw merk. Persrelaties zijn geen gebruiksvoorwerpen, je kunt ze niet gebruiken voor om een publicatie, om vervolgens niets meer van jezelf te laten horen. De hype rondom een nieuw merk is vaak snel voorbij, daarna moet je het echt hebben van waardevolle persrelaties. Ofwel, steek er tijd en moeite in zodat je beide partijen van waarde kunt voorzien. Pr is geen eenrichtingsverkeer.
Welke van de vijf marketing fouten herken jij?
Als je een of meerdere marketing fouten herkent binnen je eigen merk, dan ben je van harte welkom bij Bloggers and Brands. Ons team helpt je graag met het nakijken en versterken van je marketingplan. Bel ons via 06 30 38 13 80 of stuur een mail naar info@bloggersandbrands.nl. Ons team helpt je graag verder met een passende marketingstrategie.