Onze teamleden hebben jarenlange ervaring in de beauty branche. Het is voor ons daarom extra leuk om beauty merken te ondersteunen bij het genereren van extra aandacht voor hun nieuwste collecties. In dit artikel delen we graag enkele handige marketing tips om meer nieuwe beauty producten te verkopen. Er zijn namelijk een heleboel beauty merken die maandelijks nieuwe producten uitbrengen. Probeer daar maar eens tussen te komen. Ben je klaar voor de beste marketing tips voor beauty merken? Let’s go!
Wat zijn de Unique Selling Points?
Er worden wekelijks nieuwe beauty merken en producten gelanceerd. Het ene merk is nog mooier dan de ander. Echter zien we regelmatig dat beauty merken de usp’s te weinig benoemen. Er wordt vooral vaak herhaald hoe goed een bepaalde mascara werkt, maar waarom? Is de mascara waterproof? Zit er een speciaal ingrediënt in? Is het product dierproef vrij en is de prijs voordelig? Een van onze belangrijkste marketing tips voor beauty merken is inzoomen op de usp’s.
Maak het heel makkelijk voor de consument om de unieke eigenschappen van jouw product te herkennen. Enkel zeggen dat jouw mascara de beste is doet iedereen al. Til jouw beauty merk boven de massa uit door die unieke punten regelmatig te benoemen. Maak duidelijk welk probleem jouw product oplost. Voor wie het product geschikt is en waar de consumenten het product kunnen vinden. Ga er in ieder geval niet vanuit dat de klant wel weet hoe goed jouw producten zijn, want dan lopen klanten je merk zo voorbij.
Offline demonstraties geven
Klanten zijn tegenwoordig niet zo snel overtuigd. Immers beloven bijna alle beauty merken gouden bergen in hun advertenties, terwijl klanten daar eigenlijk niet zo veel van zien. Het is daarom een goed idee om demonstraties te geven, zodat klanten zelf de voordelen van een product kunnen ervaren. In de luxere warenhuizen en parfumerieën staan om die reden dan ook altijd vertegenwoordigers van diverse merken op de winkelvloer. Zij helpen klanten met het ervaren van de nieuwe producten en voorzien hen van een goede uitleg.
Zien doet geloven! Geef je klanten de kans om de producten zelf te proberen. Leg klanten uit waarom het werkt, maar vooral hoe jouw product hun probleem oplost. Make-up artists maken daarom vaak enkel de rechterhelft van je gezicht op. Zo kun je als klant goed het verschil en het resultaat zien. Hierdoor worden er sneller meerdere make-up producten gekocht door klanten. Dezelfde techniek kun je ook inzetten voor andere type producten zoals huidverzorging, beauty tools, nagellak en haarverzorging.
Werken aan persrelaties
Tegenwoordig maakt de beauty industrie meer winst door de pers. Persrelaties zoals journalisten, editors maar voor influencers hebben namelijk veel invloed op consumenten. Dat komt onder andere door alle make-up video’s en artikelen die online te vinden zijn. Consumenten kunnen snel reviews, ervaringen en uitleg over de producten vinden. Ze kunnen hierdoor sneller een keuze maken om een product te kopen. De klant hoeft niet eens naar de winkel te gaan, want shoppen kan ze ook online.
Wij raden beauty merken dan ook graag aan om een persevent te organiseren voor persrelaties. Geef de pers als eerste de kans om jouw beauty producten te ervaren. Je geeft jezelf als merk zo de kans om de juiste informatie over de producten mee te geven. De pers kan namelijk heel goede content maken, mits ze de juiste feiten meekrijgen. Tevens worden er bijna elke week weer nieuwe producten gelanceerd. Door die van jouw merk extra in het zonnetje te zetten bij de pers, kun je sneller in het nieuws komen.
Social media content
Veel beauty merken beginnen het nut van social media in te zien. Toch zien wij hier extra kansen die nog niet benut worden. Zo raden wij onze klanten aan om social media content interactief te maken. Maak bijvoorbeeld leuke instructie video’s van zestig seconden om klanten snel te vertellen hoe de nieuwe dagcrème aangebracht kan worden. Of laat zien hoe je het beste nagellak kan aanbrengen zonder te knoeien. Zorg er in ieder geval voor dat de social media content voor jouw beauty merk echt de aandacht trekt.
Mensen zijn namelijk visueel ingesteld. Alles wat beweegt, mooi van kleur is of leuk klinkt wordt sneller bekeken. Social media content voor jouw beauty merk mag dus best een beetje de grenzen opzoeken. Vergeet niet om regelmatig door te verwijzen naar winkels, de webshop en resellers. Immers is conversie middels social media ook erg belangrijk. Combineer bijvoorbeeld content met links naar specifieke producten in de webshop. Vergeet niet om bij te houden welke combinatie het beste werkt, zodat je in de toekomst vaker op goede content in kan zetten.
Heb je moeite met het zichtbaar maken van jouw beauty merk? Dan kun je deelnemen aan onze Winter Press Day op 23 november. Meld je merk aan voor 1 oktober via deze speciale pagina.