Het verschil tussen PR en reclame

Wat is het verschil tussen PR en reclame? Dat leggen wij jou graag uit, want bij Bloggers and Brands merken wij regelmatig op, dat nog niet iedereen het weet. Voor merken en bedrijven is het goed om het verschil te weten. Zo kun je teleurstellingen voorkomen en de juiste keuze maken. Want elk merk heeft andere behoeften en die kunnen ook weer veranderen.

Public Relations werkt zo

Public Relations ofwel PR, wordt graag gebruikt door merken en bedrijven. Middels PR kun je namelijk zelf een beeld scheppen en bekend maken onder de (pers) relaties van jouw merk. Middels een PR strategie bouw je relaties op met invloedrijke mensen en jouw klanten. Dat doe je met name voor de langere termijn, om deze mensen op de juiste en een positieve manier aan jouw merk te verbinden.

Voor PR betaal je als merk een PR bureau, die zelf al veel relaties heeft opgebouwd met invloedrijke personen. Daar kun je als merk gebruik van maken. Het PR bureau zorgt ervoor dat jouw merk met de juiste boodschap, terecht komt bij de juiste mensen. Dit kan publicaties opleveren, maar ook tevreden klanten en nieuwe waardevolle relaties. De juiste mensen benaderen en de relatie met hen onderhouden kost erg veel tijd. Daarom huren veel merken een PR bureau in, want die zijn hierin gespecialiseerd.

het verschil tussen pr en reclamePIN IT!

Reclame maken werkt zo

Om reclame te maken hoef je niet eerst een relatie op te bouwen met een invloedrijk persoon. Je kunt gewoon een reclamebureau of een mediabureau inschakelen. Zij helpen jou met het ontwikkelen van de juiste reclame en de boodschap. Middels reclame kun je wanneer jij het wilt, jouw boodschap verspreiden in diverse media. Reclame kun je op korte termijn inzetten en gebruik je meestal om conversie te genereren.

Sommige merken zetten reclame in wanneer zij het nodig hebben. Weer andere bedrijven maken het gehele jaar gebruik van reclame. Veel merken zetten reclame in om relevant te blijven. Middels reclame kun je mensen ofwel consumenten, aansporen tot het maken van een aankoop. Hoe vaker jouw reclame te zien is, hoe meer mensen aangespoord worden om iets aan te schaffen van jouw merk.

Het verschil is dus…

PR zet je in voor relaties en publicaties op de langere termijn. Dat doe je met name om naamsbekendheid te genereren. Uiteraard doe je het ook om invloedrijke personen aan jouw merk te binden. Zodat zij wanneer het rondom jouw merk wat rustiger is, het nog steeds leuk vinden om aandacht te geven aan jouw producten. Je betaald hier dan niet voor, maar genereert publicaties en aandacht middels de zogenaamde gunfactor.

Voor reclame moet je dus betalen als je er gebruik van wilt maken. Echter moet je steeds opnieuw campagnes inkopen om reclame te kunnen maken. Want zodra de campagne afgelopen is, krijg je niet een extra gratis rondje van de zaak. Veel consumenten vergeten jouw merk snel, als je geen reclame meer maakt. Daarom maken de meeste merken er veel gebruik van, zodat zij zo lang mogelijk relevant blijven.

Het grootste verschil tussen PR en reclame is het volgende: Middels reclame bepaal jij precies welke boodschap jouw merk verspreidt. Je kunt kiezen hoe, waar en wanneer. Via PR kun je dat niet altijd. Middels PR tracht je namelijk positieve publicaties te verzekeren middels invloedrijke personen. Omdat je deze personen (redacties, bloggers, journalisten etc.) niet betaald, kun je hen niet verplichten om de boodschap op jouw manier te verspreiden.

Wat kost het dan?

Reclame maken kost in veel gevallen meer geld dan PR en het zorgvuldig campagnes inplannen is dus een must. Een bladzijde met jouw reclame in een tijdschrift, kost bijvoorbeeld rond de €10.000,-. Als je in alle bladen wilt staan, moet je dus een groot budget hebben. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor campagnes op televisie, de radio, blogs en social media. Is het budget op? Dan stopt ook de reclame.

De kosten voor PR verschillen per PR bureau. Een enkel persbericht kost gemiddeld €350,- maar een PR bureau per maand inzetten kost meer. Zo zijn er PR bureaus die €10.000,- per maand ontvangen van een klant. Weer andere PR bureaus ontvangen €20.000 voor het gehele jaar. Daarnaast maak je als merk nog kosten voor de samples of producten, die het PR bureau uit jouw naam weggeeft aan hun/jouw relaties.

Een PR bureau is meestal de voordeligste optie. Met name omdat je middels een PR bureau een publicatie kunt krijgen in bijvoorbeeld een magazine, terwijl je daar normaal gesproken €10.000,- (reclame) voor betaald. Aan de andere kant heb je wellicht niet het geld om voor de langere termijn te investeren in PR. Dan is het een goed idee om reclame in te zetten, zodat je kunt werken aan conversie. Zo kun je meer winst maken om vervolgens ook in PR te investeren.

Het verschil tussen pr en reclamePIN IT!

De beste optie?

Bij Bloggers and Brands vinden wij een combinatie van PR en reclame de beste optie. Als merk kun je PR gebruiken voor de langere termijn, zodat je ten alle tijden relevant blijft. Reclame kun je daarnaast inzetten voor een extra boost. Met name als je een nieuw product lanceert of goed wilt werken aan conversie en nieuwe klanten wilt werven. Veel grote merken gebruiken dezelfde strategie.

Nu weet je het verschil tussen PR en reclame. Uiteraard verschilt het per merk wat je precies nodig hebt. Wij hebben alvast een artikel geschreven over hoe je een goed PR bureau kunt vinden. Uiteraard hebben wij ook een artikel klaar staan over het vinden van het juiste mediabureau. Laat je ons even weten of je iets aan onze tips hebt gehad?

Heb je een beauty, fashion of lifestyle merk? Dan ben je bij Bloggers and Brands aan het juiste adres. Ons PR en mediabureau is gespecialiseerd in deze branches. Bel of mail voor vrijblijvend advies voor jouw merk via 06 30 38 13 80 of mail naar info@bloggersandbrands.nl

Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!