Bij Bloggers and Brands werken we graag voor beauty, fashion en lifestyle merken. Wij hebben een mix van oude en nieuwe merken die wij ondersteunen. Omdat we dagelijks in contact staan met merken die zich aan het ontwikkelen zijn leren we zelf ook veel. Wat ons vooral opvalt is dat veel nieuwe merken starten zonder marketingplan. In dit artikel geven wij tips voor het ontwikkelen van een goed marketingplan. Want zonder marketing is er geen verkoop en geen omzet!
Wat is een marketingplan?
Een marketingplan is onderdeel van een businessplan. Een marketingplan richt zich specifiek op de verkoop van een product of service. In het plan staat tot in detail wat jouw merk gaat doen om het product te verkopen. Wij raden onze klanten aan om dat per maand of per kwartaal vorm te geven. Immers zijn er per seizoen weer ander type kansen om jouw product of service onder de aandacht te brengen.
Het is in ieder geval goed om te weten wie de doelgroep is en waar die te vinden is. Marketing werkt namelijk het beste wanneer je weet waar je de focus op moet leggen. Het budget is ook erg belangrijk. Onderschat niet hoeveel het kan kosten om jouw merk goed in de markt te zetten. Veel merken zetten bijna al hun budget in op het maken van het perfecte product. Ze vergeten echter vaak dat de marketing ervan nog veel belangrijker is. Zet dus voldoende budget opzij voor marketing, ofwel de verkoop van je product.
De vier P’s
In het marketingplan van jouw merk moeten in ieder geval de vier P’s terugkomen:
- Product
- Prijs
- Plaats
- Promotie
Ten eerste moet het product goed zijn. Dit houdt in dat er voldoende vraag naar is en dat men het ook echt wil kopen. Uiteraard moet het product of de service er aantrekkelijk uitzien en doen wat jouw merk belooft. De prijs moet daar goed bij aansluiten en passen bij de doelgroep. Dan moet je de plaats uitkiezen waar je het product gaat verkopen. In de winkel, een webshop, beurzen of wellicht op een heel andere manier.
Als laatste moet je potentiële klanten laten weten dat jouw product te koop is. Je komt dan uit bij de promotie en dat is naar onze mening een van de belangrijkste punten. Want je kunt een fantastisch product hebben, maar als niemand weet dat het bestaat, gaan ze er ook niet naar op zoek. Je loopt hierdoor ongetwijfeld omzet mis en dat heb je als merk altijd nodig om te blijven bestaan. Zorg er daarom voor dat je alle vier P’s goed uitwerkt in het plan.
Handige marketing tools
Als media en pr-bureau bieden wij vier marketing tools aan. Wij verzorgen PR, influencer marketing, social media content en organiseren persevents. Er zijn ook bureaus die bijvoorbeeld social media advertenties opzetten. Maar je kunt ook reclame inkopen bij tv en radiozenders. Uiteraard kun je ook werken met content marketing, nieuwsbrieven, cold calling, beurzen, SEO, kortingscodes, events, winkelpromoties en nog veel meer. Er zijn in ieder geval voldoende marketing tools die je kunt gebruiken voor jouw merk.
Je hoeft niet alle marketing tools te gebruiken. Sommige tools werken simpelweg niet voor bepaalde producten of services. Ga daarom van tevoren op onderzoek uit zodat je weet waar je het beste in kunt investeren. Voor ons als media en pr-bureau is het bijvoorbeeld niet handig om op een beurs te staan. Echter is content marketing voor ons echt perfect! Wij steken geen geld in banners, Adsense of reclame. We besteden wel veel aandacht aan social selling. Onze tip is om enkel de meest effectieve marketing tools in te zetten voor jouw merk, zodat je geen verlies kan lijden.
Samenwerken
Marketing draait dus om het verkopen van je product. Als media en pr-bureau attenderen wij klanten er dan ook altijd op dat ze de verkoop niet moeten vergeten. De meeste media of pr-bureaus richten zich namelijk niet op verkoop, maar o.a. op naamsbekendheid, bereik en publicaties. De verkoop blijft de verantwoording van de merken die ze ondersteunen. Als media en pr-bureau sluiten wij dan ook aan op jouw marketingplan.
Wij merken als bureau op dat merken vaak vergeten om ons op de hoogte te houden van hun marketingactiviteiten. Wij nemen daarom regelmatig zelf contact op om de stand van zaken te bekijken. Wij zijn immers onderdeel van het team, wij werken alleen op een andere plek. Onze laatste tip is dan ook om niet te vergeten dat de bureaus waarmee je samenwerkt ook informatie nodig hebben. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter een bureau met je mee kan denken en ROI kan verzekeren.
Wij hopen dat je nu lekker aan de slag kan met je eigen marketingplan. Laat het ons zeker even weten als je hulp nodig hebt via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80.