Storytelling op social media

Bij Bloggers and Brands zijn wij gek op storytelling op social media. Immers is social media een handige (marketing) tool om je verhaal mee te vertellen. Voor high-end merken is het belangrijk om hun verhaal te vertellen, want met een goed verhaal stijg je boven de massa uit. Hierdoor kun je passende klanten aantrekken en daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. De vraag is hoe je storytelling goed inzet voor je eigen beauty, fashion of lifestyle merk. In dit artikel geven wij antwoord op die vraag met handige en praktische tips die je zelf kunt implementeren, here we go!

storytelling op social mediaPIN IT!

Wat is jouw verhaal?

De eerste stap is bedenken waarom je storytelling op social media wil inzetten. Past het verhaal achter jouw merk bij je doelen en heeft de consument iets aan dat verhaal? Laten wij als voorbeeld een duurzaam merk in gedachte nemen. Een duurzaam merk zal achter de schermen hebben bedacht dat ze prachtige producten willen produceren, zonder de aarde te belasten. Een prachtig initiatief en voor de consument goed om te weten. Immers is zo’n verhaal met een bijpassende missie een groot pluspunt.

Zet daarom eens op papier hoe jouw merk is ontstaan, wat je ermee wilde bereiken en wat er zo speciaal aan is. Immers is elk merk uniek en neigen consumenten naar merken die passen bij hun eigen visie. Wanneer je als merk geen uniek of eigen verhaal hebt, kun je minder goed bijpassende klanten aantrekken. Zonde, want klanten die zich identificeren met jouw merk zullen eerder overgaan tot een aankoop. Klanten die zich identificeren met een merk en hun verhaal, zijn vaak ook erg loyaal en blijven jarenlang klant.

Hoe ga je het verhaal vertellen?

Nu je een verhaal op papier hebt staan, is het tijd om de storytelling op social media op te zetten. Het is belangrijk om eerst te bedenken hoe je het verhaal gaat vertellen. Daarbij is het een goed idee om te kijken naar de producten en services die je verkoopt. Kun je die het beste op de foto zetten? Is het beter om er een video van te maken of beide? Ga je enkel gebruik maken van de producten die je op de foto zet? Of wil je ook echt mensen in het beeldmateriaal laten zien?

Zoek uit welk type beeld het beste voor jouw verhaal werkt. Zo voorkom je bijvoorbeeld het maken van dertig foto’s, terwijl drie video’s veel beter hadden gewerkt. Kijk ook naar de huisstijl van je merk. Welke sfeer, kleuren, thema’s en tone of voice wil je graag inzetten? We raden je aan om niet iets te kiezen simpelweg omdat je het mooi vindt, maar omdat het echt bijdraagt aan het verhaal over jouw merk. Hier komt dus ook een stukje branding bij kijken, want je wil graag dat de klant jouw merk meteen herkent aan je social media content.

Tijd voor een social media content plan

Het maakt niet uit op welk platform je het verhaal van jouw merk gaat vertellen. Een social media content plan heb je altijd nodig, zeker als je aan de slag gaat met storytelling op social media. Voor een goed verhaal heb je namelijk een leidraad nodig en voor social media creëer je die met een content plan. Zo’n plan beschrijft precies wat er van maandag tot en met zondag op de social media kanalen van je merk wordt geplaatst.

Denk aan behind the scenes foto’s, how to video’s, kortingen en deals, maar ook mooie sfeerbeelden van de producten en services zelf. Wees er lekker creatief mee en zorg ervoor dat je elke week een klein stukje van het verhaal vertelt. Door dit elke week te doen hou je het verhaal levendig en relevant voor de klanten van jouw merk. Je hoeft niet elke week het hele verhaal te vertellen. Je kunt ook steeds kleine verwijzingen naar het verhaal maken. Dat kan door een leuke quote, een zogenaamde flashback foto of een verhaal van een medewerker.

storytelling op social mediaPIN IT!

Blijf bij je verhaal

Zoals je wellicht al weet werkt een social media strategie het beste als je die ook daadwerkelijk uitvoert. Voor storytelling op social media geldt dezelfde regel, blijf bij je verhaal. We zien het namelijk vaak gebeuren dat merken op social media verzanden en enkel promotionele posts plaatsen. Hierdoor kan je merk té commercieel en te verkoopgericht overkomen.

Uiteraard zijn de meeste merken commercieel en verkoopgericht, echter zien klanten het ook wanneer het je enkel om de winst gaat. Storytelling helpt je bij het menselijk houden van je merk, waardoor klanten zich echt aan je merk willen binden. Gebruik daarom ook echt het social media content plan wat je hebt uitgeschreven, zodat je niet het verhaal kunt vergeten. Voor de branding is dit ook erg belangrijk. Want hoe vaker men het verhaal voorbij ziet komen, hoe sneller ze het herkennen.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het maken van een social media content plan of geef je liever alles uit handen? Bel ons dan via 06 30 38 13 80 of stuur een mail naar info@bloggersandbrands.nl. Ons social media content team helpt je graag verder met een passende social media strategie.

Yes, stuur mij handige business tips!

* indicates required




Pin voor later!

Storytelling op social mediaPIN IT!

Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!