Starten met influencer marketing

Starten met influencer marketing, waar moet je in hemelsnaam beginnen? Gelukkig is een van onze specialiteiten influencer marketing, daar krijgen we dan ook regelmatig interessante vragen over. In dit artikel pakken we de meest gestelde vragen op en geven we je meteen wat tips voor de beste influencer marketing campagne. Want werken met influencers is niet altijd even makkelijk. Het kost met name aardig wat tijd en zonder een passende strategie krijg je niet de gewenste resultaten. Middels deze informatie helpen we je graag mee aan een goede start. Bekijk onze nieuwe video of lees lekker verder.

 

 

Waar kun je influencer marketing voor gebruiken?

Een influencer campagne is een marketing tool, ofwel een onderdeel van een marketingstrategie waar allerlei tools bij elkaar komen. Influencers kun je als marketing tool heel goed inzetten om je de huidige strategie een goede boost te geven. Immers kun je door influencers redelijk snel en op een leuke manier de doelgroep benaderen. Enkel influencer marketing gebruiken raden wij af. Wij zijn er altijd luid en duidelijk over: ‘Influencer marketing lost niet alles op.’

We raden onze klanten dan ook altijd aan om influencer marketing te combineren met bijvoorbeeld public relations, social media advertising en/of offline activaties. Na 3,5 jaar meten van influencer campagnes weten we dat influencers met name goed in te zetten zijn voor:

  • Branding
  • Naamsbekendheid
  • Crossmediaal bereik
  • SEO
  • Traffic naar websites en webshops

 

Wat levert influencer marketing op?

Afhankelijk van je doelen kan influencer marketing diverse resultaten opleveren. De meeste merken die bij Bloggers and Brands aankloppen hebben moeite met zichtbaar zijn. Immers zijn er veel bedrijven die de aandacht van dezelfde groep consumenten vragen. Probeer daar maar eens effectief tussen te komen. Wat influencer marketing oplevert ligt met name aan het doel van het merk. Merken willen meestal de doelgroep informeren, zichtbaarheid creëren, een app laten downloaden of op een link laten klikken.

De grootste vraag van marketeers is vaak hoe het zit met de conversie, ofwel hoeveel verkopen kun je verwachten dankzij een influencer campagne? Daar zijn wij heel duidelijk over: Geen! Alhoewel je middels influencer marketing zeker kunt werken aan conversie en meer verkoop, kun je er naar onze mening geen verkooptarget aan hangen. Influencers zijn namelijk geen verkopers of accountmanagers. Hun specialiteit is niet verkopen, maar content maken waarmee zij hun doelgroep aansporen tot het ondernemen van actie.

 

Realistische doelen stellen

Veel marketeers vallen van hun stoel af wanneer we aangeven geen gebruik te maken van verkooptargets. Zoals eerder uitgelegd zijn influencers geen verkopers of accountmanagers. Ze hebben in veel gevallen geen enkele verkoopervaring. Influencer marketing kun je dan ook het beste zien als een marketing tool, onderdeel van je algehele marketingstrategie. Zet influencer marketing daarom in voor een goede boost voor je branding, naamsbekendheid, SEO, crossmediaal bereik en traffic.

Kortom, wij maken jouw merk zichtbaar samen met onze influencers, maar verkopen doe je zelf. Wij sturen potentiële klanten jouw kant op. We motiveren hen bijvoorbeeld om de webshop of de winkel te bezoeken. Wanneer zij dit doen kan jouw verkoopteam echt stralen en de gewenste omzet genereren. Influencer marketing kan dus zeker bijdragen aan de conversie, maar de influencers zelf dragen hier vaak indirect aan mee. Wees je er dus van bewust dat influencer marketing niet alles op lost met betrekking tot sales.

 

Wat is een goede influencer voor mijn merk?

Een heel goede vraag, maar niet zo makkelijk te beantwoorden. Bij Bloggers and Brands letten wij voor onze klanten op meerdere punten. Zo kijken we naar de doelgroep, de branding, de doelen van het merk en relevantie. We adviseren onze klanten om niet enkel naar het bereik van een influencer te kijken. Wanneer we influencers selecteren voor een merk kijken we ook graag naar de relevantie van de influencer. Heeft deze dezelfde doelgroep, past de branding van de influencer bij die van het merk?

We kijken ook graag naar wat er op dat moment in het nieuws is en wat er in het leven van de influencer speelt. Zo maken we voor iedere influencer in dezelfde campagne een andere briefing op. Want alhoewel ze allemaal voor hetzelfde merk aan de slag gaan, hebben ze allemaal een ander leven. Op deze wijze maken we elke advertorial uniek en gepast voor de doelgroep van het merk. Een goede influencer heeft dus niet enkel veel bereik, maar past ook bij de Unique Selling Points van je merk.

influencer marketingPIN IT!

 

Starten met influencer marketing

Voor influencer marketing kun je als je merk bij veel partijen terecht. Zo kun je iemand in loondienst inhuren die aan de slag gaat met influencer marketing. Je kunt ook een bedrag betalen aan een platform waarbij je toegang krijgt tot een influencer database. Deze platformen vragen gemiddeld tussen de €500 en €1500 per maand. Dat lijkt voordelig, maar vergeet niet dat hier nog de kosten per influencer bijkomen. Tevens moet je vaak alsnog alles zelf doen, van de briefing tot alle advertorials nakijken.

De laatste optie is een bureau inhuren zoals Bloggers and Brands. Wij zijn gespecialiseerd in influencer marketing en werken samen met geverifieerde influencers. Uiteraard zijn er meerdere bureaus die deze marketing tool aanbieden. Check van tevoren hun eerdere cases en of ze daadwerkelijk influencers hebben die goed bij jouw merk aansluiten. Een bureau kost iets meer, maar ze besparen je een hoop tijd en moeite. Tijd is geld, dus bekijk goed welke optie het beste bij jouw team past: Goedkoop is vaak duurkoop.

Volgende keer gaan wij verder in op influencer marketing. Wil je alvast beginnen met een influencer campagne? Bel naar 0630381380 of mail ons via info@bloggersandbrands.nl. We zetten graag een passend concept voor je op.

Yes, stuur mij handige business tips!

* indicates required




Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!