Vorige week hielden wij bij Bloggers and Brands onze tweede infodag. Vijf bedrijven kwamen langs voor onze tips en adviezen op het gebied van adverteren middels bloggers, online pr en social media management. De vraag waarom social media kanalen geen volgers, leads en sales opleveren kwam vaak voorbij. Ons antwoord: Maak social media weer sociaal en doe dat onder andere met de volgende tips.
Social media is niet meer sociaal
Social media is ontstaan om online sociaal te kunnen zijn. Helaas hebben veel marketeers en bedrijven dat nog niet door, en gebruiken zij social media weinig of nooit voor sociale interacties. Het enige wat ze doen is vertellen wat zij goed kunnen en dat je hun producten moet kopen. Dat is natuurlijk allesbehalve sociaal en het werkt averechts als je dat te vaak doet. Als bedrijf zou je social media niet alleen als extra verkoopkanaal moeten gebruiken, maar als een plek om te converseren met jouw klanten.
Vraag eens hoe het gaat
Tweets worden ingepland, Facebook updates worden geschreven en Instagram foto’s worden geplaatst. Soms worden er zelfs hele teams geactiveerd om de social media kanalen te onderhouden. Helaas is onderhouden het enige wat ze doen. Veel bedrijven ‘verpesten’ social media door het enkel te gebruiken als een extra verkoopkanaal. Ons advies is om eens vragen te stellen aan de volgers (potentiële klanten) van jouw bedrijf . Vraag eens hoe het met ze gaat, want daar is sociaal media voor bedoeld.
Biedt jouw volgers eens een virtueel kopje koffie aan, in de vorm van een leuk gesprek. Like eens een foto van een volger of retweet een leuke opmerking. Vanuit de sociologie gezien vinden mensen het prettig om ergens bij te horen. Bedenk maar eens hoe fijn jij het vindt als een groot bedrijf jouw feedback erkent. Social media kun je gebruiken om jouw volgers echt te laten zien hoezeer je het waardeert, dat zij tijd en geld steken in jouw bedrijf en product.
Social media en entertainmentwaarde
De reden waarom sommige bedrijven moeite hebben met volgers genereren op social media, is omdat ze geen entertainmentwaarde hebben. Consumenten worden op social media kanalan constant geconfronteerd met vele prikkels. Ze worden aangespoord om producten te kopen, ergens op te klikken of iets leuk te vinden. Al deze dingen zijn in het voordeel van de bedrijven, maar voor een consument is het vervelend en saai.
Bedrijven zoals Coolblue, Buzzfeed en Hema hebben door hoe ze entertainment kunnen inzetten op social media. Coolblue publiceert filmpjes van de grappen en grollen van hun werknemers, zelfs de grote baas doet mee. Buzzfeed is een nieuwssite en verdient geld door online advertenties te plaatsen. Echter hebben ze tussen al dat nieuws en de advertenties, een heleboel leuke korte video’s verstopt waar bijna iedereen aan verslaafd is. Hema plaatst regelmatig foto’s van hun klanten op hun Instagram kanaal. Met een eervolle vermelding van de fotograaf oftewel de klant en een bedankje.
Let’s talk ROI
Veel marketeers maken zich druk om de Return Of Investment van social media. Bij Bloggers and Brands ‘meten’ wij de ROI van social media o.a. door weergaven, interactie, comments, traffic, PR en mediawaarde. Marketeers maken zich vooral druk om cpc, cpm, cpl en cps van social media. Echter kun je dergelijke waarden evenals conversie van social media, op die wijze minder goed meten. Social media zou moeten draaien om het opbouwen van waardevolle relaties met jouw (potentiële) klanten ter ondersteuning van traffic, leads en sales. Echter kun je een relatie tussen een klant en jouw bedrijf niet meten.
Een klant is vaak onvoorspelbaar als het gaat om koopgedrag. Afhankelijk van de branche waarin je verkoopt, gaat een klant snel of juist langzamer over tot een aankoop. Klanten die zich vertrouwd voelen met jouw bedrijf zullen eerder iets kopen, dan klanten die nog nooit van jouw bedrijf gehoord hebben. De ROI van social media kun je dus niet meten zoals je gewend bent. Met name omdat de relatie met jouw bedrijf per klant verschilt. Naarmate die relaties verbeteren zullen de verhoudingen tussen geven en nemen dat ook doen.
Denk aan de lange termijn
Social media zal blijven veranderen, maar zeker niet verdwijnen. Er zullen steeds nieuwe platformen ontstaan waarop je relaties kunt aangaan met klanten. Je groeit als het goed is samen met jouw klanten mee, zodat je ze aan jou kunt binden waar zij ook mogen zijn. De social media management afdeling van Bloggers and Brands, is voor onze klanten dan ook elke dag intensief en interactief bezig met hun social media kanalen. Want de klant die gister niet kocht, koopt vandaag wel omdat wij met zorg hun vraag hebben beantwoord en uit interesse hun foto’s hebben geliked.
Heb jij iets aan onze tips gehad? Deel ze dan met iemand waarvan jij weet dat hij of zij er ook iets aan heeft.