Bloggers and Brands is gek op social media content voor beauty merken. Echter merken wij dat er in Nederland nog niet zo veel beauty content wordt gemaakt. Er zijn ook veel beauty merken die het lastig vinden om de juiste content te creëren. Wij lossen dat probleem op voor onze klanten, ben jij nog geen klant bij ons? Dan vind je in dit artikel alvast enkele handige social media content tips. Social media management kan namelijk heel goed helpen bij het versterken van jouw merk.
Wanneer moet ik posten?
Deze vraag krijgen wij heel vaak van onze klanten. Ons antwoord: Jouw merk zou elke dag moeten posten. Er wordt namelijk elke seconde gebruik gemaakt van social media kanalen, waardoor een post al snel naar de onderkant van de feed verdwijnt. Als je dus maar een keer in de maand post, val je al snel niet meer op. Ons advies is om tweemaal per dag een post te plaatsen op diverse tijden.
Op deze wijze kun je diverse (potentiële) klanten aanspreken op verschillende momenten. Waarom? Niet iedereen zit om 08.00 achter de computer en weer andere mensen zitten juist om 20.00 lekker achter de pc. Je wilt alle mensen minstens eenmaal per dag bereiken, daarom is het belangrijk om op de juiste momenten te posten. Uiteraard kun je dat het beste elke dag doen, zelfs in het weekend en de vakantieperiodes.
Wat kan ik het beste posten?
Wij adviseren onze klanten om meer waarde te verzorgen dan de concurrent. Hiermee bedoelen wij dat enkel updates plaatsen over alle voordelen van jouw merk, niet het enige is wat je zou moeten doen op social media. Merken die meer waarde bieden aan hun klanten via social media content, krijgen meer aandacht en sales. Een goed voorbeeld is Benefit Cosmetics. Zij delen vaak handige tips en tricks, maar ook leuke en inspirerende quotes.
Zo deelt Benefit cosmetics regelmatig korte how to video’s en gifjes (bewegende plaatjes) op Instagram en Facebook. Op deze wijze helpt Benefit al hun volgers met tips over bijvoorbeeld het inkleuren van de wenkbrauwen. Zij laten ook zien hoe je hun producten op de juiste manier kunt gebruiken. Tevens vertellen zij ons ook wanneer nieuwe producten uitkomen en delen ze leuke sneak peeks op hun social media kanalen.
Wees creatief
Bloggers and Brands creëert dus social media content voor beauty merken. Hiervoor denken wij graag out of the box en streven wij naar creatieve oplossingen. Zo zijn wij niet bang om de social media kanalen ten volste te benutten. Zo kun je op Twitter en Instagram video’s van 60 seconden delen. Superhandig voor al jouw volgers, want zo kunnen zij op een leuke manier tips en tricks zien tijdens het reizen.
Via Snapchat zou je korte vragen kunnen beantwoorden van klanten. Facebook en Twitter zijn ook heel handige kanalen om de klantenservice op in te zetten. Het is laagdrempelig, je kunt makkelijk en snel reageren, waardoor de klant snel en goed geholpen kan worden. Tevens kun je meteen een link meesturen voor de webshop of een leuke kortingscode meegeven. Je kunt social media dus heel creatief inzetten en saaie updates voor altijd laten verdwijnen.
Maak een planning
Voor al onze social media klanten maken wij een planning. Wij stippelen voor de hele maand uit wat wij gaan posten. Wij houden rekening met commerciële weken, acties, nieuwe producten en feestdagen. Wij raden al onze klanten aan om dit te doen, zodat je van tevoren precies weet wat je kunt posten. Zo kun je ook anticiperen op een drukke periode, spontane acties of een korte sale.
Social media kanalen onderhouden kost namelijk aardig wat tijd. Middels een goede planning kun je posts inplannen voor een langere periode, en weet je precies wat er online zal verschijnen. Via Facebook kun je bijvoorbeeld een post van tevoren klaarzetten. Hierdoor creëer je meer tijd om te reageren op de reacties van je volgers. Interactie is op social media erg belangrijk en met een goede planning kun je daar veel tijd voor vrijmaken.
Wat moet je niet doen?
Wij zien het helaas nog vaak gebeuren. Sommige beauty merken plaatsen regelmatig beeldmateriaal van slechte kwaliteit. Dat is natuurlijk heel erg zonde en wij raden het ook af. Zorg ervoor dat je beeldmateriaal hebt wat aangepast is voor social media content. Op Instagram, Pinterest en Facebook zijn foto’s en video’s heel belangrijk. Deze beeldmaterialen moeten dan ook van HD-kwaliteit zijn en van een goed en passend formaat.
Snapchat is gemaakt voor on the go. Voor deze app is het dan ook niet erg als het beeldmateriaal niet fantastisch is. Al zijn er zeker weten opties om mooie foto’s en filmpjes te verspreiden. Via Snapchat kun je in ieder geval lekker creatief aan de slag. Zo kun je leuke behind the scenes filmpjes maken en korte snaps van leuke projecten delen. Op deze wijze kun je jouw klanten echt meenemen in het proces achter de mooie producten van jouw merk. Wat je niet moet doen is eraan beginnen en al snel weer stoppen. Door onregelmatig content verspreiden en reageren op social media, kan jouw merk onbetrouwbaar overkomen op een klant.
Heb je iets aan onze social media tips? Laat het ons dan zeker weten. Heb je hulp nodig bij het maken en verspreiden van social media content voor beauty merken, neem dan contact met ons op. Je kunt ons bellen via 06 30 38 13 80 of mailen via info@bloggersandbrands.nl voor een vrijblijvend adviesgesprek.