Social media content, we love it! Wij krijgen dan ook steeds meer klanten die ons vragen om hen daarbij te helpen. Wij zijn een van de weinige bureaus die zich echt richt op social media content voor beauty, fashion en lifestyle merken in het midden en hoogsegment. Social media content creëren voor merken in deze branches is een vak apart. Dergelijke merken hebben vaak een rijke historie, een duidelijke missie en een speciale tone of voice. Hoe zet je die het beste neer? In dit artikel vind je enkele handige tips om dat te doen.
Wat jij vindt is niet belangrijk
Nee, wat jij vindt is niet belangrijk. Wat wij daarmee bedoelen is het volgende. Wij ontvangen veel klanten die zelf niet op social media aanwezig zijn. Ze hebben bijvoorbeeld geen zin om twee keer per dag op Instagram te posten. Een veel gehoord (slecht) argument is: ‘Ik kijk er zelf ook niet naar, dus daarom doe ik het niet.’ Of ‘Twee keer per dag posten is wel erg veel, daar kijken mijn klanten toch niet naar.’ De grootste fout die je kunt maken met social media, is denken dat jij de klant bent en daarom belangrijke dingen niet doen.
Social media is gemaakt om op een makkelijke manier social te zijn. Dat jij daar als mens achter het merk geen behoefte aan hebt, wil niet zeggen dat jouw klanten er hetzelfde over denken. Het is een slecht idee om vanuit je eigen social media wensen te denken, waardoor de doelstellingen vanuit het bedrijf in de vergetelheid raken. Bekijk social media dus altijd vanuit de klant en wat die nodig heeft. Uiteraard kun je daar de doelstellingen van het merk aan hangen, zodat de social media kanalen voor beide partijen iets opleveren.
Alles voor de likes
Er zijn merken die alles voor de likes doen. Meer likes op Facebook en meer likes op Instagram, maar wat leveren die likes op voor jouw merk? Als mediabureau bekijken wij de likes liever als mensen. Mensen die jouw social media kanalen leuk vinden, die jouw merk en content kunnen waarderen. Een like is niets, een klant is alles. Bedenk dus goed wat je wilt verzamelen, een miljoen likes of tienduizend echte klanten.
Winacties, give aways en andere acties zijn leuk. Gebruik je deze te vaak, dan conditioneer je daarmee je klanten om jou alleen te volgen omdat ze iets kunnen krijgen. Daarom ontvangen sommige merken enkel reacties, aandacht en meer likes op als ze iets weggeven. De klant die jou op social media volgt en enkel daarom reageert, is niet echt geïnteresseerd in jouw merk. Denk dus niet in likes, maar in klanten die je echt aan je merk kunt binden.
Werken aan de juiste doelen
Wij begrijpen dat de ROI ofwel de Return Of Investment belangrijk is voor jouw merk. Voordat je kunt uitrekenen wat de ROI voor jouw merk is, moet je eerst doelen opstellen. Voor social media kun je onder andere werken aan:
1. Social media content (zonder goede content kom je nergens)
2. Likes (goed plan, maar dat zou niet het hoofddoel moeten zijn)
3. Klantenservice (onmisbaar in deze tijd)
4. Klantenbinding (gaat hand in hand met klantenservice)
5. Branding (zonder ben je verloren)
6. Naamsbekendheid (is het zusje van branding)
7. Adverteren (altijd handig om iets extra’s in te zetten)
8. Leads (heb je nodig om sales te creëren)
9. Sales (krijg je niet zonder de bovenstaande punten)
10. Regelmaat (de bovenstaande stappen regelmatig te herhalen zorgt voor groei)
Het is in ieder geval belangrijk om te onthouden dat social media kanalen zijn gemaakt om sociaal te kunnen zijn op een heel makkelijke manier. Werken aan klantenservice en binding is nog nooit zo makkelijk geweest. Zie de social media kanalen van jouw merk dan ook niet enkel als een extra verkoopkanaal. Bekijk de kanalen als de plek waarop jouw klanten een community kunnen vormen. Als je daar de doelen voor jouw kanalen op afstemt moet het goed komen.
Out of the box
Deze zin heb je vast wel vaker gehoord, maar wellicht nog niet iets mee gedaan. Wij zien dat veel merken standaard content plaatsen op hun social media kanalen. Sommige posts zijn nietszeggend of te veel gericht op verkoop. Vaak worden dezelfde type posts en trucjes herhaald waardoor de volgers van jouw merk niet meer geprikkeld worden. Kort gezegd is er geen duidelijke strategie of storyline aanwezig. Het kan daardoor overkomen alsof degene die de posts verzint en plaatst, er eigenlijk niet zoveel zin in heeft.
Als een volger ofwel een klant dat opmerkt, zal deze eerder geneigd zijn om jouw merk te ontvolgen. Het is daarom belangrijk om out of the box te blijven denken. Bedenk wat er zo speciaal is aan jouw merk, waarom dat zo is. Waarom komen klanten juist naar jou toe en niet naar een ander? Kijk goed naar de sterke punten van jouw merk en zet die in voor de social media kanalen. Blijf weg van de nietszeggende standaard posts die jouw merk allesbehalve goed vertegenwoordigen. Zet in op passende social media content die er uitspringt.
Heb je nog geen social media content team, maar heb je er wel een nodig? Dan kun je terecht bij Bloggers and Brands via info@bloggersandbrands.nl of 06 30 38 13 80 voor vrijblijvend advies. Als mediabureau specialiseren wij ons in beauty, fashion en lifestyle merken in het midden en hoogsegment. Bekijk ons portfolio voor onze mooie resultaten.