Als mediabureau gespecialiseerd in op maat gemaakte advertorials, krijgen wij vaak de vraag wat influencer marketing oplevert. Dat vertellen wij je graag, want we geloven in transparant zijn over de ROI. Bij Bloggers and Brands houden wij daarvoor zorgvuldig de statistieken en ROI bij. Zo kunnen wij precies aan onze merken laten zien waar ze zijn begonnen en wat de resultaten zijn. Benieuwd naar hoe wij dat doen, lees dan snel verder!
Wat is het doel?
Bij Bloggers and Brands houden wij van realistische doelen. Daarom stellen wij die altijd van tevoren op met alle merken waarmee wij werken. De meeste merken willen vooral werken aan de volgende punten:
- Crossmediaal bereik
- Naamsbekendheid
- Branding
- SEO
- Linkbuilding
- Traffic
Zoals je kunt zien staan er geen sales bij. Met name omdat influencers geen verkopers zijn en daarom niet target gericht kunnen werken. Een X-aantal sales kunnen wij dus niet garanderen. Echter krijgen wij van onze klanten wel terug dat naar aanleiding van de advertorials meer producten worden (uit) verkocht. Wil je enkel aan sales werken? Dan kun je het beste investeren in bijvoorbeeld een accountmanager, affiliate marketing of een marketingbureau. Werken met influencers is namelijk geen one stop shop, maar wel een goede toevoeging aan de algehele marketingstrategie.
De feiten
Uiteraard hebben wij naast onze goede ervaringen ook de feiten voor jou op een rijtje gezet. Laten wij eerst eens kijken naar de korte campagne voor NarcoDent. Zij hebben vier bloggers ingezet om te werken aan de eerdergenoemde punten. Voor de campagne konden wij geen enkele mention over NarcoDent vinden. Binnen een maand hebben wij middels influencer marketing en PR een crossmediaal bereik van 26.269 views/mensen gegenereerd. De pr-waarde kwam uit op €8.369,- waarmee NarcoDent de investering weer ruim heeft terugverdient.
Voor Gladskin was het heel belangrijk om op bepaalde zoekwoorden gevonden te worden via Google. Tevens wilde zij graag de vernieuwde website en hun unieke producten meer naamsbekendheid geven. Binnen vier maanden hebben we met acht bloggers een pr-waarde van €21.525 gegenereerd. Daarnaast hebben wij 477.358 mensen/views bereikt van april t/m juli 2016. Als laatste werd ons persbericht voor Gladskin goed overgenomen door diverse blogs.
Byzoo is een nieuw merk van Nederlandse bodem waarvoor wij binnen vier maanden het merk een goede boost geven. De campagne loopt nog even door, maar de tussenstand ziet er goed uit. Met tien bloggers hebben wij van februari t/m april 188,900 mensen/views bereikt. De pr-waarde ligt op dit moment op de €16.094,-. Daarnaast kregen van Byzoo ook te horen dat via de blog advertorials nieuwe klanten zich bij hen hebben aangemeld.
Wat levert influencer marketing op?
De resultaten laten zien dat je middels influencer marketing kunt werken aan:
- Crossmediaal bereik – Doelgroep snel bereiken wanneer jij het wilt
- Naamsbekendheid – Nieuwe merken snel op de (online) kaart zetten
- Branding – Zelf bepalen welke boodschap jij over jouw merk verspreidt
- SEO – Via Google gevonden worden middels advertorials
- Linkbuilding – Links op waardevolle blogs die jouw website/webshop ondersteunen
- Traffic – Vanuit de blogs meer (potentiële) klanten op de website/webshop krijgen
Voor onze merken kunnen wij ook precies zien hoe dit alles zich gedurende de campagne ontwikkelt. Elke maand zien wij een stijging van het bereik, het aantal mentions en de pr-waarde. In de bovenstaande grafiek zie je hoe wij met de blog campagne voor Byzoo van geen enkele online mention naar een groot bereik zijn gegaan. Verder kunnen wij ook zien hoe mensen het merk ontvangen, welk geslacht meer interesse heeft en wat ze ervan vinden. Dit is wat influencer marketing ook voor jouw merk kan opleveren.
Benieuwd naar wat influencer marketing voor jouw merk kan doen? Mail ons via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80. Wij creëren namelijk oplossingen op maat en adviseren je graag over de mogelijkheden.