Kledingmerken starten massaal webshops, een goed idee! Toch zit het PR team van Bloggers and Brands vaak aan tafel met diverse merken om PR advies te geven. Want alhoewel webshops het goed doen, is er nog steeds ruimte voor verbetering. Het bezitten van een groot kledingmerk is geen garantie voor een goed lopende webshop. Daarom vind je in dit artikel vijf PR tips voor fashion webshops, daar gaan we!
Begin met een marketingplan
Wij merken regelmatig op dat de ondernemers achter kledingmerken denken dat een webshop sowieso klanten genereert. Echter heb je aardig wat (online) PR nodig om de webshop op de kaart te zetten. Met name omdat er veel concurrentie is en kopende klanten niet vanzelfsprekend zijn. Je zult net als in een fysieke winkel, je best moeten doen om klanten aan te spreken.
De webshop openen en wachten tot er klanten komen is dus een grote don’t! Voordat je de webshop opent is het heel belangrijk om een marketingstrategie uit te werken. Want bij wie, waar en met wat ga jij de webshop promoten? De marketingstrategie moet al starten voor de opening van de webshop, om potentiële klanten aan te trekken. Als je pas gaat promoten na de opening van de webshop, dan ben je eigenlijk al te laat. Ga dus vandaag nog het marketingplan maken of aanpassen.
Werk elke dag aan klantenbinding en service
Bloggers and Brands zet (online) PR niet alleen in om in de media te verschijnen. PR staat namelijk voor public relations en kan dus ook draaien om de relaties die je hebt met de klanten van jouw webshop. Want alhoewel een klant jou als verkoper niet ziet, ontstaat er toch een relatie wanneer hij of zij iets van jouw webshop aanschaft. Het is van belang om die relatie ook na de aankoop te onderhouden.
In een fysieke winkel bedanken verkopers hun klanten voor de aankoop. Soms krijgen klanten een kortingsbon mee voor de volgende aankoop. In sommige winkels krijgen klanten een kopje koffie aangeboden en wordt er echt de tijd genomen om hen te helpen. Webshops kunnen dat doen via chatprogramma’s, Whatsapp en social media. Een klant moet overal terecht kunnen en zich gehoord voelen. Online gaat dat zelfs makkelijker dan offline, lekker aan de slag dus!
Niet alles inzetten op Google adwords
Dat Google adwords goed kan uitpakken zullen wij niet ontkennen. Echter zou dat niet het enige promotiemiddel voor jouw fashion webshop moeten zijn. Google adwords werkt namelijk enkel als iemand daadwerkelijk op zoek gaat naar iets wat jij verkoopt, anders is de webshop sowieso niet zichtbaar. Wij zien soms duizenden euro’s per maand in Google adwords verdwijnen, terwijl je weinig tot geen controle hebt over het aanspreken van de klant.
Ons advies is daarom het budget over meerdere promotionele services te verdelen. Onze favoriete service is natuurlijk adverteren middels bloggers. Bloggers zijn zelf ook online actief, en hebben al geloofwaardigheid en publiek opgebouwd. Tevens heb je als adverteerder veel invloed en controle over de look en feel van een advertentie op een blog. Middels bloggers kun je heel gericht jouw doelgroep bereiken, aanspreken en aansporen. Waarom zou je wachten tot klanten naar jou op zoek gaan, als jij ze zelf meteen kunt aanspreken?
Het concept in de gaten houden
Als PR bureau is het onze taak om onze klanten op de voorgrond te krijgen. Daarom houden wij de markt goed in de gaten. Echter merken wij vaak op, dat fashion webshops niet of te veel hebben gekeken naar de concurrentie. Hierdoor kan het zijn dat je wegvalt in de massa, omdat jouw webshop zichzelf niet onderscheidt. Het is heel belangrijk om op de hoogte te blijven van de branche, zodat jij op tijd kunt inspelen op veranderingen.
Dat betekent dat je soms het concept van de webshop moet aanpassen. Het kan ook zijn dat je het assortiment moet veranderen en prijzen moet verhogen. Kort gezegd moet jouw webshop altijd meer waarde bieden dan de concurrent. Dat kun je op vele manieren doen binnen jouw eigen concept. Een echte don’t is vasthouden aan een concept wat duidelijk niet werkt. Wij hebben al tips verzameld over relevant te blijven, bekijk ze hier.
Pop it up!
Werken aan PR voor webshops is makkelijker dan je denkt. Je kunt het via social media, bloggers, vloggers en andere media doen. Echter kun je ook groter denken en offline werken aan de PR. Zo kun je tegenwoordig heel makkelijk een pop up store openen. Voor een korte tijd kun je de online winkel ook offline promoten. Je kunt klanten uitnodigen om hen de kans geven om de producten eens in het echt te zien. Om meer publiciteit te genereren kun je in een pop up store ook een persevent organiseren voor de media. Think outside the box!
Heb jij iets aan deze PR tips voor fashion webshops gehad? Laat het ons weten via een comment. Vind je het fijn als wij jou helpen bij het bedenken van jouw PR strategie? Maak dan een afspraak via 06 30 38 13 80 of mail naar info@bloggersandbrands.nl. Uiteraard mag je ook met ons chatten via de site.