Het runnen van een fashion merk is heel erg leuk. Toch zijn er wat zaken die voor elk merk tijd, geld en moeite kosten. Het is bijvoorbeeld lastig om voldoende aandacht te genereren, maar het is zeker niet onmogelijk. In dit artikel willen wij graag vertellen wat pr voor fashion merken kan betekenen. Als pr-bureau hebben wij namelijk een zwak voor mooie fashion merken, die zijn namelijk heel erg leuk om te promoten. Lees dan ook zeker verder voor onze tips.
Geen budget
Wij zien het vaak gebeuren bij fashion merken. Ze steken veel tijd en geld in de perfecte collectie, maar vergeten dat ze deze ook nog moeten promoten. Daarom is het verstandig om als fashion merk budget vrij te houden voor pr, reclame en social media. Calculeer in dat je minimaal een jaar lang goed aan de slag moet om jouw merk op de kaart te zetten. Maak daarom budget vrij voor het gehele jaar, zodat je altijd on top of mind kunt zijn.
Het is een ervaring
De reden waarom pr voor fashion merken goed werkt, is omdat mode een ervaring is. Middels pr kun je mensen een stukje van die ervaring geven. Daarom hangen bij pr-bureaus altijd samples van de collecties. Zo kunnen stylisten en andere persrelaties meteen de kleding ervaren. Hoe voelt de stof en is de fit goed? Dat kunnen ze dankzij pr-bureaus snel checken en er vervolgens lekker mee aan de slag voor bijvoorbeeld een publicatie.
Een plaatje van een kledingstuk of collectie is in veel gevallen te weinig. Je moet dan als stylist gokken of het bij de editorial en het model past. Zorg als fashion merk dan ook altijd dat je genoeg samples op voorraad hebt. Lever op tijd de nieuwe collectie aan als je met een pr-bureau werkt. Immers moet je op tijd zijn om de bladen te halen, die starten namelijk ver van tevoren met het samenstellen van hun modepagina’s.
Je eigen blauwdruk
Als fashion merk is het heel belangrijk om bij je eigen blauwdruk te blijven. Hiermee bedoelen wij dat het goed is om de unieke eigenschappen van jouw merk te showen. Middels pr kun je die met iedereen delen en daar ook echt bekend om worden. Immers zijn er vele merken die allemaal beweren het beste te zijn. Als pr-bureau raden wij onze merken altijd aan om te laten zien waar je goed in bent en het roepen dat je goed bent aan anderen over te laten.
Wellicht maak je gebruik van een unieke stof of speciaal productieproces. Het is belangrijk om juist dergelijke punten te delen met de wereld. Wellicht zit er een mooi verhaal achter het merk of de collectie, dat moet natuurlijk verteld worden. Dat kun je middels persberichten, interviews en fashion shows doen. Het liefst zo visueel mogelijk want kleding moet je echt ervaren.
De lange termijn
Als laatste willen wij je meegeven dat pr voor fashion merken voor de lange termijn het beste is. Omdat er zo veel nieuwe merken bij komen is het belangrijk om te blijven werken aan die van jou. Blijf on top of mind door pr met regelmaat in te zetten zodat je de pers en jouw klanten ten alle tijden van nieuws kunt voorzien. Er zijn namelijk veel kapers op de kust die vechten om dezelfde plek in het nieuws.
Een pr-bureau kan je helpen met het opzetten van de juiste strategie en planning. Een goed idee, want bij veel merken is er geen strategie aanwezig. Bij fashion merken gaat het verkeerd bij de planning. Collecties en lookbooks worden vaak te laat gemaakt of aangeleverd waardoor je publicaties misloopt. Als modemerk is het juist belangrijk dat je niet achter de feiten aanloopt en een pr-bureau kan je helpen om op schema te blijven.
Heeft jouw fashion merk hulp nodig met pr? Wij helpen je graag, mail naar info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80.