De Amsterdam Fashion Week komt eraan, met veel nieuwe upcoming designers. Wij zien het vaak gebeuren dat fashion designers het niet redden. Veel fashion designers zijn namelijk heel sterk als het gaat om creativiteit. Echter valt het zakelijk gedeelte daarbij vaak in het niet. Helaas is dat wel het gedeelte wat je als fashion designer nodig hebt om jouw merk sterk neer te zetten. Bloggers and Brands is gek op fashion en in dit artikel geven wij je daarom graag PR en social media tips voor fashion designers. Here we go!
Voor wie zijn jouw designs gemaakt?
Als fashion designer heb je al je creativiteit nodig om de nieuwe collectie perfect af te ronden. Echter is het heel belangrijk dat je elke nieuwe collectie middels PR en social media promoot. Veel fashion designers maken de mooiste collecties, maar omdat niemand ervan af weet verkopen ze niets. En niets verkopen betekend geen omzet en dus geen nieuwe collecties. Om het als fashion designer te redden is het dus heel belangrijk om je collectie daadwerkelijk te verkopen.
Zo kun je voor de volgende collectie meer budget vrijmaken, zodat je jouw visie over haute couture kunt blijven uitdragen. Voor de visie die je hebt bestaat een doelgroep. Jouw eerste taak als fashion designer is uitzoeken wie jouw doelgroep is. Zijn dat vrouwen die aparte prints dragen en daar graag voor betalen? Of zijn het jonge dames die graag minimalistisch gekleed gaan? Zoek uit wie en waar je doelgroep is, zodat je ze middels PR en social media op de hoogte kunt houden van jouw merk.
PR na de fashion week
Veel fashion designers zijn alleen in het nieuws tijdens de Fashion week. Daarna zakt de aandacht rondom hun merk meestal weg. Echter moet je ook als fashion designer verkopen en omzet maken na dit evenement. Daarom is het belangrijk om met behulp van een PR bureau ervoor te zorgen, dat je het gehele jaar interessant bent voor (potentiële) klanten.
Onze grootste PR tip is elke collectie die je maakt onder de aandacht te brengen. Elk seizoen kun je jouw merk opnieuw onder de aandacht brengen middels persberichten, kleine modeshows, persevents en interviews. Jouw klanten moet je nu eenmaal continue laten weten dat je er nog bent en wat jij voor hen kunt doen. Heb jij het perfecte jurkje gemaakt? Of heb je een nieuw type schoen ontworpen? Laat het jouw klanten weten zodat ze direct bij jou kunnen shoppen.
Het is tijd om te tweeten
Olivier Rousteing van Balmain heeft het goed begrepen. Door zichzelf als designer kenbaar te maken op social media, weet iedereen wie hij is. Maar ze weten ook heel goed voor wie hij werkt: Balmain. Balmain heeft sinds Olivier op social media praat over het merk, hun naamsbekendheid en verkoopcijfers zien stijgen. De echte fashion liefhebbers willen namelijk graag alles over de designer achter het merk weten.
Immers kopen veel mensen de kleding van een merk omdat de designer erachter hen aanspreekt. Het is belangrijk om via social media jouw visie en misie als fashion designer te delen. Denk ook aan behind the scenes foto’s en video’s. Hiermee geef je jouw klanten ofwel fans, de kans om echt deel te nemen aan het ontwerpproces. Iets wat veel fashion lovers op prijs stellen. Het ontwerpen is natuurlijk hetgeen wat hen inspireert om kleding van jouw merk te kopen.
Maak je website af
Als fashion designer heb je het natuurlijk druk. De volgende praktische tips kunnen je helpen bij het onderhouden van PR en social media, als je hier nog geen team voor hebt. Maak ten eerste je website af! Veel designers zijn nog niet in het bezit van een degelijke website. Zonde, want een website kun je inzetten als je eigen online etalage. Zorg ervoor dat jouw (potentiële) klanten zich via jouw site kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief en/of persberichten. Zo kun je ze later snel op de hoogte stellen van nieuwe collecties.
Plaats op je site duidelijk social media knoppen, zodat jouw klanten je gemakkelijk online kunnen volgen. Daarnaast is het ook belangrijk om de site te onderhouden. Op veel sites van (upcoming) designers in Nederland kwamen wij veel oude collecties tegen. Hierdoor lijkt het alsof je niet meer actief bent en dus ben je niet aantrekkelijk voor een potentiële klant, journalist of influencer. Door je site minstens een keer per maand op te frissen kun je dat al voorkomen.
Social media management
Neem elke dag een uurtje de tijd om alle social media kanalen te updaten. Vergeet niet om vragen en opmerkingen van jouw klanten en fans te beantwoorden. Stuur elke maand een update per mail naar alle klanten, die zich hebben opgegeven via jouw site. Vertel ze over de nieuwe collectie en deel bijvoorbeeld een sneak peek van een nieuw kledingstuk. Je moet ze natuurlijk wel nieuwsgierig maken naar de nieuwe collectie.
Instagram, Youtube en Pinterest zijn voor fashion designers de beste social media kanalen. Als designer maak je namelijk veel gebruik van de visuele aspecten in de mode. Instagram, Youtube en Pinterest zijn social media kanalen die zicht richten op beeldmateriaal. Ze zijn makkelijk in gebruik en een nieuwe update is zo geplaatst. Zo ben je sneller klaar met updaten en kunnen jouw klanten en fans weer genieten van de nieuwste collectie.
Wij zijn erg benieuwd of je iets aan onze PR en social media tips voor fashion designers hebt. Wij horen het graag van je middels een comment. Uiteraard vinden wij het ook leuk als je een andere fashion designer helpt met onze tips, vergeet ze dus niet te delen!
Heb jij als fashion designer hulp nodig bij het onderhouden van PR en social media? Wij helpen je graag met onze PR en social media management services. Mail ons via info@bloggersandbrands.nl of bel ons via 06 30 38 13 80