Een PR-bureau voor startups? Yes, een heel goed idee! Middels een PR-bureau kun je namelijk aandacht, traffic en publicaties genereren voor jouw startup. Kost dat niet heel veel geld? Nee, het kost minder geld dan je nu in gedachte hebt. Tevens brengt het ongetwijfeld meer op dan je denkt. In dit artikel leggen wij graag uit waarom een PR-bureau voor startups de juiste keuze is, here we go!
Reclame versus Public Relations
Over het algemeen kost reclame maken meer geld dan het inzetten van een PR-bureau. Om te begrijpen waarom dat zo is, kun je het beste dit artikel lezen. In het kort kunnen wij je vertellen dat een pagina in een magazine met reclame over jouw merk al gauw €10.000,- kost. Dat is voor slechts één magazine en een eenmalige uitgave. Dat is een aardig bedrag waarvoor je ook een aantal maanden een PR-bureau kunt inzetten.
Je betaalt in dit geval enkel het bureau, dat voor jou diverse publicaties en samenwerkingen regelt. Hier zou je normaal gesproken dus voor moeten betalen omdat je het moet inkopen als reclame. Een PR-bureau kun je ook voor andere taken inzetten. Denk aan persberichten, barterdeals, gebruik maken van de showroom, publicaties en mediatraining. Tevens kan een bureau je ook assisteren bij het inkopen van reclame, als je dat graag wilt combineren met PR.
Persberichten
Voor de startup genaamd Ockyz schreven wij twee persberichten. Een voor de zakelijke markt en eentje voor de media zoals influencers, (online) magazines, kranten en tv. Middels het persbericht konden wij ons netwerk op de hoogte stellen van deze nieuwe startup en hun mooie product. Dankzij de twee persberichten kregen wij aanvragen van invloedrijke mensen uit de media, die graag over het product wilden schrijven. Hierdoor werden er enkele mooie publicaties over Ockyz gemaakt.
Zonder de persberichten hadden deze mensen nooit geweten dat Ockyz bestaat. Zij hadden dan ook nooit het idee gekregen om over Ockyz te schrijven. Ockyz had zonder de persberichten dus geen of minder publicaties gekregen. Zonder die publicaties hadden zij het doel van hun crowdfunding campagne niet driemaal kunnen verhogen. Als mensen niet weten dat je bestaat, gaan zij ook niet naar jou op zoek. Persberichten kun je dus goed gebruiken om de juiste mensen op de hoogte te stellen van jouw nieuwe producten.
Barterdeals
Via een PR-bureau kun je barterdeals maken met influencers, magazines, journalisten, editors en stylisten. Een barterdeal staat voor het ruilen van een product voor bijvoorbeeld een publicatie of winactie. Een PR-bureau heeft namelijk een groot netwerk vol met invloedrijke mensen, die vaak producten nodig hebben voor hun werk. Het bureau verzorgt namens jouw startup de producten en de influencers etc. zorgen voor de publicatie.
Een PR-bureau is namelijk goed op de hoogte van wie wat nodig heeft. Stel dat jouw startup luxe horloges maakt, dan weten wij precies welke bladen daar graag informatie over ontvangen. Er zijn namelijk diverse bladen die schrijven over horloges en luxe producten. Hiervoor hebben zij elke maand weer nieuwe producten en informatie nodig. Een PR-bureau weet de behoefte van jou als klant af te stemmen, met die van het magazine. Op die wijze kan een bureau jou helpen aan een nieuwe publicatie of nieuwe relatie.
De showroom
Showrooms zijn kleine schatkamers. In de showroom van een PR-bureau vind je namelijk de nieuwste producten van alle merken die het bureau vertegenwoordigt. De showroom wordt regelmatig bezocht door influencers, magazines, journalisten, editors en stylisten. Door het bezoeken van een showroom kunnen deze mensen gemakkelijk kennis maken met jouw producten. Iets wat normaal gesproken niet snel zal gebeuren.
Stel dat jouw startup zich bezighoudt met een nieuwe kledinglijn, dan kun je die vaak via een PR-bureau aan een stylist koppelen. Stylisten hebben regelmatig kleding nodig voor foto shoots in magazines, films en tv-series. Stylisten gaan daarom regelmatig bij PR-bureaus langs om de juiste kledingstukken te vinden. Immers hebben de bureaus het nieuwste van het nieuwste in de showroom hangen.
Perfect voor een stylist die geen tijd heeft om alle winkels af te gaan. Fantastisch voor jou omdat jouw merk wordt gezien door de juiste mensen. Als jouw kledinglijn in de showroom van een bureau hangt, dan heb je grote kans dat een styliste jouw kleding uitkiest voor een publicatie. Dat geldt uiteraard ook voor andere producten zoals cosmetica, elektronica, accessoires en lifestyle items.
Tijd en geld besparen
Een PR-bureau heeft een team dat alles regelt op het gebied van PR voor jouw startup. Het bureau heeft al een netwerk, goed personeel en de hele dag de tijd om voor jou aan de slag te gaan. Door het inzetten van een bureau kun je veel tijd besparen. Immers kost het bellen, mailen, schrijven, verzenden en relaties onderhouden meer tijd dan je denkt. Alle relaties goed bijhouden vergt veel aandacht en expertise.
Daarom kun je middels een bureau geld besparen. Je hoeft namelijk geen personeel aan te nemen, op te leiden en je hoeft ook niet eerst een netwerk op te bouwen. Je kunt een PR-bureau inzetten voor een klein project of voor de langere termijn. Bij een bureau kun je terecht voor advies en ondersteuning. Beide erg belangrijk als je net begint met jouw startup, want zo kun je vaak gemaakte fouten voorkomen.
Heb jij weleens gedacht aan een PR-bureau voor startups? Laat het ons zeker even weten via een comment. Uiteraard ben je ook welkom voor vrijblijvend advies over PR voor jouw startup. Stuur daarvoor een mail naar info@bloggersandbrands.nl of bel ons op via 06 30 38 13 80.