Persberichten voor beauty, fashion en lifestyle merken

Niet iedereen kan een persbericht schrijven en het onder de aandacht brengen bij de juiste mensen. Bloggers and Brands schrijft regelmatig persberichten voor beauty, fashion en lifestyle merken. In dit artikel geven wij je graag enkele punten waar je rekening mee kunt houden, als je zelf of een PR bureau een persbericht laat schrijven. Want waar moet je nu eigenlijk op letten als je een persbericht maakt?

 

Kort maar krachtig

Jouw merk is ongetwijfeld erg interessant en je kunt er vast heel veel over vertellen. Echter is het niet verstandig om alle informatie over jouw merk in een persbericht te stoppen. Journalisten, editors, bloggers en andere influencers ofwel redacteuren, krijgen dagelijks meerdere persberichten in hun mailbox. Voor hen is het belangrijk dat zij snel alle belangrijke informatie kunnen terugvinden in het persbericht.

De meeste redacteuren werken met deadlines en hebben vaak geen tijd om op zoek te gaan naar de kern van jouw persbericht. Richt je per persbericht dus steeds op een onderwerp en zorg ervoor dat je daarin alle relevante informatie verwerkt. Je hoeft bijvoorbeeld niet de geschiedenis van jouw merk toe te voegen aan het bericht als je een nieuw product lanceert. Informatie over het product, de prijs, de voordelen, datums en verkooppunten zijn voldoende.

Persberichten voor beauty, fashion en lifestyle merkenPIN IT!

 

Storytelling

Persberichten hoeven niet saai, lang en statisch te zijn. Wij houden ervan om middels een persbericht een verhaal te vertellen. Wij nemen de lezer graag mee op avontuur door een interessant, grappig, leuk en vooral positief verhaal. Want alhoewel het belangrijk is om jouw merk kort maar krachtig over te brengen, kan dat best op een leuke manier. Lanceer je bijvoorbeeld een nieuw product? Maak er een feestje van!

Uiteraard komt het weleens voor dat een persbericht over een serieuze zaak gaat. Het is dan belangrijk om de tone of voice aan te passen. Toch kun je ook middels een serieuze toon een verhaal vertellen. Onze tip is elk serieus persbericht af te sluiten met een positieve noot. Je wil de lezer immers niet afschrikken, maar motiveren om iets met de nieuwe kennis te doen. Het is daarom goed om hoe dan ook, de lezer achter te laten met een goed gevoel over het verhaal.

 

Het gaat niet alleen om jouw merk

Dat klinkt wellicht een beetje gek, want een persbericht schrijf je om jouw merk in de media te krijgen. Echter houden weinig merken rekening met de lezer van het persbericht. Wij adviseren onze pr-klanten om de lezer in gedachte te houden. De lezer (in dit geval een redacteur) moet zich geïnspireerd en gemotiveerd voelen door jouw persbericht. Als je enkel aandacht besteedt aan waarom jouw merk zo fantastisch is, raak je snel de aandacht kwijt.

Daarom schrijven wij bij Bloggers and Brands graag persberichten waarmee wij laten zien, dat het product of de service bij de lezer en/of hun doelgroep past. Het is belangrijk om in te spelen op de behoeften, interesses en wensen van de lezer. Vertel waarom jouw product geschikt is voor de lezer of hoe men het kan gebruiken. Haak in op nieuwswaarde en creëer een interessant verhaal. Als de lezer zelf waarde uit het persbericht kan halen, heb je meer kans op een publicatie.

 

Een plaatje of geen plaatje?

Persberichten voorzien van beeld, doen het vele malen beter dan persberichten zonder. Redacteuren zien namelijk graag waar jouw persbericht over gaat. Daarnaast is het belangrijk om het hen makkelijk te maken, om een publicatie te schrijven over jouw nieuws. Een redacteur zal sneller afhaken als hij of zij moet zoeken naar beeldmateriaal. Beeldmateriaal is onmisbaar in deze tijd en een redacteur kan niet zonder.

Zorg er daarom altijd voor dat er geschikt en passend beeldmateriaal in het persbericht zit. Gaat jouw persbericht over de nieuwe schoencollectie? Plaats er dan geen foto’s bij van de oude collectie of foto’s van de winkel. Vergeet niet om beeld toe te voegen met hoge resolutie, zonder watermerkjes en logo’s. Redacteuren geven beelden vaak door aan de vormgever, die het passend maken voor een publicatie. De vormgever moet er niet te veel werk aan hebben. Bespaar de redacteur en vormgever dus tijd door meteen goed beeld aan te leveren.

PIN IT!

 

Een of twee persberichten?

Redacteuren krijgen per dag heel veel persberichten binnen. Stuur je slechts eenmaal per jaar een persbericht, dan wordt je al snel weer vergeten. Als PR bureau raden wij onze klanten aan om zo relevant mogelijk te blijven. Een persbericht per maand is een goede start. Veel beauty, fashion en lifestyle merken krijgen elke maand nieuwe producten en collecties binnen. Het is zonde om redacteuren hier niet van op de hoogte te stellen.

Vooral beauty en fashion redacteuren vinden het fijn om de nieuwste producten te zien. Zij maken immers shopping guides, style boeken, editorials en rapportages. Zij willen hun lezers en kijkers voorzien van de beste nieuwstjes en de nieuwste producten. Wij krijgen dan ook steeds vaker de vraag van redacteuren of zij van ons beeldmateriaal mogen ontvangen. Als merk is het dus een goed idee om daarop in te spelen middels persberichten.

Heb jij hulp nodig bij het opmaken en verzenden van persberichten voor beauty, fashion en lifestyle merken? Neem dan contact op met ons via 06 30 38 13 80 of mail ons via info@bloggersandbrands.nl Wij denken graag met je mee. Bekijk ondertussen onze eerdere persberichten via ons portfolio.

Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!