Het nieuwe jaar staat voor de deur en wij zijn daarom alweer bezig met nieuwe strategieën en ideeën. Als media en pr-bureau werken wij met diverse merken en bedrijven, waar wij heel veel van leren. Op basis daarvan hebben wij een aantal do’s en don’ts voor het nieuwe jaar opgesteld. Zorg ervoor dat je klaar bent voor het nieuwe jaar met deze handige tips, here we go!
Kies voor de langere termijn
Het afgelopen jaar hebben wij aan korte en lange projecten gewerkt en die met succes afgerond. Wij raden merken en bedrijven aan om zich met name te richten op de langere termijn. Het is goed dat je een kleine boost geeft aan de inzet van PR, social media of influencers voor jouw merk. Echter zijn de resultaten van een kleine boost vaak van korte duur, waardoor je ook weer snel minder relevant bent voor klanten en persrelaties.
Het is belangrijk om het gehele jaar ‘on top of mind’ te blijven. Een persbericht per jaar verzenden zal weinig uitmaken. Een enkele update per week plaatsen op Instagram zet geen zoden aan de dijk. Een influencer levert minder op dan tien influencers. Het is dus goed om voor het nieuwe jaar het budget te spreiden, zodat je elke maand kunt werken aan de relevantie van jouw merk. Zorg ervoor dat de basis goed geregeld is zodat jouw merk altijd goed vertegenwoordigd is.
Maak een goede planning
Bij Bloggers and Brands werken wij graag met een planning. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat onze merken altijd krijgen wat ze nodig hebben. Dit houdt in dat de merken waar wij mee werken zelf ook goed moeten plannen. Zorg ervoor dat je een duidelijke jaarplanning hebt waarop je alle grote events en feestdagen duidelijk aangeeft. Beeldmateriaal, informatie en nieuwe producten van jouw merk moeten op tijd klaarstaan en beschikbaar zijn.
Persrelaties hebben het druk en hebben geen tijd om te wachten op beeldmateriaal. Influencers krijgen veel advertorial aanvragen binnen en moeten op tijd weten wanneer een advertentie gepubliceerd moet worden. Social media feeds vullen zich snel met nieuwe posts en dus moet je er bovenop zitten. Een goede planning is alles! Zo voorkom je dat je een mooie publicatie, samenwerking of viral post mist.
Doe niet alles tegelijk
Wij begrijpen dat je graag alles in een keer geregeld hebt. Wij zien dan ook regelmatig dat merken al hun producten en nieuwtjes gelijktijdig willen promoten. We raden je graag aan om prioriteiten te stellen en op die wijze rust te creëren. Werk bijvoorbeeld met thema’s, in kwartalen of met productgroepen. Een georganiseerd merk komt sterker over dan een merk dat alles tegelijk doet zonder plan.
Wij scheiden bijvoorbeeld graag de B2B en B2C kant van een merk. Voor beide kanten zetten wij een andere strategie uit. De B2B kant van een merk heeft vaak minder nieuws te verspreiden dan de B2C kant. Middels onze strategie zorgen wij ervoor dat er een goede balans ontstaat tussen beide onderdelen. Het zorgt er ook voor dat persrelaties en klanten weten wat echt belangrijk is. Niet elke update van jouw merk is nieuwswaardig in de ogen van een persrelatie. Niet alle producten hebben evenveel aandacht en promotie nodig. Stel daarom prioriteiten en voorkom zo veel ruis en onnodig werk.
Probeer eens iets nieuws
Doet jouw merk al jaren hetzelfde op het gebied van pr, social media en influencers? Werkt het niet helemaal zoals je in gedachte had? Probeer dan eens iets nieuws. Soms is het goed om eens een andere strategie in te zetten of simpelweg wat kleine details te verbeteren. Vraag eens aan iemand buiten jouw vaste team om te kijken naar wat je doet en wat beter kan. Een vers paar ogen haalt vaak de kleine foutjes eruit die je zelf niet meer ziet.
Werk je samen met een media en pr-bureau, ga dan eens met hen aan tafel zitten. Bij Bloggers and Brands bieden wij een maandelijks contactmoment aan, naast alle kleine updates die wij een keer per week sturen. Dit zorgt ervoor dat onze merken op de hoogte zijn van wat er gebeurd en wat er beter kan. Zo kunnen onze merken sneller schakelen en blijven ze niet hangen in strategieën die niet werken.
Wil je ook graag nieuwe strategieën en ideeën proberen? Je kunt ons bereiken via info@bloggersandbrands.nl of 06 30 38 13 80 voor een afspraak. Dan kijken wij samen met jou wat het beste werkt voor jouw merk in 2017.