We love branding! Daarom willen wij je wat nieuwe tips meegeven om de branding voor je eigen merk op te krikken. Veel merken weten namelijk precies waar hun eigen merk voor staat. Waar het mis gaat is dat hun huidige en potentiële klanten het niet weten. Op zo’n moment gaan klanten op zoek naar een ander bedrijf, waaraan ze wel duidelijk kunnen zien dat het heeft wat zij nodig hebben. Voorkom dat klanten verder zoeken met deze tips, here we go!
Wie, wat, waar en waarom?
Wanneer wij merken adviseren over de juiste branding strategie, is dit het eerste wat wij vragen. Wie ben je als bedrijf? Wat doe je voor je klanten? Waar doe je dat en waarom? Wij raden onze merken altijd aan om dit in drie zinnen te formuleren. Dit is de basis voor de branding van jouw bedrijf. Deze drie zinnen komen overal in terug. Op de website, persberichten, in gesprekken, flyers etc.
Waarom zo kort? Draai het maar eens om en bekijk het vanuit de consument. Zelf wil je ook geen A4tje aan tekst lezen als een bedrijf jou in drie zinnen kan uitleggen wat ze doen. Klanten willen namelijk tijd besparen en goed begrijpen waar een bedrijf voor staat. Hoe meer tekst en informatie ze krijgen, hoe sneller ze de draad kwijtraken. Dan zoeken ze dus al snel weer verder en dat wil je voorkomen. Wees dus kort, maar krachtig over je merk.
Vertel het verhaal
Nu je in drie zinnen kan vertellen waar jouw merk voor staat, is het tijd om het verhaal te vertellen. Veel mensen denken bij branding aan een logo en een slagzin. Deze twee dingen zijn slechts een klein onderdeel van branding. Branding zorgt ervoor dat mensen het logo van je merk zien en meteen weten wie je bent en waar je voor staat. Denk maar eens aan het sportmerk Nike. Iedereen weet dat zij staan voor ‘Just do it!’
Veel sporters kopen dan ook producten van Nike omdat zij zich identificeren met die boodschap. Ze zien het tekentje en voelen zich als het ware meteen thuis. Nike heeft hun branding ofwel verhaal vertelt door inspirerende video’s, mooie foto’s, motiverende reclames en samenwerkingen met bekende atleten en influencers. Dit zijn enkele manieren die jij ook kunt gebruiken om het verhaal van jouw merk te vertellen.
Neem de leiding
Als merk bepaal je voor een groot gedeelte zelf wat er gezegd wordt over jouw merk. Neem de leiding en zorg ervoor dat jij als eerste het nieuws vertelt. Veel merken maken daarom gebruik van PR, social media en content marketing. Zo kun je een persbericht verzenden met nieuws over jouw merk. Je kunt op Instagram foto’s plaatsen van de nieuwe collectie. Uiteraard kun je ook een blog artikel plaatsen met tips en tricks.
Merken staan er vaak niet bij stil dat klanten de informatie die je verspreidt snel overnemen. Zo zien wij als pr-bureau dat veel editors en journalisten de informatie uit onze persberichten kopiëren en publiceren. De boodschap ofwel branding die wij namens onze merken verspreiden komt daardoor goed aan. Het is dus een heel goede manier om de branding te versterken en te bepalen hoe klanten jouw merk zien.
Doe eens onderzoek
Als laatste tip willen wij je aanraden om eens te onderzoeken of de branding van jouw merk klopt. Check eens of klanten daadwerkelijk begrijpen wie je bent en waar je merk voor staat. Stel dat je lekker fris en innovatief bent, maar dit helemaal niet overkomt is het tijd om te werken aan de branding. Kijk eens waar het beeld dat klanten nu van je hebben vandaan komt. Is het bijvoorbeeld een verouderde website of een slecht geschreven persbericht dat online rondzwerft?
Ga op zoek of kom bij ons langs voor handig advies. Je kunt ons bereiken via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80.