Het runnen van een startup kost veel tijd. En je wilt natuurlijk graag je bedrijf goed in de markt zetten, maar door al die dagelijkse taken is dat soms lastig. Vooral de verkoop blijft vaak achter bij startups, zonde! Daarom delen wij in dit artikel low budget marketing tools voor startups. Marketing is immers alles wat je doet om een product of service te verkopen. Alhoewel je wellicht minder budget hebt, kun je toch aardig wat marketing tools inzetten om de omzet en winst te verhogen. Kijk daarom meteen onze video, meld je merk aan voor onze Showroom Party en lees de tips in dit artikel nog even goed na. Let’s go!
Een marketingplan
Zonder marketingplan ga je ongetwijfeld met hagel schieten. Je probeert van alles, maar niets werkt echt omdat je het niet goed uitwerkt. Immers hebben marketing tools toch echt wat meer liefde en aandacht nodig dan de meeste ondernemers zich realiseren. Tevens is marketing geen magische truc die al je zorgen zo oplost. Daarom is het een goed idee om een marketingplan voor een heel jaar op te stellen. Zo weet je voor het gehele jaar wat je zal uitgeven, maar ook naar welke marketing tools het geld zal gaan.
Op deze wijze ben je niet ineens al je geld kwijt terwijl je niet weet waar het heen is gegaan. Daarnaast kun je ook heel gericht werken aan meer verkoop middels een plan dat echt werkt. In je marketingplan hou je namelijk ook rekening met de seizoenen, feestdagen en andere speciale gebeurtenissen. Je weet zo precies wanneer je in moet zetten op meer marketing en welke tools je daarvoor inzet. Dit voorkomt heel veel stress, frustratie en geldverspilling. En het genereert meer omzet en winst.
[one_half padding=”0 5px 0 0″][/one_half]
[one_half_last padding=”0 0 0 5px”][/one_half_last]
Een eigen website en blog
De basis voor elke startup zou een website met blog moeten zijn. Dit is vaak de eerste plek waarop potentiele klanten terecht komen via Google. Bloggen is dan ook heel belangrijk omdat je middels blog artikelen kunt werken aan SEO. Middels artikelen op je blog kun je namelijk op diverse onderwerpen sneller gevonden worden via Google. Het is dan ook zeker de moeite waard om daar tijd in te steken. Daarnaast is bloggen de goedkoopste manier om informatie over je merk te verspreiden en traffic te genereren.
Websites met blogs die regelmatig geüpdate worden krijgen namelijk meer bezoekers. Dat is belangrijk voor startups die een webshop runnen of online een service verkopen. Daarnaast is je website je eigen plekje op het web, dat niemand je af kan nemen tenzij je de rekening niet betaald. Veel startups verwaarlozen hun websites en blogs, en zetten alles in op social media. Echter zijn de social media platformen niet van jou. Als bijvoorbeeld Instagram er morgen mee ophoudt, ben je al je volgers kwijt. Tenzij je ze via je website en blog nog steeds aan je startup kunt binden, omdat je daar de basis hebt gelegd. Lekker blijven bloggen dus!
Social media is gratis
Je eigen website en blog zijn de basis voor je startup. Social media zijn echter handige low budget marketing tools voor startups die je niet wilt missen. Immers kost het niets om een account aan te maken. Waar het vaak mis gaat is dat startups geen social media plan op maat hebben, waardoor er geen regelmatige updates worden geplaatst. Uiteindelijk heb je het als startup ook veel te druk om social media bij te houden. Je hebt overdag namelijk al zo veel taken die je moet uitvoeren om je bedrijf op de kaart te zetten.
Echter kost social media niets, behalve tijd en wat moeite om goede content te maken en plaatsen. Onze tip is dan ook om echt goed gebruik te maken van deze gratis platformen. Met name Facebook, Instagram en Youtube kunnen dagelijks bijdragen aan veel traffic naar je webshop. Denk ook aan branding, naamsbekendheid, awareness en een betere band met je klanten. Je maakt als startup echt het verschil als je hier continuïteit in kunt aanbrengen in combinatie met content waar je klanten echt iets aan hebben. Maak je social media accounts daarom een prioriteit en plan van tevoren alles in om tijd te besparen. Volg daarvoor bijvoorbeeld onze tweedaagse Instagram training.
Public relations zijn een must
Onze pr-service loopt niet voor niks heel goed. Public relations is een heel goede low budget marketing tool die je echt moet inzetten. Pr vraagt namelijk een lagere investering dan advertenties in bladen, kranten, radio en tv-commercials. De perfecte oplossing voor startups die graag willen werken aan persrelaties, influencers, barterdeals, publicaties, naamsbekendheid, social proof en branding. Je kunt namelijk dezelfde doelen bereiken middels onze pr-service, echter hoef je minder geld te investeren.
Een belangrijk verschil tussen pr en advertenties is dat je pr voor de langere termijn moet inzetten. Het kost gemiddeld twee tot drie maanden om goed resultaat te genereren. Een advertentie kun je vandaag al inzetten, maar dat kost dus wel meer geld. Als de advertentie afgelopen is moet je weer een nieuwe kopen. Middels pr blijf je regelmatig aan publicaties werken, zodat je elke maand weer in ‘the picture’ staat. Een pr-service inzetten kost dus minder geld en werkt langer door. Wat ook handig is voor de toekomst, want je wilt je startup natuurlijk zo lang mogelijk relevant houden.
Wat heeft jouw startup nodig?
Deze low budget marketing tools voor startups zijn echte aanraders. Vind je het moeilijk om ze in te zetten voor je eigen startup of kun je wat extra hulp met de uitvoer gebruiken? Dan ben je van harte welkom bij Bloggers and Brands. Mail ons via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80 voor advies op maat. We kijken graag samen met jou hoe we jouw omzet en winst kunnen verhogen, dankzij deze handige marketing tools en ons team. Je kunt je merk ook aanmelden voor onze Showroom Party service.