Wat is social proof?

Wat is social proof en waar heb je het nodig voor jouw beauty, fashion of lifestyle merk? Laten we eerst beginnen met het feit dat er maandelijks veel nieuwe merken lanceren. Deze merken beweren allemaal dat ze goed zijn en dat hun potentiële klanten echt iets bij hen moeten kopen. Echter kun je als merk zelf heel hard roepen dat je goed bent, maar is dat ook echt zo? Consumenten zien daar graag sociaal bewijs van, ofwel social proof. In dit artikel vertellen wij wat social proof is en hoe je eraan kunt komen, let’s go!

 

Wat is social proof?

Social proof is sociaal bewijs van wat jij claimt over jouw merk. Als je enkel zelf zegt dat het merk goed is, dan kan dat minder geloofwaardig overkomen. Als andere (invloedrijke) mensen ook zeggen dat jouw merk goed is, sta je een stuk sterker. Met social proof kun je dus als het ware bewijzen dat wat jij claimt over jouw merk echt waar is. Denk er maar eens over na: Koop jij liever brood bij een bakker die iedereen aanraadt of ga je liever na een bakker waarvan je nog niet weet of het brood wel echt zo lekker is?

De meeste consumenten gaan naar de bakker die iedereen aanraadt. Ze hadden deze bakker al op het oog en door de goede reviews uit hun netwerk, weten zij dat ze de juiste keuze in gedachte hadden. De keuze is dan snel gemaakt, de consumenten gaan met zijn alle naar de bakker die zo vaak wordt aangeraden. Immers wordt hun beslissing om daar te kopen bevestigd door mensen die ze al vertrouwen. Een sterk staaltje social proof en daar heeft deze fictieve bakker genoeg van.

 

Hoe ziet social proof eruit?

Social proof is er in vele vormen, maar de meest bekende is een review of een testimonial. Heb je bijvoorbeeld een webshop waar klanten reviews kunnen achterlaten, dan ben je al goed op weg. Immers laten tevreden klanten goede reviews achter die potentiële klanten lezen voordat ze een aankoop doen. Een positieve review kan nieuwe klanten over de streep trekken, omdat ze hierdoor vertrouwen krijgen in hun eigen beslissing om iets te kopen van jouw merk. Veel consumenten gaan namelijk eerst op zoek naar positieve bevestiging van hun keuze.

Social proof kan ook een publicatie in een magazine, krant of tv-programma zijn. Het kan ook in de vorm van een review op een blog of een radio-interview. Veel merken werken daarom samen met influencers, bekende Nederlanders of grote media outlets via een pr-bureau. Immers kan een positieve mening van een invloedrijk persoon jouw merk snel en effectief versterken. Social proof bestaat dus uit positieve meningen en uitingen over jouw merk van mensen of media met invloed en aanzien.

 

Hoe kom ik aan sociaal proof?

We gaven eerder al aan dat reviews en testimonials op de website een goede start zijn. Wil je jouw merk naar een hoger niveau tillen? Dan kun je starten met een pr-campagne. Middels pr kun je bijvoorbeeld werken aan publicaties in magazines, kranten en andere media outlets. De bedoeling van social proof is bewijzen dat jouw merk ertoe doet en de moeite waard is om in te investeren. Door jouw merk te linken aan bijvoorbeeld grote beauty, fashion of lifestyle bladen kun je dat bewijs sneller binnenhalen.

Social proof kun je niet binnen een dag regelen als het gaat om publicaties of positieve mentions van invloedrijke mensen binnen jouw branche. Het is daarom belangrijk om een strategie op te zetten waar je regelmatig aan werkt. Bij Bloggers and Brands doen wij dat voor merken via onze pr-service. Zo genereren wij regelmatig publicaties in de media, waardoor onze merken continue aan hun potentiële klanten kunnen bewijzen dat ze de moeite waard zijn. Zo kunnen onze merken de omzet verhogen en relevant blijven.

social proofPIN IT!

 

Hoe zet ik social proof in?

Een heel goede vraag waarop wij graag het volgende antwoord geven. Social proof is heel handig om te bewijzen dat jouw merk ertoe doet. Je kunt het inzetten om potentiële klanten eerder te laten overgaan tot een aankoop, maar dan moeten ze die social proof wel eerst hebben gezien. Wij raden onze merken dan ook altijd aan om de social proof die ze hebben overal te delen. Laat het klanten duidelijk zien in de nieuwsbrief, op social media, de website en/of webshop. Wees niet te bescheiden en laat klanten goed zien dat jouw merk aan het groeien is en in aanzien stijgt.

Vanuit de psychologie weten wij dat mensen visuele wezens zijn. Als merk is het daarom belangrijk om te laten zien welke social proof je hebt verzameld. Laat bijvoorbeeld op de website naar voren komen dat je bekend van een magazine of tv-programma. Deel de reviews van goede klanten, zodat potentiële klanten alvast kunnen ervaren hoe leuk jouw merk is. Trek zo meer klanten over de streep en verhoog de omzet middels social proof.

Heb je hulp nodig bij het genereren van social proof? Dan kun je gebruik maken van onze pr-service of een adviesgesprek boeken. Heb je een snelle vraag? Mail dan naar info@bloggersandbrands.nl of bel ons via 06 30 38 13 80.

 

Yes, stuur mij handige business tips!

* indicates required




Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!