Wat is een goede social media influencer?

Bloggers and Brands verzorgt social media campagnes. Middels deze campagnes helpen wij merken en bedrijven om hun product op social media te promoten. Middels onze social media influencers kunnen wij dat heel gericht voor onze klanten doen. Daarom zijn wij constant op zoek naar de beste social media influencers. Maar wat is een goede social media influencer? Nog niet iedereen weet waar je op moet letten, daarom vertellen wij jou het graag in dit artikel.

Je hebt invloed en invloed

Invloed zien wij bij Bloggers and Brands als volgt: Het vermogen om op anderen in te werken. In het geval van social media influencers gebruiken wij hun invloed, om de doelgroep van een merk of bedrijf te beïnvloeden. Een goede social media influencer moet zijn of haar volgers dus kunnen inspireren en motiveren. Een groot aantal volgers zegt niets over de daadwerkelijke invloed van een social media influencer.

Bloggers and Brands meet daarom de resultaten van onze social media influencers op diverse vlakken. Zo kijken wij niet alleen naar het aantal volgers en likes, maar ook naar de media en PR-waarde. Wij kijken naar de interactie onder een post en hoe lang een post relevant blijft. Hoe hoger een social media influencer op al deze vlakken scoort, hoe meer invloed de influencer heeft. Voor jouw merk of bedrijf is die invloed het allerbelangrijkste.

goede social media influencerPIN IT!

De cijfertjes

Uiteraard blijven de cijfers belangrijk. Er is immers een bepaald aantal volgers nodig om enige invloed uit te kunnen oefenen. Echter is de doelgroep van een social media influencer belangrijker. Als jij als merk jouw product wil matchen met een influencer, dan is het belangrijk dat beide doelgroepen overeenkomen. Voorbeeld: Een social influencer met 10.000 volgers op Instagram die vaak over fashion post, is een slechte match voor een merk dat telefoons verkoopt.

Met name omdat de volgers van de influencer hem of haar volgen voor de fashion updates. Een foto over een ander onderwerp valt uit de toon, en brengt veelal minder likes op dan andere foto’s van de influencer. Een influencers met 5.000 volgers die sowieso telefoons fotografeert, past veel beter bij het merk. De volgers van deze influencer hebben namelijk daadwerkelijk interesse in telefoons en zullen een dergelijke foto dan ook echt waarderen.

Interactie of radiostilte

Een social media influencer die in gesprek gaat met zijn of haar volgers, heeft ongetwijfeld veel interactie. Die interactie is erg belangrijk voor merken. Als merk wil je namelijk besproken worden en een influencer kan jou daarbij helpen. Bij Bloggers and Brands werken wij dan ook graag met social media influencers die reageren op hun volgers. Want ook voor influencers is het niet vanzelfsprekend dat zij gevolgd worden.

Het onderhouden van de relaties met hun volgers is heel belangrijk. Als merk is het heel belangrijk om te kijken naar de interactie, ofwel comments onder de posts. Bestaan de comments enkel uit spam, dan is de interactie niet erg goed. Krijgt een influencer veel reacties, maar reageert deze er nooit op? Dan is dat ook een teken van slechte interactie. De influencer lijkt immers niet geïnteresseerd in zijn of haar volgers. Indien een dergelijke influencer over jouw merk post en vervolgens niet reageert op de comments, dan zal dat jouw merk geen goed doen. Het komt immers ongeïnteresseerd over.

goede social media influencerPIN IT!

Branding is everything!

Als merk of bedrijf ben je elke dag bezig met branding. Je wilt graag een bepaalde look en feel meegeven. Daar moeten de influencers waarmee je wilt samenwerken ook bij aansluiten. Social media influencers die bijvoorbeeld van luxe merken houden, passen perfect bij een high end kledingmerk. Een influencer die juist een heuse koopjesjager is, zal ongetwijfeld minder goed bij jouw merk aansluiten.

Social media apps zijn in veel gevallen behoorlijk visueel. Je kunt hierdoor al snel zien welke branding strategie een influencer voor zichzelf heeft ontwikkeld. Een influencer die bijvoorbeeld veel gestileerde foto’s heeft, past minder goed bij een outdoor merk. Branding is everything en voor het werken met social media influencers geldt dit ook. Zorg er dus voor dat de influencers waarmee je samenwerkt niet alleen veel volgers hebben. Zij moeten ook passen bij jouw doelgroep, branding en de manier waarop jij graag jouw klanten aanspreekt.

Wat is een goede social media influencer? Hopelijk weet jij het nu door ons artikel. Wij horen graag of jij iets aan onze tips hebt gehad, laat een comment achter! Uiteraard ben je als merk altijd welkom voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij helpen jou graag met het uitzoeken van de beste influencers voor jouw campagne. Je kunt ons mailen via info@bloggersandbrands.nl of bellen naar 06 30 38 13 80.

Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Tweedaagse Instagram Workshop!

    Boek nu een early bird ticket voor 28 mei 2019.

    Perfect voor eenmanszaken en startups in de beauty, fashion en lifestyle branche.

    Yes, dat wil ik!