Geen enkel bedrijf wil eindigen als de V&D en Macintosh fashion. Daarom is het een goed idee om te blijven vernieuwen net zoals Coca Cola. In 2016 zal er veel veranderen als het gaat om de wensen van de consument. Coca Cola lanceerde daarom onlangs een nieuwe campagne. Houd jouw bedrijf relevant net als Coca Cola. Bloggers and Brands krijgt vaak de vraag hoe bedrijven zichzelf relevant kunnen houden. In dit artikel geven wij jou graag enkele punten waar je rekening mee moet houden tijdens het vernieuwen.
Wie is mijn doelgroep?
Zijn jouw klanten oftewel doelgroep nog steeds hetzelfde? Onderzoek dat eens! Want de wensen van klanten veranderen snel en wellicht zijn de wensen van jouw doelgroep ook veranderd. De doelgroep waar je mee begon is wellicht ouder geworden of heeft minder behoefte aan jouw product zoals het nu is. Zoek daarom uit of de doelgroep waaraan je nu verkoopt, nog wel de doelgroep is die jouw bedrijf voor ogen had. Bekijk ook of de doelgroep die je nu hebt, iets anders van jou vraagt dan wat je nu doet.
Tijd om te vernieuwen
Coca cola begrijpt heel goed dat hun doelgroep verandert. De bekende Happiness campagne maakt nu dus plaats de Taste the feeling campagne. Dat doen zij omdat ze merken dat hun klanten zich beter identificeren met hun merk, als het wordt neergezet als een toegankelijk en eenvoudig pleziertje. Kijk dus eens goed naar jouw doelgroep en ga af op hun wensen. Die komen wellicht niet overeen met de services en producten van jouw bedrijf waardoor je sales misloopt.
Maak een plan
Wij zien veel bedrijven enthousiast op nieuwe tools en ideeën springen. Helaas vaak zonder een plan of strategie. Als je iets gaat vernieuwen is het handig om te weten waarom, hoe en met welk product je dat gaat doen. Eerder sprongen veel bedrijven massaal op Twitter en stopten er al na een maand mee, want Twitter was niks. Als je zou doorvragen naar waarom deze bedrijven Twitter niks vinden, dan krijg je vaak dezelfde antwoorden:
• Het levert niet meteen op wat wij willen – (Doelgroep) onderzoek
• Wij hadden niet gedacht dat het zo veel tijd zo kosten – Strategie en planning
• Wij begrijpen eigenlijk niet hoe het werkt – Vraag advies of huur een professional in
• Wij hebben deze tool verkeerd ingezet – Uitvoering
Het ligt dus niet aan Twitter, maar aan het bedrijf en hoe zij een dergelijke tool inzetten. Op welk gebied je ook aan het vernieuwen bent, vergeet niet dat je het voor de langere termijn doet. Jouw klanten moeten wellicht even wennen aan de nieuwe versie van de producten die jij aanbiedt. De nieuwe doelgroep die je wilt aanspreken, moet jouw bedrijf nog ontdekken en kennismaken. Dat heb je niet binnen een maand of twee geregeld. Wij adviseren onze klanten dan ook altijd om op de langere termijn te denken.
Coca Cola heeft niet de juiste oplossing
Het is goed om de markt in de gaten te houden en daarin mee te gaan. Echter kun je binnen de nieuwe ontwikkelingen je eigen draai vinden, die volledig past bij jouw klanten en producten. Wat voor Coca Cola werkt, hoeft namelijk niet voor jouw bedrijf te werken. Daarom kom je steeds weer terug bij het doelgroeponderzoek. Daarin kun je alles vinden over jouw doelgroep, wat zij willen en nodig hebben. Die behoeften kun je matchen met die van jouw bedrijf en voor de uitkomst kun je een nieuwe strategie ontwikkelen.
Vernieuwing heeft namelijk alleen zin als het bestaande of toekomstige problemen en behoeften oplost. De Albert Heijn heeft nu bijvoorbeeld een bezorgservice voor boodschappen. Want niet alle klanten van Albert Heijn hebben tijd om te shoppen. Op deze wijze raken ze geen oude klanten kwijt en trekken ze nieuwe klanten aan, die wellicht een dergelijke service elders niet krijgen. Met welke vernieuwing kun jij relevant blijven voor oude klanten en nieuwe klanten aantrekken?
Wees duidelijk
Als laatste willen wij jou graag adviseren om duidelijk te zijn. Als jouw bedrijf een nieuw product of service lanceert, communiceer dit dan duidelijk naar oude en nieuwe klanten. Zorg ervoor dat de communicatie en PR-afdeling de vernieuwing begrijpt en deze ook kan uitleggen aan de doelgroep. Stop je bijvoorbeeld met geprinte facturen? Laat dan jouw klanten weten waarom en dat ze nieuwe facturen vanaf februari per mail ontvangen. Hebben zij er vragen over? Dan staat de vriendelijke klantservice voor ze klaar van 09.00 tot 21.00.
Weet jij al wat jouw bedrijf zal vernieuwen om relevant te blijven? Wil je daar graag eens advies over ontvangen? Maak dan een vrijblijvende afspraak bij Bloggers and Brands per mail info@bloggersandbrands.nl of bel ons via 06 30 38 13 80. Uiteraard mag je ook met ons chatten via de site.