Hoe vind ik een goed mediabureau?

Mediabureaus gespecialiseerd in bloggers en vloggers schieten als paddenstoelen uit de grond. Dat is heel goed nieuws, want dat betekent dat er meer mogelijkheden tot online adverteren worden gecreëerd. Echter bestaat er ook een groot nadeel, want niet elk mediabureau is geschikt voor jouw bedrijf. En dan kom je uit bij de volgende vraag: Hoe vind ik een goed mediabureau? In dit artikel leggen wij je graag uit op welke punten je kunt letten, tijdens het uitzoeken van een mediabureau gespecialiseerd in bloggers en vloggers.

Andere klanten

Bij uitzoeken van een mediabureau is het handig om te bekijken welke klanten zij eerder hebben geholpen. Kijk daarbij eerst naar je eigen bedrijf. Ben je een starter, een mkb of juist een grote speler in het veld? Kijk vervolgens naar de klanten van de mediabureaus die je op het oog hebt. Zijn dat ook starters of grote spelers? Je wilt graag aansluiten bij een bureau dat ervaring heeft met bedrijven zoals die van jou.

Alhoewel het huidige klantenbestand niet alles verteld over een mediabureau, kan het wel een goede indicator zijn. Een mediabureau met enkel kleinere bedrijven en kleine bloggers en vloggers, kan weinig doen voor een groot bedrijf dat meer exposure kan gebruiken. Een mediabureau met alleen grote klanten heeft wellicht te weinig aandacht voor een kleiner bedrijf. Ons advies is dus kiezen voor een mediabureau met een mix van kleinere en grotere klanten.

Het team

Het team van een mediabureau zou een verlengstuk van jouw eigen team moeten zijn. Een mediabureau gespecialiseerd in bloggers en vloggers, verzorgt namelijk de advertenties voor jouw bedrijf. Het is dus belangrijk dat beide teams op de hoogte zijn van de doelstellingen. Ga daarom altijd langs bij een mediabureau of bel in ieder geval even op. Zo kan je kennis maken en vragen stellen aan het team.

Niet geheel onbelangrijk is de klik die je met het team van een mediabureau hebt. Want elke ondernemer is een mens en mensen werken beter samen als ze elkaar goed begrijpen. Kun je sparren met het mediabureau over ideeën? Moet jij opdrachten geven of denken ze spontaan met je mee? Luisteren ze naar wat jij te zeggen hebt? Kies voor een team dat eerlijk is en ook dingen durft af te raden, zodat je het meeste uit jouw investering kan halen.

mediabureauPIN IT!

Bloggers en vloggers

Bij Bloggers and Brands merken wij dat veel ondernemers denken dat bloggers en vloggers die vaak in het nieuws komen de beste match zijn. Echter is het veel belangrijker om te kijken naar de doelgroep achter de blogger en de vlogger. Past hun doelgroep bij de doelgroep van jouw bedrijf en/of product? Hoe ziet een advertorial er uit bij de bloggers en vloggers die je op het oog hebt?

Past het wel bij jouw branding strategie? Een mediabureau voor bloggers en vloggers zou dat en meer moeten weten. Zoek daarom naar een mediabureau dat goed contact onderhoudt met de bloggers en vloggers in hun bestand. Zoals eerder aangegeven doe je er goed aan om vragen te stellen. Laat je adviseren over de juiste matches en hoe je die het beste kunt inzetten binnen jouw online marketing strategie.

Goedkoop is duurkoop

Wij hebben het er al eerder over gehad in dit artikel. Goedkoop is duurkoop en dat geldt ook voor het werken met mediabureaus. Een mediabureau dat voor een appel en een ei bloggers en vloggers aanbiedt, heeft niet de beste bloggers. Om de simpele reden dat de betere bloggers een hoger tarief hanteren, omdat zij weten wat hun advertorials waard zijn. Voor bijvoorbeeld €50,- per blogger of vlogger krijg je geen advertorial waar je echt iets aan hebt.

Een mediabureau hoeft geen tienduizenden euro’s te kosten. Echter is een mediabureau wat onder de €2000,- inclusief bloggers/vloggers een volledige campagne aanbiedt, waarschijnlijk niet een bureau waar je ROI uit kunt halen. Een campagne voorzien van bloggers en vloggers met een groot bereik, invloed en waarde kosten nu eenmaal iets meer. Een mediabureau verzorgt reclame en met reclame investeer je in jouw bedrijf voor de langere termijn. Daarbij mag je dus best op de kwaliteit/prijs verhouding letten.

Heb jij iets aan deze tips gehad? Deel ze dan met iemand waarvan jij weet dat hij/zij er ook iets aan heeft.

Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!