Een goede app bedenken en maken kost heel wat tijd, geld en moeite. Maar als de app er eenmaal is en goed werkt, wil je graag dat mensen de app downloaden en gebruiken. Helaas is het nog niet zo makkelijk om dat voor elkaar te krijgen. Elke dag komen er weer nieuwe apps uit, de een nog mooier dan de ander. Daarom worden wij bij Bloggers and Brands steeds vaker gebeld of gemaild met de vraag: ‘Hoe promoot je een app?’ In dit artikel en de bijbehorende video helpen wij enthousiaste app-bouwers graag op weg, here we go!
Wie is de doelgroep?
Zoals altijd start je met de doelgroep, want ook apps zijn niet voor iedereen geschikt. Het is daarom erg belangrijk om te kijken naar wie de app echt wil gebruiken. Zijn dat mannen, vrouwen, kinderen of specifieke delen van bepaalde groepen? Hoe oud zijn ze, wat voor telefoon gebruiken ze en hoe kunnen zij jouw app goed gebruiken? We raden je aan om dat eerst goed op papier te zetten. Want zonder doelgroep is het heel lastig om je app te promoten.
Onze tweede tip met betrekking tot de doelgroep, is kijken naar gebruikers van soortgelijke apps. Vaak kun je daar al veel data uithalen en zien hoe jouw potentiële doelgroep zich kan gedragen omtrent je eigen app. Hierdoor kun je van tevoren inschatten wie jouw app graag zou willen downloaden en waar ze op letten bij het kiezen van een app. Dit zijn belangrijke punten om mee te nemen in je doelgroeponderzoek. Het goed uitzoeken van deze punten zal je in de toekomst helpen bij het kiezen van de juiste marketing tools.
[one_half padding=”0 5px 0 0″][/one_half]
[one_half_last padding=”0 0 0 5px”][/one_half_last]
Aan de slag met public relations
Hoe promoot je een app? Een goede marketing tool is public relations, waarbij je o.a. gebruik maakt van een persbericht over je app. Bij Bloggers and Brands zien we regelmatig persberichten over apps voorbijkomen. Als wij heel eerlijk zijn, zijn die vaak helemaal niet leuk om te lezen. Het zijn veelal platte berichten met droge teksten, zonder beeldmateriaal of voorbeelden. Je kunt je vast wel voorstellen dat journalisten daar niet warm voor lopen. Immers is een app vaak een interactief programma op je telefoon, wat je echt voor je moet zien.
We begrijpen dat een app en de voordelen soms lastig te verwoorden zijn. Daarom is het aan te raden om een pr-bureau in te zetten. Zo kun je ervoor zorgen dat de app via het persbericht uitnodigend, leuk, maar vooral nuttig bij de juiste persrelaties overkomt. Tevens voorkom je daarbij dat het persbericht meteen in de prullenbak verdwijnt en er een slechte eerste indruk achterblijft. Een goed persbericht over een app kan voor waardevolle publicaties zorgen. Immers zijn mensen altijd op zoek naar ‘the next best thing’ en schrijven journalisten daar graag over.
Influencer marketing voor apps
Tegenwoordig worden blogs en vlogs steeds vaker op mobiel telefoons en tablets bekeken. Daarom gebruiken wij voor onze klanten die apps willen promoten graag influencer marketing. Influencers, ofwel met name bloggers testen zelf de app. Vervolgens beschrijven ze de app op hun blog met passend beeldmateriaal. Ze linken in het artikel naar bijvoorbeeld de gewenste app store of landingspagina. Omdat hun lezers steeds vaker vanaf hun mobiel de artikelen lezen, wordt het hen heel makkelijk gemaakt om daadwerkelijk de app te downloaden. De lezer zit toch al met de telefoon in de handen, dus waarom niet meteen de app even uitproberen?
Omdat de bloggers de app en de voordelen al hebben besproken, sla je twee vliegen in een klap. Er staat namelijk een artikel over de app online wat men altijd weer kan terugvinden via Google, goed voor de SEO! Tevens kan een potentiële gebruiker meteen over alle voordelen lezen en de app makkelijk in de app store terugvinden. Als laatste hebben onze bloggers veel bereik, waardoor je snel en op een leuke manier de juiste doelgroep kunt bereiken.
Hoe promoot je een app? Maak je app visueel!
Een app kun je dus goed promoten door te weten wie de doelgroep is. Daarna is het een goed idee om de juiste marketing tools uit te kiezen. Naar ons inzicht kun je daarvoor pr, influencer marketing en social media advertising goed gebruiken. Youtube, Instagram en Facebook zijn goede social media platformen om je app onder de aandacht te brengen. Een app promoten werkt namelijk het beste als je daadwerkelijk laat zien wat je krijgt. Zorg daarom voor leuke video’s, instructie visuals en sfeerbeelden van de app.
Deze beeldmaterialen kun je namelijk goed gebruiken in de persberichten, de advertorials, op social media en in de social media advertenties. Het menselijk oog wordt namelijk getrokken naar bewegend en gekleurd beeld. Tussen alle apps die er al zijn, kun je middels beeld ervoor zorgen dat jouw app opvalt en daadwerkelijk gedownload wordt. Veel mensen downloaden apps, maar verwijderen ze ook meteen weer als ze niet snappen hoe het werkt. Dat kun je voorkomen door goede instructie video’s en graphics. We raden je daarom aan om te investeren in goed beeldmateriaal.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig met het promoten van je app of geef je liever alles uit handen? Bel ons dan via 06 30 38 13 80 of stuur een mail naar info@bloggersandbrands.nl. Ons team helpt je graag verder met een passende marketingstrategie.