Het verhaal van je merk vertellen is niet altijd even makkelijk. Er zijn namelijk heel wat marketing tools die je hiervoor in kunt zetten, maar welke zijn nu de juiste? In dit artikel delen wij graag wat handige manieren om het verhaal van je merk te vertellen. Er zijn gelukkig heel wat leuke, maar ook creatieve opties. Laat je inspireren en start vandaag nog met het vertellen van je verhaal.
Maak een documentaire
Video’s worden steeds belangrijker als het gaat om het verhaal van je merk vertellen. Immers is beeld altijd een van de beste tools waarmee je gevoelens, emoties, ervaringen en gebeurtenissen kunt delen. Tevens kun je middels video’s ook heel goed je eigen branding neerzetten op het wereldwijde web. Wij raden je dan ook aan om eens te denken aan het inzetten van korte en/of lange video’s.
Er zijn verschillende manieren waarop je video’s kunt inzetten. Je kunt bijvoorbeeld een documentaire maken of juist korte grappige filmpjes. Wil je liever in vlog style aan de slag? Maak dan leuke vlogs tot vijftien minuten om je klanten langere tijd aan je merk te binden. Zo creëerde het Amerikaanse Charity Water een documentaire van 20 minuten die viral ging. Door deze documentaire konden zij hun doelgroep goed wakker schudden en meteen nieuwe donaties voor hun waterfonds binnenhalen.
Fotografie is een must
Een foto zegt meer dan duizend woorden en in sommige gevallen is dit zeker waar. Wij raden onze klanten daarom altijd aan om foto’s in te zetten. Hier zijn wij wel graag creatief mee, want de foto’s moeten echt iets bijdragen als je een verhaal wilt vertellen. Zo is het niet verstandig om zomaar een leuk plaatje te posten op social media, als dat plaatje eigenlijk niets over je mooie merk zegt. Denk er dus eerst goed over na en gebruik ze daarna om op heel leuke manieren je merk eens anders neer te zetten.
Zo maken wij mooie Instagram collages, ook wel Insta puzzles genoemd. Wij posten bijvoorbeeld elke dag weer een nieuw puzzelstukje op je Instagram profiel, waardoor er uiteindelijk een grote collage ontstaat. Wanneer iemand dan op je Instagram profiel terecht komt, zien ze niet enkel een aantal losse plaatjes, maar een mooie grote plaat met een verhaal. Dat maakt natuurlijk indruk en je maakt meteen een statement. De perfecte manier om het verhaal van je merk te vertellen op Instagram.
[one_half padding=”0 5px 0 0″][/one_half]
[one_half_last padding=”0 0 0 5px”][/one_half_last]
Maak het tastbaar
Mensen denken bij het vertellen van het verhaal soms iets te digitaal. Daarom raden wij je aan om eens te overwegen om je verhaal tastbaar te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een mooi boek laten drukken of een event organiseren waarbij mensen het verhaal van je merk zelf kunnen ervaren. Het is overigens wel belangrijk dat hetgeen wat je gebruikt om je verhaal tastbaar te maken, ook daadwerkelijk bruikbaar is voor je klanten. Promotiemateriaal zoals pennen en buttons lijken leuk, maar leveren vaak te weinig waarde op voor je klanten en je merk.
Denk daarom ‘out of the box’ zodat je jouw klanten de perfecte ervaring kunt bieden. Er zijn bijvoorbeeld heel wat leuke activiteiten die je kunt inzetten. Denk aan het organiseren van een tour door de stad waarin je merk is ontstaan. Of een lekkere proeverij op de locatie waar het allemaal begon. Op deze manier wordt het verhaal van je merk vertellen ook leuk voor iedereen binnen je bedrijf. Immers werkt het heel erg goed om mensen weer even terug te brengen naar de basis, naar het moment waar iedereen vol enthousiasme aan het avontuur begon. Ja, dat is hét verhaal dat je graag aan klanten wil vertellen.
De juiste combinatie
Uiteraard is het een goed idee om de juiste combinatie van diverse marketing tools in te zetten. Daarom is het altijd belangrijk om eerst na te denken wat je graag wil bereiken met het vertellen van een verhaal. Wil je werken aan branding, awareness, conversie, traffic of juist iets heel anders? Breng deze punten eerst in kaart en leg ze daarna naast je doelgroep. Heeft de doelgroep wel behoefte aan het horen van je verhaal. Is het voor hen belangrijk dat ze het verhaal van je merk ter ore krijgen?
Daarna ga je bekijken waar je doelgroep zich bevindt en hoe zij graag nieuwe informatie tot zich nemen. Het is namelijk zonde van je tijd om een film te maken als jouw doelgroep daar geen interesse in heeft. Misschien reageren jouw klanten wel beter op Instagram posts of een leuk event. Wanneer je al deze punten goed op een rijtje hebt, kun je de perfecte combinatie van marketing tools opstellen. Nu kun je gericht aan de slag met het verhaal vertellen van je merk.
Hulp nodig met het vertellen van je verhaal?
Bij Bloggers and Brands creëren wij verhalen voor beauty, fashion en lifestyle merken. Bekijk onze marketing services voor alle mogelijkheden en mail naar info@bloggersandbrands.nl voor advies op maat. Uiteraard mag je ons ook altijd bellen via 06 30 38 13 80.