Email marketing is een zeer handige marketing tool waar ze in Amerika en Engeland al goed gebruik van maken. In Nederland lopen sommige merken nog achter op dit gebied. In dit artikel delen wij daarom graag onze inzichten over email marketing voor beauty, fashion en lifestyle merken. Je kunt er voor je eigen merk namelijk veel voordelen uithalen en die loop je natuurlijk niet graag mis. Tijd voor tips!
De website als basis
Social media is handig en je kunt er voor je merk zeker veel voordeel uit halen. Echter zijn social media platformen zoals Instagram en Facebook niet van jou. Wanneer deze bedrijven bijvoorbeeld het algoritme veranderen, waardoor je ineens minder potentiële klanten bereikt, kun je daar niets aan doen. Wij raden onze klanten daarom aan om niet enkel op social media in te zetten. Zorg ervoor dat de website van je merk te allen tijde de basis is.
Via de website kun je bijvoorbeeld werken aan SEO, email marketing en verkopen via de webshop. Dit zijn belangrijke marketing tools die je via social media niet (of minder goed) kunt inzetten. Het is daarom een goed idee om de website van je merk elke maand een update te geven. Plaats niet alleen de nieuwe producten online maar ook nieuws, blogs, video’s en interessante informatie. Zo trek je nieuwe bezoekers naar de website die zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief, waarvoor je een formulier op de website plaatst.
Inschrijven voor de nieuwsbrief
Door nieuws en blogs op de website van je merk te plaatsen, trek je nieuwe bezoekers ofwel potentiële klanten aan. Wanneer ze op de website komen kun je hen bijvoorbeeld door een pop-up vragen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. We raden je wel aan om dat aantrekkelijk te maken voor de klant. Wat krijgt de klant als die zich inschrijft? Speciale kortingen, een gratis product, een kortingscode of kan de klant iets winnen?
Maak het in ieder geval duidelijk voor de klant en geef ze een goede reden om in te schrijven. We zien vaak dat merken aan hun klanten vragen of ze zich in willen schrijven voor meer nieuws. Nieuws zien we elke dag, waarom zou een klant zich daarvoor op een maillist zetten? Nee, die reden is dus niet aantrekkelijk genoeg. Tevens wordt de gemiddelde consument plat gemaild met nieuwsbrieven waar eigenlijk niets bijzonders in staat. Zorg er daarom voor dat je meteen duidelijk maakt dat dit bij jouw merk niet het geval is.
Meer waarde bieden
De nieuwsbrief van je merk kun je goed inzetten om meer waarde te bieden aan potentiële klanten. De klanten die zich ingeschreven hebben voor de nieuwsbrief, hebben vaak al interesse in de producten. Echter zijn ze misschien nog niet helemaal overtuigd, hebben ze momenteel geen budget of wachten ze op een goede aanbieding. Door de nieuwsbrief kun je deze potentiële klanten op hun wenken bedienen door meer waarde te bieden.
Die waarde geef je ze niet als je in elke nieuwsbrief enkel verteld over nieuwe producten en hoe geweldig je merk wel niet is. Dat levert een klant eigenlijk niets op. Zorg er daarom voor dat je bijvoorbeeld relevante tips en tricks deelt. Vertel de klant iets wat ze nog niet wist en biedt eens een exclusieve deal aan. Kortom, de nieuwsbrief zou iets moeten aanbieden waardoor de klant daadwerkelijk iets heeft aan het ontvangen van de brief. Hierdoor kun je werken aan meer sales, maar ook aan klanten die jouw merk als expert gaan zien.
Spammen is een slecht idee
Je kent ze vast wel, van die bedrijven die bijna elke dag wel een nieuwsbrief verzenden. De meeste mensen lezen die niet eens en uiteindelijk belanden die brieven in de prullenbak. Zonde van je tijd en moeite dus. Wij raden onze klanten dan ook aan om te kijken naar de behoefte van de klant. Het is een goed idee om uit te zoeken hoe vaak je het beste een nieuwsbrief kun verzenden. Hiervoor bestaan zogenaamde A/B testen die marketeers vaak inzetten. Ze sturen bijvoorbeeld een nieuwsbrief naar twee groepen op diverse tijden en dagen.
Zo kunnen ze erachter komen welke groep het beste reageert. Uiteraard kun je nog veel meer testen uitvoeren tot je weet wat het beste werkt voor jouw klanten. Wanneer je weet welke dagen en tijden goed zijn, is het tijd om die in te zetten in samenwerking met een waardevolle nieuwsbrief. Zo kun je klanten niet alleen binnenhalen voor meer verkopen, maar ook daadwerkelijk meer waarde en service bieden wanneer jij dat wilt.
Email marketing wanneer jij het wilt
Veel merken verkopen hun producten vooral online. Zoals we eerder al aangaven gebruiken ze daar vaak social media voor, maar die platformen heb je niet onder eigen beheer. De maillist is wel van jou en die kun je dus inzetten wanneer jij het wilt. Naar ons idee is het werken met nieuwsbrieven dan ook een goed idee. Zo kun je zelf bepalen wanneer je potentiële klanten een aanbod doet en hen ook direct benaderen via hun eigen inbox.
Je hoeft niet bang te zijn dat een algoritme jouw nieuws niet laat zien. Immers is een mail niet afhankelijk van een algoritme. Denk er daarom eens goed over na om de email marketing voor jouw merk een boost te geven of om deze nu eindelijk eens goed op te zetten. Start met een goed formulier op de website en begin met het creëren van waardevolle brieven en aanbiedingen.
Heb je hulp nodig met het opmaken van nieuwsbrief teksten en beeldmateriaal? Geen probleem, bij Bloggers and Brands schrijven we regelmatig teksten voor merken zoals Hema. Mail of bel ons voor de mogelijkheden voor jouw merk via info@bloggersandbrands.nl of 06 30 38 13 80.