In onze nieuwste video delen wij graag drie social media tips voor 2019. Het afgelopen jaar hebben wij namelijk diverse merken mogen ondersteunen met social media strategieën en content. Daar hebben wij veel van geleerd waardoor wij ook jouw merk nog beter kunnen ondersteunen. We gaan in op drie praktische tips zodat je in 2019 middels social media content kunt werken aan branding, traffic en conversie. Bekijk de video of lees verder!
Marketing en content plan
Het is ons opgevallen dat veel merken nog geen marketingplan hebben. Wij raden je aan om zo snel mogelijk een marketingplan op te stellen, want hierin staat precies beschreven wat je in 2019 gaat doen om meer te verkopen. Zonder marketingplan wordt het erg lastig om content in te plannen. Want wanneer ga je de nieuwe collectie promoten? Zit er een kortingscode bij of verzorg je een giveaway?
Door een marketingplan heb je dit alvast uitgewerkt en kun je het content plan hierop aanpassen. Zo kun je vooruit werken en hoef je nooit meer last minute te bedenken wat je op Instagram of Facebook gaat posten. Je kunt ook alvast beeldmateriaal maken, de feed inplannen en de tekst aanpassen indien nodig. Als je nog geen content plan hebt dan kun je die hier aanvragen. Wij maken namelijk content plannen op maat voor beauty, fashion en lifestyle merken.
Originele content plaatsen
Wij zien steeds vaker dat merken gebruik maken van UGC, ofwel User Generated Content. Dit houdt in dat merken (vaak ongevraagd) andermans beeldmateriaal gebruiken voor hun eigen Instagram en Facebook feeds. Dit is bij wet verboden, want je mag niet zonder toestemming en/of compensatie beeldmateriaal van andere mensen gebruiken. Doe je dit wel dan kun je een rekening van de maker verwachten. Fotografen versturen regelmatig rekeningen naar bedrijven die zonder te vragen hun werk gebruiken.
In sommige gevallen ontstaan hier zelfs rechtszaken door. Je wil dit als merk uiteraard voorkomen en daarom raden wij je aan om originele content te gebruiken. Maak dus zelf beeldmateriaal of laat het maken door ons team, zodat je geen last hebt van auteursrechten. Tevens kun je zo ook veel beter werken aan je eigen branding, omdat al het beeldmateriaal in dezelfde style wordt uitgebracht. Je klanten zullen je hieraan beter herkennen, een echte klik krijgen met je merk en eerder tot een aankoop overgaan.
Kwaliteit boven kwantiteit
Het is ons opgevallen dat merken graag veel volgers willen. Wanneer wij vragen waarom ze dat willen, weten ze het vaak niet zo goed. Ze gaan ervan uit dat veel volgers hebben goed is, maar is dat ook echt zo? Wij raden onze klanten aan om zich niet enkel op grote aantallen volgers te richten. Wel op volgers die echt interesse hebben in je merk en producten. Dat zijn er hoogstwaarschijnlijk een stuk minder dan je in gedachte hebt. Echter geldt ook op social media kwaliteit boven kwantiteit.
Je kunt namelijk een miljoen Instagram volgers hebben, die jouw account enkel volgen voor de leuke plaatjes. Ze klikken hierdoor nooit door naar de webshop, waardoor de traffic en de conversie niet stijgen. In zo’n geval heb je helemaal niets aan een miljoen volgers. Je kunt er dan maar beter tienduizend hebben, die ook daadwerkelijk iets in je webshop kopen naar aanleiding van een Instagram post. Staar je dus niet blind op heel veel volgers, maar focus je op volgers die echt gek zijn op je merk en je graag willen steunen.
Hoe gaat het met jouw social media kanalen?
Laat het ons zeker weten. Kun je een social media content plan op maat en originele content goed gebruiken? Ons team helpt je graag met het nakijken en versterken van je social media strategie. Bel ons via 06 30 38 13 80 of stuur een mail naar info@bloggersandbrands.nl. Ons team helpt je graag verder met een passend social media plan.