Dit moet je weten voor je een pr-bureau inhuurt

Bij Bloggers and Brands merken wij regelmatig op dat vooral nieuwe merken (nog) niet goed op de hoogte zijn van wat een pr-bureau voor hen kan betekenen. Wij schreven daarom eerder al over het verschil tussen pr en reclame, maar ook over hoe je een goed pr-bureau vindt. In dit artikel vertellen wij je graag wat je moet weten voor je een pr-bureau inhuurt. Want public relations is een heel goede marketing tool, maar er zijn wel enkele punten waar je rekening mee moet houden voordat je er mee begint.

 

Ik wil in de Vogue staan!

Veel (nieuwe) merken zijn ervan overtuigd dat ze in de Vogue thuishoren. Of dat ze binnen een week op de voorpagina van de Telegraaf kunnen staan. Wat wij onze klanten meegeven is dat public relations een lange termijn oplossing is. Het komt zelden voor dat een nieuw merk direct op de cover van een magazine of krant terecht komt. Immers moet je eerst de pers ervan overtuigen dat jouw merk het waard is. Daar gaat aardig wat tijd en werk aan vooraf, zeker omdat de concurrentie (vaak) groot is.

Eerste indrukken moeten worden gemaakt en goede ervaringen moeten we eerst creëren. Persrelaties moeten we opbouwen, onderhouden en daarna komt de gunfactor langzaam op gang. Bij Bloggers and Brands merken wij meestal binnen een a twee maanden resultaten op. Wat je dus moet weten voordat je een pr-bureau inhuurt is dat je geduld moet hebben. Ga er niet vanuit dat de pers zit te springen om nieuws rondom jouw merk. Het maakt niet uit of je bij een klein of groot pr-bureau zit, publicaties genereren vraagt altijd om voldoende tijd.

 

Werk samen met je pr-bureau

Wil je morgen nieuws verspreiden? Dan had je dat vorige week al bekend moeten maken bij ons pr-team. Helaas merken wij op dat (potentiële) klanten ons vaak last minute bellen om een persbericht op te stellen of om een event te organiseren. Alhoewel wij heel snel en efficiënt kunnen werken, is het beter om op tijd informatie door te geven aan je pr-bureau. Wij werken en denken graag met onze merken mee. Wij kunnen betere ideeën uitwerken als we op tijd de plannen te horen krijgen.

Werk dus samen met je bureau en geef ons tijdig een update over de stand van zaken. Onze taak is ervoor zorgen dat jouw merk zo goed mogelijk in de media verschijnt. Door met ons je plannen te delen, kunnen wij onze inzichten aan je meegeven voor betere resultaten. Wij staan immers elke dag in contact met de pers, waardoor wij heel goed weten wat er speelt en hoe wij dat voor jouw merk kunnen inzetten. Behandel het pr-bureau naar keuze dan ook niet als een buitenstaander, maar als een onderdeel van jouw vaste team.

pr-bureauPIN IT!

 

Wij verzorgen de pr, jij verzorgt de verkoop

Pr omvat alles wat wij doen om een merk in de media te krijgen. Het verkopen van het product doe je zelf, Bloggers and Brands helpt je bij het genereren van passende publicaties. Yes, wij kunnen er heel duidelijk over zijn dat wij niet direct verantwoordelijk zijn voor de verkoopcijfers. Toch merken wij op dat potentiële klanten pr gelijkstellen aan verkoop. Wat je moet weten voor je een pr-bureau inhuurt, is dat er geen verkopers werken. Ja, pr kan indirect heel goed meehelpen aan het verhogen van de sales.

Echter kun je er geen verkooptarget aanhangen omdat pr niet gericht is op conversie, maar eerder op naamsbekendheid, branding, publicaties en traffic. Het kan zomaar zijn dat ons pr-team jouw merk in de Vogue kan plaatsen en je daardoor meer verkoopt. Echter zal jouw vaste verkoopteam de dagelijkse verkoopwerkzaamheden moeten blijven uitvoeren. Je kunt pr daarom het beste inzetten waarvoor het met name wordt gebruikt: Naamsbekendheid, branding, publicaties en traffic. De uitkomst kan jouw marketingteam weer inzetten voor meer verkopen.

 

Waar kan ik een pr-bureau wel voor inzetten?

Er zijn een heleboel handige services die een pr-bureau voor jouw merk kan verzorgen. Voor onze merken werken we als pr-bureau aan:

  • Naamsbekendheid
  • Social proof
  • Crossmediaal bereik
  • Branding
  • Events
  • Samenwerkingen
  • Publicaties online en offline

Een pr-service zet je met name in omdat je wilt dat jouw merk relevant blijft voor klanten en de pers. Maar ook omdat er nog te weinig klanten zijn die het merk kennen. Misschien kennen ze het merk wel, maar associëren ze het niet met de visie die je zelf voor ogen hebt. Of als de omzet niet stijgt omdat te weinig klanten de waarde van jouw producten inzien. Misschien heeft het merk te weinig aanzien en durven inkopers er nog niet in te investeren. Kortom, er zijn genoeg redenen om wel een pr-bureau in te schakelen.

Laten wij eerst onderzoeken wat jouw merk nodig heeft. Boek hiervoor een adviesgesprek met ons team, zodat wij de juiste marketing tools voor jouw merk kunnen achterhalen. Eerst even bellen of mailen? Dat mag altijd via info@bloggersandbrands.nl of 06 30 38 13 80.

Yes, stuur mij handige business tips!

* indicates required




Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!