Inmiddels verzorgen wij bij Bloggers and Brands ruim vier jaar influencer marketing campagnes. Dat vinden wij super leuk en we ondertussen heel wat goede influencers in ons bestand staan. Werken met influencers is niet enkel heel erg leuk, maar het kan ook veel opleveren. Maar hoe vind je goede influencers? De juiste influencers uitzoeken is niet altijd even makkelijk, met name omdat er steeds meer bijkomen. Gelukkig hebben wij voldoende kennis om je alvast op weg te helpen met een paar handige tips, here we go!
Wat wil je bereiken?
Het woord influencers is eigenlijk een verzamelnaam voor diverse type invloedrijke personen op social media. Bij Bloggers and Brands verdelen wij ze onder in bloggers, vloggers en social media influencers zoals Instagrammers. Elk type influencer heeft een andere specialiteit en levert daarom weer andere resultaten op. Wij vragen onze klanten daarom eerst wat ze graag willen bereiken voor hun merk. Is dat bijvoorbeeld crossmediaal bereik, branding, awareness, traffic, SEO of iets totaal anders?
Het is in ieder geval belangrijk om je doelen in kaart te brengen, zodat je er daarna de juiste type influencers aan kunt koppelen. Bloggers zijn namelijk heel goed voor alle bovengenoemde doelen. Instagrammers zijn met name goed in awareness en branding. Evenals vloggers die vaak ook veel kunnen bijdragen aan traffic en conversie. Zoals je ziet zijn die doelen dus erg belangrijk en kun je ze het beste van tevoren uitzoeken. Zo kunnen wij de beste influencers voor jouw campagne vinden.
De doelgroep match
Als merk heb je ongetwijfeld je eigen doelgroep en niche al goed in gedachte. Top, want dat draagt bij aan een succesvolle influencer marketing campagne. De juiste influencers uitzoeken doen wij namelijk o.a. aan de hand van je doelgroep en niche. De beste resultaten krijg je door het inzetten van influencers die echt passen bij je merk. Zo zullen wij bijvoorbeeld geen beauty blogger inzetten voor een pannenkoeken merk. Nu lijkt dat heel logisch, maar toch horen wij regelmatig van klanten dat hun eigen matches niets opleverden.
Vaak komt dit omdat er dan enkel is gelet op het aantal volgers op Instagram of unieke bezoekers op een blog. Een hoog aantal volgers is echter geen garantie voor goede resultaten. Al helemaal niet wanneer de doelgroep van je merk niet matcht met die van de influencer. Daarom raden wij je aan om hier goed naar te kijken, want je wil graag dat de doelgroep van je influencer daadwerkelijk interesse heeft in jouw merk. Kijk daarom verder dan het aantal volgers.


De branding
De meeste merken hebben een sterke missie en visie, met een passende branding strategie. Zo zal een fashion merk dat tegen het dragen van bont is dat ook duidelijk uitdragen. Voor het uitzoeken van de juiste influencers is branding erg belangrijk. Stel je voor dat jouw merk daadwerkelijk tegen het dragen van bont is, dan is het verstandig om fashion influencers te vinden die dat ook zijn. Toch zien wij dat veel merken hier nog niet zo goed bij stil staan. Iets wat later voor problemen kan zorgen wanneer de consument dit opmerkt.
Voor het uitzoeken van de juiste influencers kun je dus het beste ook goed kijken naar de branding van de influencers zelf. Waar staan ze voor? Hoe gedragen zij zich op social media en hoe staan ze tegenover de missie en visie van je merk? Immers is een authentiek merk steeds belangrijker nu bijna alle bedrijven moeten vechten om een plekje. Merken met een sterke boodschap en een goed verhaal doen het veel beter. Daarom raden wij je aan om de influencers waar je mee werkt hierop te selecteren.
Het totaalplaatje
De juiste influencers uitzoeken doe je dus door het bepalen van je doelen. Daarbij schrijf je uit wie je doelgroep is en wat de branding van je merk inhoudt. Alhoewel er meer komt kijken bij het vinden van de juiste influencers, kun je middels deze vier punten een goede start maken. Naast deze punten is het ook belangrijk om te kijken naar zaken zoals het budget en de tijdlijn die je in gedachte hebt. Grote campagnes hebben namelijk extra begeleiding nodig zodat alle advertorials perfect en op tijd online verschijnen.
Als laatste geven wij je daarom graag mee om op tijd te beginnen met het uitzoeken van influencers. Wanneer je ze eenmaal hebt gevonden gaat het echte werk pas beginnen. Het maken van een goede advertorial kost namelijk ook tijd. Afhankelijk van de briefing die je opmaakt gaat het maken snel of juist wat langzamer. Instagrammers kunnen bijvoorbeeld sneller werken dan bloggers en vloggers. Echter is het resultaat ook anders zoals eerder besproken. Gelukkig kun je nu in ieder geval goed van start!
Hulp nodig met het vinden van de juiste influencers?
Bij Bloggers and Brands maken wij samen met onze premium influencers advertorials voor beauty, fashion en lifestyle merken. Bekijk onze influencer marketing services voor alle mogelijkheden en mail naar info@bloggersandbrands.nl voor advies op maat. Uiteraard mag je ons ook altijd bellen via 06 30 38 13 80.