De Instagram shadow ban bestaat niet + Instagram tips

Een tijdje geleden dwaalden er verhalen rond over een Instagram shadow ban. Dit zou een straf of een glitch binnen Instagram zijn. Deze shadow ban zou posts met bepaalde hashtags opmerken en de gebruikers van de hashtags benadelen door ze niet meer in de feed van andere gebruikers te laten zien. Dit gerucht ontstond toen veel Instagram gebruikers erachter kwamen dat hun foto’s niet meer in de feed van hun volgers getoond werden. In dit artikel en onze nieuwe video, leggen wij je uit waarom de Instagram shadow ban niet bestaat en wat je kunt doen om meer likes en bereik te creëren.

 


De Instagram shadow ban bestaat niet

In april werd er een interview met Eva Chen op Youtube gedeeld. Eva Chen verzorgt samenwerkingen tussen Instagram en fashion merken. Tijdens het interview werd zij gevraagd of de Instagram shadow ban bestaat en ze gaf aan dat dit niet het geval is. Instagram houdt volgens haar zeker bepaalde hashtags in de gaten, maar ‘straft’ gebruikers niet voor het gebruiken van hashtags.

Komt een Instagram gebruiker over als spam en worden daar specifieke hashtags voor gebruikt, dan komt Instagram in actie. Volgens Eva is dat heel normaal, want Instagram is dagelijks bezig met het aanpakken van spam op de app. Je kunt dus met een gerust hart alle hashtags die je wilt gebruiken, als we Eva Chen kunnen geloven. Zij gaf wel aan dat het verstandig is om de juiste hashtags te gebruiken die echt bij de foto passen.

 

Het nieuwe algoritme

Volgens Eva is er inderdaad een nieuw algoritme waar nog steeds aan wordt gewerkt. Momenteel werkt het algoritme op basis van jouw likes. Hoe vaker jij foto’s liked van een bepaalde gebruiker, hoe vaker je daarvan foto’s in je feed ziet verschijnen. Besluit je om een tijdje een aantal foto’s niet te liken, dan zal je ineens veel minder of geen foto’s van die gebruiker in je feed terugvinden. Hierdoor lijken foto’s van sommige gebruikers helemaal uit de feeds van hun volgers te verdwijnen.

Het is dus een beetje lastig naar ons inzicht. Je kunt namelijk niet alle foto’s van de mensen die je volgt leuk vinden. Echter loop je de kans dat als je niet alle foto’s liked, je na een tijdje niets meer van bepaalde Instagram gebruikers in je feed terugziet. Het vervelende aan het nieuwe algoritme is dat Instagram voor ons bepaald wat wij wel en niet zien. Hierdoor wordt het steeds lastiger om je foto’s daadwerkelijk onder de aandacht te krijgen.

instagram shadow banPIN IT!

 

Wat kun je hieraan doen?

Volgens Eva is het goed om je content altijd interessant te maken voor jouw volgers. Hoe meer volgers een foto leuk vinden, hoe meer mensen die de eerste likers volgen, de foto ook te zien krijgen. Het zou dus een sneeuwbaleffect moeten opleveren als jouw content vaak geliked wordt. Lukt dit niet? Dan kan het liggen aan het feit dat jouw volgers de content simpelweg niet leuk genoeg vinden. Ze krijgen dan volgens het Instagram algoritme minder van jouw content te zien.

Hierdoor heb je nog minder kans op likes, waardoor bij sommige Instagram gebruikers het bereik drastisch daalt. Voor merken kan het zijn dat volgers hun producten niet zo leuk vinden of dat ze de verkeerde doelgroep op Instagram aanspreken. Het is dus belangrijk om als merk en influencer jouw doelgroep te vinden. Om vervolgens passende content te maken die daadwerkelijk geliked wordt. Volgens Eva zou je hierdoor meer likes en bereik kunnen krijgen.

 

Werken met merken

Ook voor Instagram influencers hebben wij een handige tip. Zoals je wellicht al weet kun je jezelf als influencer aanmelden bij Bloggers and Brands. We krijgen dagelijks vele aanmelden van Instagrammers, die we vaak moeten afwijzen. Merken werken namelijk graag met Instagrammers die lekker divers zijn. De Instagram influencers die wij afwijzen zijn dat vaak niet. De meeste afwijzingen zijn voor Instagrammers die enkel selfies plaatsen, die zijn namelijk niet interessant voor merken.

Merken willen namelijk zichzelf laten zien middels jouw Instagram account. Wanneer er negen selfies op een rij staan en er ineens een Coca Cola flesje in de feed verschijnt, krijgt die foto hoogstwaarschijnlijk een stuk minder likes. Dit komt omdat jouw volgers je volgen voor jouw selfies. Als er dan ineens een ander type foto tussen verschijnt zullen ze dat niet waarderen en daarom ook niet liken. Een merk heeft daarom niets aan een Instagrammer die enkel selfies post, kies daarom voor diversiteit.

Heeft jouw merk hulp nodig met het maken van content voor Instagram?

Laat het ons dan zeker weten via info@bloggersandbrands.nl of bel ons via 06 30 38 13 80. We hebben ook voor jouw merk een handige oplossing.

Yes, stuur mij handige business tips!

* indicates required




Comments

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Schrijf je in voor onze maandelijkse business tips!

    * indicates required




    Start met een een adviesgesprek. Yes, boek mijn afspraak!