Als ondernemer kun je als het ware verdrinken in de dagelijkse taken, waardoor je helemaal vergeet waarom je een eigen bedrijf bent gestart. Dat is natuurlijk heel erg jammer! Daarom besteden we in dit artikel aandacht hoe je jouw merk weer positief kunt benaderen. Maak een feestje van je merk middels onze praktische tips. Zodat je weer plezier krijgt in het runnen van je bedrijf, maar ook leuke klanten kunt aantrekken die echt blij zijn met jouw producten of services. Here we go!
Back to basics
Elk merk heeft een eigen verhaal wat het uniek maakt. Onze eerste tip richt zich daarom op het uitschrijven van dat verhaal. Duik in de geschiedenis van je merk om weer even goed te voelen en herinneren waarom je het überhaupt gestart bent. Door het visueel maken van je gedachtes kun je een energie boost krijgen. Je ziet zo namelijk op papier al die mooie gebeurtenissen en ervaringen staan waardoor je ooit je bedrijf bent gestart. Zo kun je weer helemaal in dat blije gevoel gaan staan dat je had wanneer je het merk startte.
Nu je toch het verhaal over je merk hebt opgeschreven, kun je het meteen finetunen en delen met je klanten. Dat is erg belangrijk omdat je steeds nieuwe klanten erbij krijgt, maar ook oude klanten verliest. Dat kan zijn omdat ze zich (niet meer) identificeren met je merk of eigenlijk niet eens weten waar het voor staat. Het belangrijkste is dat ze weer een emotionele binding krijgen met je merk. Dat kun je doen door je verhaal te delen met oude en nieuwe klanten. Trek ze weer naar je toe met emotionele binding middels het unieke verhaal.
[one_half padding=”0 5px 0 0″][/one_half]
[one_half_last padding=”0 0 0 5px”][/one_half_last]
Unique Selling Points
Je hebt vast wel eens van USP’s gehoord, ofwel Unique Selling Points. Maak een feestje van je merk door die USP’s duidelijk te communiceren naar je klanten. Er is namelijk al heel veel aanbod op de markt en er zijn ongetwijfeld soortelijke merken als die van jou. Maak het je klanten makkelijk door duidelijk en snel te laten zien waarom ze voor jouw merk moeten kiezen. Bij Bloggers and Brands adviseren we graag om minimaal drie USP’s te delen. Een hele lijst met unieke punten is niet nodig. Kies de beste uit en maak een kort, maar krachtig lijstje.
Unique Selling Points zijn vaak de voordelen of unieke eigenschappen van je merk en producten. We raden het af om op te sommen wat je allemaal doet om tot die resultaten te komen. De meeste klanten haken daardoor af omdat ze snel willen weten wat jouw merk hen oplevert. Als ze eerst door een hele lijst met je dagelijkse taken moeten crossen, dan kun je ervan op aan dat ze opzoek gaan naar een concurrent. Zoem daarom in op de drie beste resultaten, voordelen en/of bijzondere prestaties.
Een branding update
Nu je goed in je eigen merk bent gedoken, weet je hopelijk weer waarvoor je het doet. Je bent trots op je merk, de producten en resultaten. Dat moet je uitstralen naar de rest van de wereld en met name naar je klanten. We raden je daarom aan om eens goed naar je branding strategie te kijken. Past die eigenlijk wel bij je merk op dit moment? Ondernemers vergeten vaak dat hun merk zich ontwikkelt. De oude branding strategie past dan niet meer bij wat je inmiddels hebt bereikt en bij het type klant dat je graag wilt aantrekken.
Bedenk aan de hand van je unieke verhaal en de Unique Selling Points wat je graag wilt uitstralen naar je klanten. Kies hier drie kernwoorden voor uit om het makkelijk en herkenbaar te houden. Denk aan fris, vernieuwend en spontaan. Voor Bloggers and Brands kiezen we professioneel, welkom en resultaat. Immers zijn dat de drie pijlers voor ons marketing en pr-bureau waar wij elke dag aan werken. Dat stralen wij dan ook zo veel mogelijk uit middels onze branding. Wat gaat jouw merk uitstralen?
Maak een feestje van je merk
Inmiddels heb je alle positieve punten van je merk opgeschreven. Daar word je ongetwijfeld heel erg blij van! Dat blije gevoel en die positieve punten moet je delen met de wereld. Klanten zien graag de blije ondernemers en teams die achter hun favoriete merken zitten. Ga daarom aan de slag met het delen van content, advertorials en nieuwe producten die aanvoelen als een feestje. De bedoeling is dat als klanten content of een product van jouw merk zien zij gelijk super blij worden!
Begin direct met het uitdragen van je unieke verhaal en USP’s. Zet daarvoor een vernieuwde branding/content strategie in en hou deze vol. Het kan namelijk even duren voordat je klanten doorhebben dat je merk een update heeft gekregen. Geef klanten de tijd om kennis te maken met je merk op een nieuwe manier. Spoor je team aan om zich ook te verdiepen in het unieke verhaal achter je merk. Draag samen zoveel mogelijk uit hoe trots en blij je ermee bent. Zo kun je jezelf goed onderscheiden van merken in dezelfde branche. Immers kopen mensen van mensen, maar ook vaak vanuit emotie.
Hulp nodig met je feestje?
Bij Bloggers and Brands kun je terecht voor een branding, marketing en pr-strategie op maat. Dankzij ons team kunnen wij jouw merk snel en effectief in het zonnetje zetten. Mail ons via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80 voor een passende oplossing. Bezoek ook ons kleine broertje The Art Of Culture: Het marketing en pr-bureau voor kunst, cultuur en maatschappij.