Bloggen voor bedrijven wordt steeds belangrijker. In dit artikel willen wij je daarom wat handige tips meegeven voor je eigen blog. Het maakt niet uit of je een beauty, fashion of lifestyle merk bent. Een blog is voor elk merk even belangrijk en je kunt vandaag meteen starten. Weet je nog niet hoe? Lees dan snel ons artikel, want we delen vier praktische tips waardoor bloggen voor je bedrijf een eitje wordt.
Waarom bloggen?
Bloggen is een makkelijke manier om zelf nieuws over je merk of bedrijf de wereld in te helpen. Immers hoef je niet te wachten op een krant of magazine, je plaatst het nieuws gewoon zelf online. De tijden, dagen en onderwerpen bepaal je zelf. Zo kun je potentiële klanten naar je website of webshop trekken met relevante artikelen. Dit levert niet alleen traffic op, maar ook SEO en meer conversie. Aangezien bloggen niets hoeft te kosten zijn dit heel mooie resultaten, als je het aan ons vraagt.
Bloggen is ook goed voor de branding van je bedrijf. Middels een blog artikel kun je namelijk de eigen tone of voice van je bedrijf naar voren laten komen. Denk aan Coolblue die overal humor doorheen gooit of Hema die met hun blog op speelse wijze inspeelde op beauty en fashion trends. Door je blog kun je klanten ook op de hoogte houden van nieuwe producten, collecties, kortingen en sales. En aangezien een goed geschreven artikel ook goed via Google gevonden wordt, kun je zo veel sneller nieuwe klanten aantrekken.
Waar kun je beginnen?
Wanneer wij voor onze klanten onze blogservice inzetten, bloggen wij minstens een keer per week. Dat zijn dus vier blog artikelen per maand, die wij ook weer op social media delen. Dit zorgt voor meer traffic naar de webshops van onze klanten. Voor deze vier blog artikelen zetten wij een strategie uit in samenwerking met de marketingafdeling. Elk blog artikel heeft namelijk een eigen onderwerp en doel. Zo schrijven wij bijvoorbeeld deze week over het vinden van de juiste spijkerbroek. Tevens linken we door naar de jeans deals op de homepage.
Je kunt dus beginnen met het maken van een planning die aansluit op de marketingstrategie. Zorg ervoor dat elk artikel een eigen onderwerp en doel heeft. Zodat de lezer, ofwel je klant er ook echt wat aan heeft. Het is een goed idee om de artikelen op een vaste dag en tijd in te plannen. Klanten weten zo bijvoorbeeld dat ze elke maandag je blog moeten bezoeken voor de beste deals. Daarvoor moet je wel duidelijk op je blog aangeven wanneer je artikelen zullen verschijnen.
[one_half padding=”0 5px 0 0″][/one_half]
[one_half_last padding=”0 0 0 5px”][/one_half_last]
Hoe zit een goed blog artikel eruit?
Een heel goede vraag en laten we beginnen met een duidelijk onderwerp en doel. Start elk artikel met een intro, ga vervolgens door met de kern en sluit af met een outro. In de outro stel je bijvoorbeeld een vraag, deel je een kortingscode of laat je weten wanneer er weer een nieuw artikel verschijnt. Een goed blog artikel bevat ook duidelijk en origineel beeldmateriaal. Wanneer je bijvoorbeeld over de nieuwe schoenencollectie schrijft, is het erg belangrijk om die schoenen duidelijk te laten zien.
We raden je aan om een leesbaar lettertype op een prettig formaat te kiezen. Veel mensen lezen namelijk ook steeds vaker blogs op hun mobiel. Het is dus een goed idee om daar rekening mee te houden voor de fonts en de afbeeldingen. Als laatste is het een goed plan om links te verwerken in je blog. Wanneer je over die nieuwe schoenen schrijft, kun je daarom het beste doorlinken naar die schoenen in de webshop. Maak het je klanten zo makkelijk mogelijk om een aankoop te doen.
Bloggen voor bedrijven is leuk!
Onze laatste tip is om bloggen voor je bedrijf als iets leuks te zien. Zorg ervoor dat je artikelen niet enkel uit lange lappen aan tekst bestaan. De blog van je bedrijf mag leuke, informele en gezellige artikelen bevatten. Immers is je blog de plek waar je klanten jouw merk beter leren kennen. Deel bijvoorbeeld ‘behind the scenes’ momentjes, hoe de collectie tot stand is gekomen en hoe je een foutje tijdens het bestellen hebt opgelost. Dit zorgt niet enkel voor betere klantenservice, maar ook voor betere klantenbinding.
Probeer eens iets anders met het beeldmateriaal dat je hebt. Maak bijvoorbeeld een mooie collage of een shopping page zoals je die ook in magazines ziet. Laat je creatieve brein los en laat je klanten zien dat je niet één in een dozijn bent. Je kunt er ook voor kiezen om elke week een andere collega te laten bloggen. Zo kun je de diverse type klanten die je hebt aanspreken op andere manieren. Immers heeft iedere collega een eigen blog style en dat maakt je blog extra leuk!
Nieuwe blog artikelen nodig?
Bij Bloggers and Brands maken wij als enige bureau in Nederland originele blog artikelen voor beauty, fashion en lifestyle merken. Bekijk onze blogservice voor alle mogelijkheden en mail naar info@bloggersandbrands.nl voor advies op maat. Uiteraard mag je ons ook altijd bellen via 06 30 38 13 80.