Bloggers and Brands werkt sinds 2 april 2015 met bloggers samen en dat doen wij met heel veel plezier. Daarom adviseren wij regelmatig bedrijven over hoe zij het beste bloggers kunnen benaderen. Want niet elk bedrijf heeft begrepen hoe het werkt. Echter kunnen bloggers en influencers in het algemeen er ook wat van. In dit artikel vertellen wij je dan ook graag wat je als blogger niet moet doen. Als blogger of influencer kun je voor een bedrijf heel waardevol zijn, mits je dat ook daadwerkelijk kunt laten zien. Here we go!
Je site verwaarlozen
Wij zien het vaak gebeuren dat de sites van bloggers er niet zo goed uitzien. De layout is verouderd, er staan veel doodlopende links op de site en gegevens zijn niet meer relevant. Voor ons als marketingbureau kan dat heel lastig zijn als wij bijvoorbeeld snel contact met jou willen opnemen. Als social media knoppen niet werken of het mailformulier een error geeft, dan gaan wij (en wellicht ook andere bedrijven) al snel op zoek naar een ander. Wij raden dus aan om jouw site regelmatig een update te geven.
Slechte correspondentie
Wij zien vaak slechte correspondentie voorbijkomen. Eerder gaven wij bedrijven de tip om bloggers netjes aan te spreken. Dat geldt uiteraard ook voor de bloggers en influencers zelf. Helaas krijgen onze klanten en ons eigen team, vaak halve en onbeleefde mails toegestuurd. Een goede mail bestaat uit een aanhef, een kleine intro (over jezelf indien nodig), een duidelijke kern en een nette afsluiting.
Als blogger is het belangrijk om jezelf professioneel op te stellen, je bent immers een ondernemer met een eigen bedrijf. Met name als je geld verdient met je blog. Een nette mail opstellen is dan niet geheel onbelangrijk. Mails met teksten zoals: ‘Hoi ik ben Karin en ik blog. Mail me maar als ik op de perslijst kan, doei!’ Zijn wat ons betreft een slecht idee en een grote reden om niet de samenwerking aan te gaan. Want als de correspondentie van jou als blogger naar ons marketingbureau al slecht loopt, dan leggen wij jou niet graag voor aan een klant.
Niet goed lezen
Een van de grootste redenen waarom het contact tussen bedrijven en bloggers stukloopt is niet goed lezen. Bij Bloggers and Brands merken wij dagelijks op dat bloggers en influencers die ons benaderen, niet goed hebben gelezen wat er op onze site staat. Zo geven wij bijvoorbeeld duidelijk aan, dat wij ernaar streven om binnen veertien werkdagen te reageren op influencers die zich bij ons aanmelden. Mits zij daadwerkelijk bij ons bestand passen, anders krijg je geen antwoord. Echter krijgen wij vaak binnen een dag al mails en tweets binnen met de vraag waarom een influencer nog geen reactie heeft.
Vanuit onze klanten krijgen wij ook aardig wat klachten binnen over influencers die niet goed lezen. Zo worden er weleens statistieken updates aangevraagd, die dan niet worden gemaild. Of de blogger stuurt een statistieken update van een periode waar het bedrijf niet om heeft gevraagd. Hierdoor ontstaat er onnodig vertraging, terwijl je als bedrijf snel moet kunnen schakelen. Als een blogger niet snel en/of met onjuiste informatie reageert, wordt er al snel verder gezocht naar een andere blogger die het wel doet.
Hoge tarieven en eisenlijstjes
Wij zien ze vaak voorbijkomen, hoge tarieven bij blogs en social media kanalen die het (nog) niet waard zijn. Uiteraard vinden wij het heel goed dat jij jezelf als blogger hoog inschat. Echter is het ook belangrijk om te weten wat de waarde van je blog is voor adverteerders. Bloggers kijken namelijk heel anders naar hun eigen blog dan bedrijven en mediabureaus. Wij als marketingbureau kijken bijvoorbeeld naar wat jouw blog te bieden heeft voor een merk of bedrijf.
Als blogger moet je iets hebben wat een bedrijf nog niet heeft. Dat kunnen veel unieke bezoekers, een specifieke doelgroep of fantastische content zijn. Het liefst een combinatie van alle drie. Heb je deze punten nog niet op zak, dan kun je nog geen hoge tarieven vragen. Eisenlijstjes versturen met wat je allemaal van bedrijven wilt ontvangen, raden wij sowieso af. Als een professionele blogger ga je namelijk een samenwerking aan met een bedrijf of je neemt een opdracht aan. Het is in ieder geval nooit eenrichtingsverkeer, beide partijen moeten iets aan elkaar hebben.
Jezelf slecht pitchen
Wij krijgen dagelijks veel aanmeldingen binnen van zeer enthousiaste bloggers en influencers. Wij ontvangen de mooiste motivaties over hun blogs en hoe geschikt deze zijn om geld mee te verdienen. Echter komen wij er na een onderzoek achter, dat het zeven van de tien keer niet zo is. Want alhoewel bloggers ‘hot’ zijn, zijn er ook veel ‘not so hot.’ Meestal merken wij dat direct aan slecht onderbouwde pitches.
Voordat je jezelf als blogger voorstelt aan een marketingbureau of bedrijf, is het belangrijk om je pitch op orde te hebben. Een kort mailtje is gewoonweg niet voldoende. Bespaar een bedrijf of bureau tijd door zoveel mogelijk relevante informatie over je blog en social media kanalen te verstrekken. Stuur geen verouderde statistieken mee en zorg ervoor dat je contactinformatie klopt. Maak je mediakit in orde in en zorg dat het recent werk bevat. Vergeet niet te reageren op een reactie, zelfs als die niet is zoals je had verwacht. Je weet namelijk nooit wat de toekomst brengt.
Heb jij ook een goede tip voor bloggers en influencers, laat het ons weten via een comment. Denk je dat iemand die jij kent iets aan deze tips heeft, vergeet ze dan niet te delen!
Heb jij als blogger minimaal 5000 unieke bezoekers per maand gemeten met Google analytics? Meld je dan aan bij ons marketingbureau via deze link, wij zien jouw aanmelding graag tegemoet.