Bij Bloggers and Brands werken wij heel graag op Youtube. Wij werken niet alleen samen met vloggers, maar ook met merken en bedrijven die zelf een Youtube kanaal willen onderhouden. Zo analyseren en adviseren we hoe zij die het beste kunnen aankleden, invullen en verbeteren. Een Youtube kanaal voor je bedrijf is in 2017 een must. Met name als je producten verkoopt zoals kleding, cosmetica, gadgets of elektronica. In dit artikel vertellen wij je graag waar je op moet letten bij het starten van een Youtube kanaal.

Een youtube kanaal voor je bedrijf

De eerste indruk

Youtube maakt het je heel makkelijk om te werken aan de eerste indruk. Zo kun je op een Youtube kanaal een mooie header en avatar uploaden. Je kunt een website, social media kanalen en een beschrijving toevoegen. Veel bedrijven laten hier helaas heel veel punten liggen. Voordat je de eerste video online zet is het goed om jouw Youtube kanaal visueel goed in te richten.

Veel kijkers op Youtube bekijken namelijk kanalen om te checken of abonneren wel de moeite waard is. Is het niet duidelijk waar het kanaal voor staat en welk type video’s ze kunnen verwachten? Dan slaan veel kijkers het abonneren over en dat wil je voorkomen. Zorg er dus voor dat de beschrijving van het kanaal aansluit bij de content. Check of alle links het doen en dat de kanaaltrailer de kijkers goed uitlegt wat het kanaal inhoudt.

Maak een planning

Wij hebben het vaak over het maken van een planning. Ook voor Youtube is dit heel erg belangrijk want een goede video maken kost nu eenmaal tijd. Tevens heb je ook te maken met het uploaden wat soms langer kan duren en de video’s moeten toch op tijd online verschijnen. Helaas houden veel bedrijven geen vast schema aan voor hun Youtube kanaal. Echter doet een Youtube kanaal voor je bedrijf het beter als je op vaste tijden video’s plaatst.

Youtube draait namelijk geheel om en op de community rondom de kanalen. Kijkers zijn heel loyaal als je hen geeft wat je hebt beloofd. Plaats je enkel video’s wanneer het jou uitkomt zullen veel mensen stoppen met volgen. Immers nemen zij de tijd om het Youtube kanaal voor je bedrijf te bezoeken, maar daar verwachten kijkers in ieder geval een op tijd geplaatste video voor terug.

youtube kanaal voor je bedrijf

Stel een doel op

Veel bedrijven gebruiken hun Youtube kanaal als een plek waarop ze allerlei filmpjes bewaren. Zo staan er vaak reclame video’s op, maar ook andere video’s die een kijker geen waarde oplevert. Zonder rode draad biedt je kijkers geen meerwaarde en een reden om jouw bedrijf te volgen. Stel daarom een doel op en werk elke week aan wat je wilt bereiken met het Youtube kanaal. Heb je bijvoorbeeld een fashion merk dan is het goed om bijvoorbeeld wekelijks een style video te plaatsen. Zorg ervoor dat die style video’s elke week terugkomen op een vaste tijd.

Zo weten kijkers dat ze elke week een style video kunnen verwachten. Zorg er ook voor dat je in de video’s niet enkel zendt. Voorkom verkooppraatjes en vertel verhalen waar kijkers echt iets van leren. Youtube draait zoals eerder gezegd om de community en wat die nodig heeft. Je kunt Youtube dan ook niet zien als een extra verkoopkanaal. Uiteraard kun je leads en sales genereren via Youtube, maar dan wel omdat je de kijkers bijvoorbeeld handige fashion tips biedt.

Goede content is alles

Het organisch laten groeien van een Youtube kanaal voor je bedrijf is zeker mogelijk. Toch zien wij tijdens veel analyses dat bedrijven zich verlaten op het betaald promoten van de video’s. De video krijgt hierdoor veel views, wat comments en likes. Echter betekenen veel views niets als kijkers niet zelf op zoek gaan naar de content van jouw bedrijf. Krijg je alleen views als je de video betaald promoot? Dan is het tijd om te kijken of de content wel goed is.

Je kunt hierachter komen door te kijken naar de watchtime, comments en likes. Kijkers op Youtube zijn vaak erg mondig en geven precies aan wat ze missen in een video. Misschien vinden ze de video te kort, missen ze belangrijke informatie of vinden ze de onderwerpen niet leuk. Onze beste tip is luisteren naar de kijkers en de video’s hierop aanpassen. Stug blijven doorgaan met video’s maken die niets opleveren is zonde van het geld, de tijd en de moeite. Onze grootste boodschap: Luister naar de community!

Staat het Youtube kanaal voor jouw bedrijf al online? Wij helpen je graag met een analyse en advies. Mail ons voor meer informatie via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80.

 

Uiteraard kun je ons ook op Youtube volgen voor handige tips en tricks!

bloggers and brands youtube