Visual content op social media wordt steeds belangrijker. Bij Bloggers and Brands maken wij er dan ook dagelijks gebruik van. Wij adviseren onze social media content klanten dan ook om hetzelfde te doen. Vanuit de psychologie weten wij dat mensen visueel ingesteld zijn. Beelden grijpen onze aandacht en houden deze langer vast. Een goede reden om meer in te zetten op visual content op social media. In dit artikel vind je tips om de visuele content van jouw merk meteen te verbeteren.

visual content op social media

Video’s op Facebook

Facebook is goed bezig met hun videofunctie. Je kunt nu namelijk al een tijdje een video uploaden naar een Facebookpagina. Je kunt de video zo lang maken als je zelf wilt. Zo kun je net als onze klant Directlampen.nl korte video’s van een product uploaden. Er zijn ook merken die interviews, korte sketches en informatieve video’s delen. Het is een goed idee om ze te ondertitelen zodat mensen ook mee kunnen lezen, als ze niet in de gelegenheid zijn om te luisteren.

Wij zijn zelf ook begonnen met livestreamen via Facebook. Tijdens een radio-interview konden wij live laten zien hoe het er uitzag achter de schermen. Onze volgers op Facebook kregen hierdoor een sneak peek. Zo konden ze niet alleen meeluisteren, maar ook kijken en dat maakt de beleving van een radioshow nog leuker. Facebook inzetten voor (live) video’s is wat ons betreft een goed idee om de visual content te verbeteren.

Gif’s op Twitter

Je hebt ze vast wel gezien als je nog op Twitter zit, de gifjes. Gifjes zijn grappige bewegende plaatjes die je kunt gebruiken om tekst te versterken. Op Twitter heb je zo’n 140 tekens om de boodschap over te brengen. Echter kan enkel tekst een beetje saai overkomen, de gifjes helpen je om dat te voorkomen. Omdat de gifjes bewegen worden onze ogen er sneller naar toe getrokken. Als de gifjes grappig zijn blijf je nog langer kijken en lees je de tweet vaak nog een keertje extra.

Twitter is nog lang niet van de aardbodem verdwenen en wordt nog vaak gebruikt. Het is dan ook goed om alsnog de tijdlijn van jouw merk te verbeteren. Met name als je Twitter gebruikt als extra klantenservicekanaal. Hoe meer je aanwezig bent middels visual content, hoe beter jouw merk opvalt bij klanten. Overigens kun je nu ook op Twitter ook video’s toevoegen van een minuut. Handig als je een nieuw product, een toffe actie of een gebeurtenis wilt delen.

Video’s op Instagram

Wij houden van video’s op Instagram, het maakt je feed lekker interactief. Wij gebruiken ons Instagram account graag als online etalage voor onze klanten en persrelaties. Wij delen korte video’s van een minuut om iedereen op de hoogte te stellen van onze nieuwste merken. Wij zijn niet het enige bedrijf die gebruik maken van de videofunctie op Instagram. Diverse merken delen filmpjes over koken, workouts, reizen, interviews en trailers van bijvoorbeeld tv series.

Sinds Instagram ook de keuze geeft om breedbeeld te gebruiken, kun je prima HD-video’s uploaden. Tussen alle stilstaande beelden valt een video echt op. Wij raden onze klanten aan om gebruik te maken van deze functie, zeker als je goed wilt opvallen. Het gebruik van de juiste hashtags in en onder de video zorgt ervoor dat deze beter wordt gevonden. Instagram licht tegenwoordig ook video’s uit, waardoor het zeker de moeite waard is om video’s te plaatsen.

Wij zijn Snapchat niet vergeten

Snapchat voor bedrijven is wat ons betreft een uitkomst. Op Snapchat hoeft de content niet gelikt en stylish te zijn. Video’s op deze app zijn sowieso niet van de beste kwaliteit evenals de foto’s. Dit maakt het gebruik van Snapchat laagdrempelig en wordt er door het ingebouwde tijdslimiet meer gekeken naar de visual content. Als de video of foto er vierentwintig uur opstaat wordt deze namelijk verwijderd.

Aangezien wij niets willen missen, zullen wij zeker zo veel mogelijk bekijken. Gelukkig heeft Snapchat nu ook de memory functie, waardoor je de leukste Snaps kunt bewaren op je account. Zo kun je altijd even terugkijken naar wat je eerder hebt gedaan. Op deze wijze creëer je een bron van inspiratie voor je eigen merk. Eventueel kun je bewaarde Snaps nogmaals delen, handig als je een leuke actie aan het promoten bent.

Heb jij visual content al ingezet op de social media kanalen van jouw merk?

Heb je er hulp bij nodig of geef je het maken van visual content liever uit handen, dan kun je bij ons terecht. Ons social media management team helpt je graag bij het creeren van social media content. Mail ons via info@bloggersandbrands.nl of bel naar 06 30 38 13 80 voor vrijblijvend advies.